آیین نکوداشت هشتاد و نهمین سالروز تولد آیت الله مهدوی برگزار شد./ کتاب «از کالج مدیریت هاروارد تا دانشگاه امام صادق علیه السلام» منتشر می شود.
آیین نکوداشت هشتاد و نهمین سالروز تولد آیت الله مهدوی برگزار شد./ کتاب «از کالج مدیریت هاروارد تا دانشگاه امام صادق علیه السلام» منتشر می شود.

آیین نکوداشت هشتاد و نهمین سالروز تولد بزرگ مرد فقیه و مجاهد نستوه، حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه همزمان با میلاد مسعود امام کاظم علیه‌السلام در تالار آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و به صورت مجازی و حضوری و به همت حلقه حکمرانی علوم اجتماعی برگزار شد.

در این جلسه که اعضاء هیئت علمی، مدیران دانشگاه و دانشجویان به صورت مجازی و برخی از اساتید معظم نیز به صورت حضوری گردهم آمده بودند پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، جناب آقای دکتر مصباح‌الهدی باقری ضمن عرض خیر مقدم و تبریک و تهنیت ولادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت وامامت یاد و خاطر حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه را گرامی داشتند. در ادامه  مختصرا مسیر پژوهشی حلقه حکمرانی علوم اجتماعی به منظور استنطاق ایده دانشگاه تراز انقلاب اسلامی در خط فکری حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه را بیان کردند.

در ادامه بیانات حضرت آیت الله سید احمد علم‌الهدی حفظه‌الله همیار  فکری اصلی آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه در ایده دانشگاه امام صادق علیه‌السلام پخش شد. این کلیپ ۱۲ دقیقه ای، حاصل بخشی از فرآیند پژوهش «سبک دانشگاه داری در بیان و سیره آیت الله مهدوی» بود. ایشان ضمن تشریح ریشه های شکل گیری دانشگاه در ایران، شکل گیری خط سکولاریزاسیون علم و مدرنیزاسیون و در هم آمیختگی آموزش علوم دینی و سایر علوم در معاهد علمی پرقوت تمدن اسلامی، «دین محوری در آموزش» را به عنوان ایده اصلی دانشگاه اسلامی مطرح نموده و موفقیت دانشگاه را مدیون شخصیت با اخلاص و پاک باخته موسس آن عنوان کردند.

سپس آقای مجتبی جوادی عضو حلقه حکمرانی علوم اجتماعی ارائه خود را با عنوان «سبک دانشگاه داری در بیان و سیره آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه» آغاز کردند. شاکله اصلی این ارائه بیان ایده دانشگاه اسلامی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه و سبک دانشگاه داری ممتاز و متمایز ایشان بود.

این عضو حلقه حکمرانی علوم اجتماعی برای مشخص کردن محل نزاع این سوال اساسی را مطرح کردند که:« آیا شکل گیری علم و بنای علمی آیا یک اقدام صرفا معرفتی است؟ یا می توان عوامل غیر معرفتی را در آن دخیل دانست؟» و در پاسخ آن بیان داشتند:«خیر، ما معتقدیم که یک اقدام معرفتی صرف نیست و ظاهرا عوامل دیگری وجود دارند که با ساختن محیطی که علم در آن شکل گرفته و تولید می شود، اثر می گذارند.»

وی با اشاره به توجه و التفات جدی حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه به دخیل بودن عوامل غیر معرفتی در شکل گیری یک بنای علمی و درنتیجه مبادرت ایشان به ساخت یک دانشگاه برای شکل دهی به یک جریان علمی متفاوت، بحث از ایده دانشگاه برای انقلاب اسلامی را پیش کشیدند. در ادامه با بحث درمورد مفهوم دانشگاه و دانشگاه داری، به شکل گیری بیمارگونه و ترجمه ای نهاد دانشگاه در ایران اشاره و سپس با توجه به رنسانس دانشگاهی و شکل گیری دانشگاه های مدرن و نسل دانشگاهی جدید در غرب نمونه ای از یک ایده دانشگاهی برای تربیت انسان(دانشگاه همبولتی) را بازگو کردند.

سپس با سوالاتی که برخواسته از ایده دانشگاه و دانشگاه داری است نحوه استنطاق سیره حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه الله علیه را شرح دادند. ایشان از انسان سازی، شیوه نوین تعامل با نهادهای علمی کشور، استقلال مالی و حضور پررنگ سنن کهن حوزه در دانشگاه به عنوان ۴ اصلی که تاکنون از پژوهش بدست آمده، نام بردند و در انتها نیز سوالاتِ اساسیِ بدونِ پاسخی را در حوزه حکمرانی علوم اجتماعی(مثل چگونگی تأمین مالی علم یا چگونگی ارزشیابی یا چگونگی تنظیم روابط اقتدار در دانشگاه) بیان کرده و اشاره داشتند که مطالعه، تتبع و استنطاق سنت علمی اصیل ایرانی- اسلامی می تواند پاسخ های درخوری را برای آن ها فراهم کنند که حلقه حکمرانی علوم اجتماعی چنین تتبع و استنطاقی را ماموریت خویش قلمداد می کند.

در ادامه نیز بخش مختصری از بیانات دکتر درخشان در ارتباط با شخصیت آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌علیه و نقش برجسته ایشان در فعالیت های جهادی سال های اولیه دانشگاه پخش شد. این بخش نیز برگرفته از گفتگوی چند ساعته با استاد درخشان در زمینه سبک دانشگاه داری آیت الله مهدوی رحمهالله علیه بود. ایشان با بیان خاطراتی از نحوه حضور آیت الله مهدوی در دانشگاه به نحوه استقلال دانشگاه امام صادق علیه°السلام از وزارت علوم و ویژگی های تربیتی ایشان اشاره فرمودند.

پس از استماع سخنان ایشان از کتاب «از کالج مدیریت هاروارد تا دانشگاه امام صادق علیه السلام» رونمایی شد و تعداد محدودی از نسخ آماده شده در اختیار حاضرین در جلسه قرار گرفت. در این کتاب سعی شده است با یک بیان داستانی، روایتی از حضور یک هفته ای یک دانشجوی غیر امام صادقی در دانشگاه امام صادق علیه السلام به تصویر کشیده شود. فردی که در خلال این حضور، با ایده دانشگاه و دانشگاه داری آیت الله مهدوی آشنا می شود. این کتاب اکنون در حال اعتبار سنجی محتوایی است و به زودی به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

در بخش پایانی جلسه حجه الاسلام و المسلمین دکتر سعدی ریاست محترم دانشگاه امام صادق علیه السلام  درباب اهمیت بحث حکمرانی علوم اجتماعی و ارتباط تنگانگ آن با راهبرد شماره یک ابلاغی مقام معظم رهبری(لزوم تبیین مکتب فکری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) سخنانی ایراد نمودند. ایشان بیانات آیت الله علم الهدی حفظه‌الله را در این زمینه بسیار ارزشمند و رهگشا قلمداد کردند.

بدین ترتیب جلسه آیین نکوداشت هشتاد و نهمین سال روز ولادت آیت الله مهدوی کنی به پایان رسید. امید است به برکت اندیشه و نام مبارک ایشان، روح مجاهدت در کارهایمان دمیده شود و بتوانیم تکریم عملی ایشان را با مساعدت در روند شکل گیری ایده دانشگاه انقلاب اسلامی نشان دهیم.