اقتصاد پژوهش و پژوهشگر
اقتصاد پژوهش و پژوهشگر

حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام روز شنبه 31 فروردین‌ماه 1398 میزبان استاد گرانقدر جناب آقای دکتر مسعود درخشان بود. این جلسه با هدف تعیین مسیر سلسله نشست‌های تخصصی حلقه حکمرانی علوم اجتماعی با موضوع «اقتصاد پژوهش و پژوهشگر» برگزار گردید.

حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام روز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ میزبان استاد گرانقدر جناب آقای دکتر مسعود درخشان بود. این جلسه با هدف تعیین مسیر سلسله نشست‌های تخصصی حلقه حکمرانی علوم اجتماعی با موضوع «اقتصاد پژوهش و پژوهشگر» برگزار گردید.

در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر سیدمجتبی امامی به تشریح مأموریت و دغدغه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و سپس حلقه حکمرانی علوم اجتماعی پرداختند.

در ادامه جلسه، جناب آقای دکتر درخشان نقطه نظرات خود را در دو بخش پیرامون زمینه‌های پیشنهادی برای پی‌گیری در جلسات آتی بیان کردند. تأکید بر شناخت فرد و ظرفیت‌های فردی پژوهشگر، اولین پیشنهاد ایشان بود. همواره مطالعه افراد و نقش اشخاص در جهت‌دهی علوم مورد توجه دست‌اندرکاران حوزه راهبری علوم بوده است. پیشنهاد دوم ناظر به سازوکارها و راهبری پنهان محیط پژوهش و پژوهشگران برای هدایت جریان پژوهش به مسیر دلخواه بود. مباحثی همچون جریان رقابت در عرصه علم، سیستم‌های حقوق و دستمزد، نظام ارتقاء استادان، نظامات حقوقی و اخلاقی حاکم بر فضای علمی، سازوکارهای تقدیر و ارزشیابی، سازوکار حل و فصل تعارضات منافع و… در این دسته از مباحث جای می‌گیرند.

در پایان جلسه و با توافق بر پیشنهاد دوم استاد، به عنوان موضوع سلسله جلسات تخصصی آتی حلقه حکمرانی علوم اجتماعی با ایشان، یعنی «سازوکارها و راهبری محیط پژوهش و پژوهشگران»، موضوع جلسه بعدی حلقه پیرامون بررسی و تحلیل مکانیسم مالیه پژوهش تعیین شد. با خاتمه جلسه نیز یادبودی از سوی اعضای حلقه حکمرانی علوم اجتماعی جهت تقدیر از زحمات استاد و به مناسبت روز معلم تقدیم ایشان شد.

از نکات جالب توجه این جلسه که در آستانه نیمه شعبان برگزار شد، این بود که استاد به مناسبت ولادت حضرت حجت (عج) برای اعضای حلقه، هدیه‌ای داشتند. هدیه ایشان، این ابیات از اشعار مولوی بود که در ابتدای جلسه بر روی تخته نوشتند:

این قدر گفتیم باقی فکر کن               فکر اگر جامد بود رو ذکر کن
ذکر آرد فکر را در اهتزاز               ذکر را خورشید این افسرده ساز
ذکر گو تا فکر تو بالا کند                        ذکر گفتن فکر را والا کند
***
از یک اندیشه که آید در درون               صد جهان گردد به یک دم سرنگون
خلق بی‌پایان ز یک اندیشه بین               گشته چون سیلی روانه بر زمین
هست آن اندیشه پیش خلق خرد               لیک چون سیلی جهان را خورد و برد
***
منطقی کز وحی نبود از هواست               هم‌چو خاکی در هوا و در هباست
***
اعتمادش بود از روی قیاس               خانه نتوان کرد از کوی قیاس

 

گزارش تصویری جلسه اقتصاد پژوهش و پژوهشگر

 

  • منبع خبر : حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد