راز درخشان علم
راز درخشان علم

راز درخشان علم، آمیخته‌ای از عشق، ایمان و عمل استاد عزیزمان، جناب آقای دکتر درخشان، در راستای علم، عالم و جهت‌دهی به علم است. اینگونه نیست که صرفا ارائه گزارشی از نظریات یا نمونه‌هایی از استادان شاخص، شیوه‌های راهبری دانشگاهی و شیوه‌های راهبری علوم اجتماعی در جهان باشد؛ بلکه گزارشی همه جانبه از یک سبک زندگی عالمانه در بستر انقلاب اسلامی است؛ البته فعلا در حد ویراست اول. راز درخشان علم، گزیده‌ای از آثار و کلاس‌های استاد درخشان در باب راهبری یا حکمرانی علوم اجتماعی است.

استاد گرانقدر جناب آقای دکتر درخشان، سالیان متمادی در دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) و سایر عرصه‌ها، به طور علمی و عملی در میدان راهبری علم- مخصوصا علوم اجتماعی- قدم برداشته‌اند. استاد با تجربیات فراوان اعم از تحصیل در دانشگاه‌های آکسفورد و لندن، تأسیس و ریاست ده ساله بر دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام)، حضور در فضای حوزه علمیه قم در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی و فعالیت در نهادهای مرتبط با دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، حضور در کارگروه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور وزیر شدن و …، درس‌های گرانبهایی را برای شاگردان خویش به جای گذاشته‌اند. استاد عزیز به مناسبت‌های مختلف یا در کلاس‌های تدریس‌شان، حاصل دستاوردهای راهبرانه خویش را ارائه نموده‌اند؛ و این اثر، در صدد بازتاب برخی از آنها می‌باشد. «راز درخشان علم»، با تأکید بر پنج محتوای اصلی از استاد بنا نهاده شده است:

۱- سخنرانی استاد با عنوان «مناره‌های دانشگاه: ویژگی‌های استاد شاخص» که در تاریخ ۹۳/۰۶/۱۵ در مرکز رشد دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) برگزار شده است.

۲- سخنرانی استاد در «گردهمایی اساتید دانشکده معارف اسلامی و مدیریت»، که در تاریخ ۹۷/۰۷/۰۷، در دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) برگزار شده است.

۳- سخنرانی استاد در جلسه «هم‌اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» که در تاریخ ۹۷/۰۷/۱۹، در دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) برگزار شده است.

۴- کلاس‌های «تاریخ عقاید اقتصادی» استاد برای اساتید و دانشجویان دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، که در سال تحصیلی ۸۸-۸۹ در دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) برگزار شده است.

۵- سخنرانی استاد در «اولین همایش دستاوردهای آموزشی و پژوهشی علم اقتصاد در ایران» که با عنوان «بررسی تطبیقی نظام‌های آموزشی اقتصاد در ایران و سایر کشورها» که در تاریخ ۸۱/۰۲/۱۸ در مرکز تحقیقات اقتصاد ایران برگزار شده است.

سعی شده است که بیانات استاد بدون هیچ دخل و تصرفی منعکس شود و فقط عنوان‌بندی سرفصل‌ها، توسط نگارندگان و بر اساس نظام آثار استاد انجام شده است. پس از اتمام اولیه اثر، استاد گرامی، بذل محبت کرده و نظرات اصلاحی خود را متذکر شدند که تمامی نکات، توسط تنظیم‌کنندگان اعمال شد. «راز درخشان علم» که توسط حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد تهیه شده است، سه بخش اصلی دارد که عناوین و توضیح اجمالی آنها در ادامه می‌آیند:

۱- اجتماع علمی و سبک زندگی عالمانه: که در آن به ویژگی‌های شخصی و محیطی استاد شاخص، دانشجوی شاخص و رابطه این دو عنصر اصلی اجتماع علمی پرداخته شده است.

۲- راهبری دانشگاه در مسیر نیل به دانشگاه شاخص: که در آن به بحث در باب ویژگی‌های دانشگاه شاخص و برخی کارویژه‌های آن پرداخته شده است.

۳- راهبری علوم اجتماعی در مسیر تحول: که در آن به راهبری مالی علم، کیفیت جریان‌سازی اندیشه‌ها و ضرورت ریشه‌یابی اندیشه‌ها پرداخته شده است.