موفقیت رئیسجمهور، موفقیت همه است. این تنها یک جمله نیست بلکه یک مبنا و اصل تغییرناپذیر است هم برای دیگران و هم برای خود رئیسجمهور. در این مختصر به یکی از ابعاد و لوازم موفقیت رئیسجمهور پزشکیان یعنی موفقیت در رسانه و تبلیغات میپردازیم.
موفقیت رئیسجمهور، موفقیت همه است. این تنها یک جمله نیست بلکه یک مبنا و اصل تغییرناپذیر است هم برای دیگران و هم برای خود رئیسجمهور. همه اعم از دوستان و حامیان و رقیبان باید برای این موفقیت با تمام قوا وارد شوند و هم خود رئیسجمهور باید طوری عمل کند که در نهایت، نتیجه کارهایش موفقیت و به ثمر رسیدن مأموریتهای نظام اسلامی باشد. در این مختصر به یکی از ابعاد و لوازم موفقیت رئیسجمهور پزشکیان یعنی موفقیت در رسانه و تبلیغات میپردازیم.
١. با اعلام خبر سقوط دلخراش هلیکوپتر رئیس جمهور فقید و ثابت شدن درستی خبر شهادت ایشان و همراهانشان، اولین سؤالی که به ذهن افکار عمومی میرسید این بود که «حالا چه کسی رئیسجمهور میشود؟» این سؤال که با غم از دست دادن رئیسجمهوری پرتلاش و دلسوز آمیخته شدهبود، گمشده خویش را از میان کاراکترهای سیاسی موجود در شخص دکتر مسعود پزشکیان یافت.
٢. پزشکیان نیز مانند رئیسی ساده و صمیمی بود، مثل او مردمی و دلنشین جلوه میکرد و سعی میکرد صداقت و دین خود را در مقابل توصیههای بدون مبنای کمپینرها، وجه معامله انتخابات نکند. او خودش بود و اگر از پارهای اظهار نظرات و برداشتهای شخصیاش از وضعیت موجود درگذریم، تا حد زیادی انصاف را نیز رعایت کرد.
٣. پیام محوری و دلنشین کمپین پزشکیان در ایام انتخابات روی این گزاره سادهشده دور میزد که « او یکی مثل ماست، هم فاسد نیست و هم دلسوز و راستگو است». دقیقاً شبیه شاخصهای مثبتی که شهید رئیسی با خود به یدک میکشید. البته پزشکیان گزارههای دیگری را نیز با خود حمل میکرد از جمله آنها میتوان به القای گشایش در مذاکرات رفع تحریم از رهگذر همنشینی با محمدجواد ظریف و کلیدواژه و ذهنیت کلیدی «تغییر» با تمام رؤیاپردازیهای پشتیبانش از خلال تحولات در کابینه، روش و رویههای حکمرانی.
۴. در عین این تشابهات و تمایزات مثبت، پزشکیان نقاط تمایزی و تشابهی منفیای را نیز یدک میکشد. نقطه تشابهی منفی او این است که کمپینرها همچنان که از پیش از انتخابات دور او را گرفتهاند تا انتها دورهاش کنند و دست از سرش برندارند. نقطه تمایزی منفی او از شهید رئیسی نیز آنجایی است که رئیسی را در قواره مدیری ملی مجهز به برنامهها و ایدههایی مییافتیم و رئیسجمهور مستقر از این ناحیه نیازمند تقویت و دستگیری است.
۵. اما آنچه از سوی نگارنده برای مسعود پزشکیان(حفظه الله) نگرانکننده است، استمرار کمپین تبلیغاتی طراحیشده پیشین -که نگاهی کوتاهمدت بر آن سوار بود- بدون ایجاد تغییر در واقعیتهای میدانی است. بهعبارتی اگر در دوره تبلیغات ما با یک کاندیدای ساده و صمیمی مواجه بودیم، اکنون به همان میزان یا بیشتر نیازمند یک مدیر مقتدر، مطلع و فعال هستیم و هرچه این فرایند انتقال از کمپین تبلیغاتی دوره انتخابات به کمپین سیاسی دوره اداره رئیسجمهور بیشتر طول بکشد، هزینهها و انتظارات بیشتری را در پی دارد.
۶. از جمله این هزینهها میتوان به انباشته شدن بیشتر انتظارات و ایجاد حس سرخوردگی در میان آحاد مردمی اشاره کرد که نگاهشان و دغدغهشان و حتی سفرهشان از اینفلوئنسرها و صحنهگردانان رسانهای متمایز است و در عین حال طیف اصلی رأیدهندگان به آقای رئیسجمهور را تشکیل میدهند و به او امید بستهاند.
٧. مصاحبه تلویزیونی اخیر آقای پزشکیان برای اهل فن و دلسوزان یک هشدار و بیدارباش جدی را به صدا درآورد. آگاهان و دلسوزان باید جای کمپینسازان کارنابلدِ حکمرانی را بگیرند (فرقی ندارد از کدام جناح باشند فقط کافی است بلدِ کار باشند). اگر سیادت کمپینبازان دیروز رفع نشود، کسی که بیشترین ضرر را خواهد کرد در درجه اول خود پزشکیان و سرمایه اجتماعیای است که به زحمت فراهم آورده است. چرا که مردم پس از دوره ماه عسل دولت اگر ببینند آن نتیجه موردنظرشان محقق نمیشود، دست به قضاوتهای واقعی و کاملاً غیرجانبدارانه میزنند و در آن حالت رئیسجمهور دستش از ابزارهایی که برای ایجاد همدلی و افزایش سرمایه اجتماعی فراهم آورده بود، کوتاه خواهد شد.
جمعبندی
واقعیت تصویر رئیسجمهور منتخب نیازمند تکمیل و تکامل است و تصویر برساخته ایشان در دوره کاندیداتوری دیگر کشش پوشش ضعفهای ایشان در دوره ریاستجمهوری را ندارد. بر دوستداران و صاحبمنصبان رسانهای دولت جدید فرض است که با شناخت دقیق این آسیبها در تعامل با سایر بخشهای دولت به خطمشیگذاری چند وجهی جهت رفع این آسیبها همت بگمارد. برای این منظور ما نیازمند افرادی با کارویژه خاص این موضوع هستیم. افرادی فداکار، منطبق بر اصول رئیسجمهور و جامعنگر که از خلال گزارشها و مصوبات زیر و روی میزهای دستگاههای مختلف، پایش و پالایش لازم را اعمال کند و به تقویت مواضع، ایدههای حکمرانی و دستورات رئیسجمهور در لایه اداره و رسانه مبادرت کند، چرا که مشت رئیسجمهور نباید هیچ وقت خالی باشد.
منتشرشده در شماره ۴۲۲۴ روزنامه فرهیختگان