مناظرات تلویزیونی میان نامزدهای ریاست جمهوری از مهمترین برنامههای صداوسیما در ایام انتخابات بوده که معمولاً با استقبال گسترده مردم مواجه میشود و بر اساس آخرین نظرسنجی متا، تأثیر بسزایی در انتخاب آنها داشته است. افزایش ضریب تأثیر مناظرات به تحقق کارکردهای مدنظر برای این برنامه بر میگردد که در بخش ابتدایی یادداشت حاضر به آنها پرداخته خواهد شد. در خصوص ملاحظات اخلاقی در مناظرات، نتایج به دست آمده از همان پیمایش نشان میدهد از دیدگاه اکثریت مردم رقابتی و چالشی بودن مناظرات نباید به بهانهی بیاخلاقی رقم بخورد. بررسی میزان رضایت مردم از مناظرات پیشین و پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء اجرای مناظرات ریاست جمهوری پیشرو، از موضوعات دیگر این یادداشت بهشمار میروند.
مناظرات تلویزیونی میان نامزدهای ریاست جمهوری را باید مهمترین برنامهی صداوسیما در دوران رقابتهای پیش از انتخابات دانست. این قالب رسانهای کارکردهای زیادی دارد که میتواند بر انتخاب رأی دهندگان اثرگذار باشد و به همین دلیل معمولاً با استقبال گستردهای از سمت مخاطبان مواجه میشود. بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا ۳۰ درصد از پاسخگویان به میزان بسیار زیاد و ۳۰ درصد تا حدی اعلام کردهاند که مناظرات در تصمیمگیری آنها برای انتخاب نامزد مورد نظرشان در انتخابات ریاست جمهوری پیشین (سال ۱۴۰۰) موثر بوده است که نشاندهنده تأثیر به نسبت بالای مناظرات در انتخاب نامزدها بوده است. البته بخشی از این نتیجه را باید حاصل گذشت سه سال از مناظرات و کمرنگتر شدن خاطره ذهنی مردم از سویی و انباشت نگرشی مردم نسبت به برگزاری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری طی دورههای مختلف دانست.
اما افزایش ضریب تأثیر مناظرات به تحقق کارکردهای مورد نظر برای مناظرات بر میگردد. در اینجا برخی از مهمترین این کارکردها بیان خواهد شد.
۱. ارائه اطلاعات: اولین و مهمترین کارکرد مناظرات، ارائه اطلاعات دربارهی برنامهها و دیدگاههای نامزدهای انتخابات است. این موضوع بهویژه برای رأیدهندگانِ بلاتکلیف که هنوز نامزد مورد نظر انتخاب نکردهاند، اهمیت بسیاری دارد. از این رو مناظرات باید زمینه کسب اطلاع را برای رأی دهندگان فراهم کند.
۲. برجسته کردن مسائل کلیدی: طرح شدن مسائل کلیدی و الویتهای اساسی در مناظرات که مدنظر رأیدهندگان است، بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد و انتخاب آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
۳. درک شایستگیها: نحوه عملکرد نامزد ها در طول مناظرات سنگ محکی برای ارزیابی شایستگیهای نامزد و توانایی و هوش آنها برای مقابله با فشارها ایجاد شده است. از اینرو برگزاری مناسب و قوی مناظرات میتواند اعتبار نامزدها را بالا ببرد. پس چالشی بودن مناظرات میتواند زمینه را برای درک شایستگی نامزدها فراهم کند و به انتخاب رأیدهندگان جهت بدهد.
۴. مقایسه نامزدها در کنار یکدیگر: این کارکرد نیز از جمله کارکردهای مهم مناظرات است. مناظرات باید ظرفیت مقایسه میان نامزدهای مختلف و درک تفاوتها در برنامهها و رویکردها و دیدگاههای نامزدها را فراهم کند.
۵. پوشش و همهگیری رسانهای: یکی از موارد اثرگذار بر افکار عمومی واکنش و پوشش سایر رسانهها پس از مناظرات است. در برخی موارد این موضوع حتی بیش از خود مناظرات میتواند اثرگذار باشد. توجه به این موضوع نیز میتواند ضریب تأثیر مناظرات را بهبود ببخشد.
شیوهی برگزاری مناظرات هر چقدر بتواند زمینه تحقق این کارکردها را بیشتر فراهم کند، بهتر میتواند بر انتخاب رأی دهندگان اثر بگذارد.
رقابت اخلاقی در مناظرات
یکی از چالشهایی که درباره مناظرات طرح میشود، رعایت چارچوبهای اخلاقی در رقابتهای مناظراتی است. معمولاً در مناظرات خطاها و اشتباهات و رسواییها که در مورد نامزدها اتفاق میافتد، بیشتر از سایر موضوعات مورد توجه قرار میگیرد و پس از مناظره نیز توسط سایر رسانهها برجسته میشود. تجربه مناظرات در انتخاباتهای گذشته نیز سبب شده برخی نامزدها مناظره را فضای مناسبی برای تخریب و افشاگری علیه رقبا ببینند و زمین اصلی رقابت را مناظرات تلویزیونی در نظر بگیرند. نتایج به دست آمده از آخرین پیمایش مجموعه تحلیل اجتماعی متا نشان میدهد از دیدگاه اکثریت مردم رقابتی و چالشی بودن مناظرات نباید به بهانهی بیاخلاقی رقم بخورد. در این پیمایش ۶۸ درصد از پاسخ دهندگان بیان کردهاند مناظرهها باید روشنگرانه باشد اما نباید از چارچوب اخلاق و ادب خارج شود. در مقابل نیز حدود ۳۱ درصد نیز بیان کردهاند مناظرههای انتخاباتی باید رقابتی و چالشی باشد حتی اگر بعضاً اخلاق و ادب به صورت کامل رعایت نشود. موافقت اکثریت با گزاره اول نشان میدهد از دیدگاه اکثریت اخلاق و ادب شرط مهم رقابتهای انتخاباتی است و خروج از چارچوبهای اخلاقی مورد پذیرش نیست. نگاه دسته مقابل نیز اهمیت چالشی بودن و رقابتی بودن را نشان میدهد. بر این اساس رقابت جدی و چالشی در کنار رعایت اخلاق رقابتی باید توامان در شیوه برگزاری مناظرات مورد توجه قرار بگیرد.
البته از سویی دیگر باید مراقب بود که مناظرات صورتی غیرچالشی نیز پیدا نکند و بتواند نقش روشنگرانهی خود را برای مخاطبان ایفا کند. در واقع مناظرات بایستی به شکلی طراحی شود که بتواند نامزدها را به چالش کشانده، نقاط قوت و ضعف آنها را نمایان کند تا مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند. از این رو برگزاری اخلاقی مناظرات نباید زمینهی غیرچالشی شدن آن را فراهم آورد.
مردم چه میزان از مناظرات انتخاباتی سال ۱۴۰۰ رضایت دارند؟
یکی از مهمترین و اولین مسائلی که باید در طراحی برنامههای مناظرات انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در نظر داشت، ارزیابی و بازخورد مخاطبان نسبت به مناظرات انتخابات پیش از این است. از اینرو در صورتی که نظر مردم نسبت به مناظرات بسیار منفی باشد، نیاز به بازنگری جدی و اساسی در طراحی این برنامهها احساس میشود و در صورتی که موافقت و بازخورد مثبت نسبت آن وجود داشته باشد، میتوان به ادامه مسیر گذشته فکر کرد.
متا در نظرسنجی ۱۷ و ۱۸ خردادماه سال جاری، به این موضوع پرداخته و با پرسش از مشارکتکنندگان درباره نظر آنها درباره مجری مناظرات انتخابات سال ۱۴۰۰، میزان رضایت آنها را سنجیده است. با توجه به اینکه اکثریت قابل توجهی (بالای ۶۶ درصد) از کل جامعه از مجری این مناظرات رضایت داشتهاند، میتوان گفت بازبینی جدی و اساسی در نحوه ارائه و اجرای برنامه مناظرات ضروری نیست؛ اما اگر با جزئیات بیشتری به این داده بنگریم متوجه میشویم که تنها ۲۵ درصد از جامعه از مجری این مناظرات «بسیار راضی» بودهاند و حدود ۴۱ درصد، اعلام کردهاند «تا حدی راضی هستند». از این داده میتوان اینطور برداشت کرد، در حالی که در مجموع افراد «راضی» از اجرای مناظرات در اکثریت قرار دارند، اما «شدت» رضایت همچنان پایین است.
در مجموع میتوان گفت به احتمال زیاد مخاطبان انتظار داشته باشند تا نقاط قوت اجرای مناظرات قبل ادامه پیدا کرده، اما نوآوری و اصلاح و بهبود نیز در آن صورت گیرد.
سؤال اصلی اینجاست که از چه طریقی میتوان اجرای مناظرات ریاست جمهوری را بهبود و ارتقاء بخشید؟ با بررسی سؤال دیگری که از مشارکت کنندگان در نظرسنجی پرسیده شدهاست میتوان به این سوال پاسخ داد:
خواسته مردم درباره اجرای مناظرات چیست؟
در دوگانه میان اجرای برنامه توسط یک مجری یا جمعی از کارشناسان، اکثریت جامعه اجرا توسط کارشناسان را ترجیح دادهاند. این پاسخ نشاندهنده این است که یکی از وجوه مهم برای ارتقاء برنامه های مناظرات انتخاباتی، میتواند افزایش وجه علمی و کارشناسی این برنامه ها باشد. نیاز به بررسی کارشناسی، میتواند یکی از وجوه مهم انتظار مخاطبان از برنامههای مناظره باشد.
همانطور که در سؤالات دیگر نیز دیده شد، با توجه به اثرگذاری مطلوب برنامههای مناظرات بر انتخاب مردم، میتوان گفت توقع مردم، برنامهای کارشناسی و به دور از بداخلاقی است تا بتوانند در فضایی کارشناسی و علمی، برنامههای نامزدهای مختلف را ارزیابی کرده و به انتخاب درست دست پیدا کنند.