الان نردبان را هل نده!
الان نردبان را هل نده!

دوره ریاست جمهوری هربرت هوور (31 امین رئیس جمهور آمریکا) با وجود اینکه مصادف با چالش‌ها و بحران بسیار زیادی در اقتصاد آمریکا بود و به نوعی عملکرد این دولت به لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف بود، اما در آخرین روزهای خود یک مصوبه مهم داشت: قانون حمایت از کالای داخلی. در این قانون دولت آمریکا موظف می‌شد تا در صورت نیاز به خرید کالا و خدمات، از تولیدات داخلی آمریکا استفاده کند.

نامگذاری سال ۹۷ به نام حمایت از کالای ایرانی بهانه خوبی است تا با بررسی و مرور تاریخ اقتصادی برخی کشورهای توسعه یافته و تطبیق آن با شرایط داخلی، وضعیت خود را دوباره مرور نماییم و به نوعی با خط‌کش حمایت از کالای ایرانی مبتنی بر تجارب خارجی، وضعیت خود را بسنجیم.

پروفسور چانگ، اقتصاددان برجسته دانشگاه کمبریج، در یکی از کتاب‌های معروف خود به نام Kicking the ladders به این حقیقت اشاره می‌کند که کشورهای توسعه‌یافته پس از طی مراحل توسعه خود از مسیر حمایت‌گرایی و رسیدن به بام توسعه، نردبان را هل می‌دهند! و راه دیگری ـ یعنی سیاست‌های بازار آزاد ـ را برای سایر کشورها توصیه می‌کنند. مرور مباحث و سایر تألیفات چانگ به این نکته اشاره دارد که تقریباً تمام اقتصادهای برجسته دنیا در دوره‌ای از حیات اقتصادی خود دوره‌ای از حمایت‌گرایی و به تعبیری حمایت از تولید داخلی را دستور کار خود قرار داده‌اند.

برای مطالعه ادامه مطلب و دریافت فایل آن، به سایت هسته نوآوری مراجعه کنید:

  • منبع خبر : سایت هسته نوآوری مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)