نماهنگ مزاج‌شناسی و نقش آن در مدیریت و تصمیم‌گیری - مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام | مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
نماهنگ مزاج‌شناسی و نقش آن در مدیریت و تصمیم‌گیری

با «آلوئه‌وِرا»، به تنهایی، می‌توان سرطان را از جامعه جارو کرد.

جاذبه ماه در بدن انسان موجب بالا آمدن ترکیبات سبک معلّق در خون به سطح می‌شود و این ترکیبات که بالا می‌آید تغییرات فیزیولوژیک و تغییرات بیوشیمیایی پدید آورده و در نتیجه، «تغییرات رفتاری» پدید می‌آورد. از تغییرات فیزیولوژیک این است که در ۱۲ تا ۱۴ ام ماه، چهره ما گلگون است. اما در هفتم و اول و آخر ماه، بی‌حال و بی‌رمق هستیم. خود این تغییرات، موجب «تغییرات رفتاری» می‌شود. انسان‌های «دموی» و «صفراوی» مزاج، در این روزها، در معرض عصبانیت فوری هستند.

اگر شما، تمام سال را با بهترین معلم، کتاب بخوانید و با بهترین افراد، مباحثه کنید، شب امتحان «سردی» بخورید تمام مطالب از حافظه شما پریده است.

اگر «رطوبت» سرتان بالا باشد، می‌خوانید ولی چیزی نمی‌فهمید و خوابتان می‌برد. اگر خیلی به خودتان الزام کنید بیش از دو ساعت، به طور پیوسته، نمی‌توانید مطالعه کنید.

لذا من به یک جمع‌بندی رسیدم که دانشجو باید همیشه «ارده شیره» در کیفش باشد.

اگر شما مدیری انتخاب کنید که در تن خود از «رطوبت» بیشتری بهره‌مند باشد، مدیری خواهد بود محافظه‌کار، همیشه مردد، همیشه در حال تحقیق. همیشه در حال بررسی، و هیچگاه یک تصمیم محکم نمی‌گیرد.

اگر یک مدیر «سوداوی» انتخاب کنید یک سری عیب‌های واقعی و کسری‌های واقعی را فهرست می‌کند و یک سری موارد احتمالی را هم به آن اضافه می‌کند و یک سری مشکل، برای شما می‌تراشد.

پیشنهاد من این است که در سازمان مدیریتی، افراد «سوداوی» را به کار بگیرید و گزارش‌های آنها را به صورت دقیق بخوانید لیکن اصلا به پیشنهادات ایشان عمل نکنید!

انتخاب زوج اگر با معیار مزاج‌شناسی باشد موفق است اما اگر نباشد مکافات دارید.