بحران‌های اقتصادی و مالی جهانی + فایل
بحران‌های اقتصادی و مالی جهانی + فایل

طی دهه‌های اخیر بحران‌های مالی و اقتصادی در دنیا به دلایل گوناگون به وجود آمده است و برخی از نتایج آن با آنچه در کشور روی می‌دهد قرابت دارد. شناخت بحران‌های مالی و اقتصادی، و استفاده از تجارب کشورهای دیگر در مدیریت این بحران‌ها می‌تواند آموزه‌هایی برای رفع مشکلات اقتصاد ایران به همراه داشته باشد ...

مشکلات ساختاری و مدیریتی نهادینه شده در اقتصاد ایران، کارآمدی اقتصاد در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را با چالش‌های اساسی مواجه کرده است. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه پس از انقلاب اسلامی نیز به طرق مختلف و با مهندسی‌های گوناگون بر کشور تحمیل شده است و ناکارآمدی ساختار و مدیریتِ نهادینه شده جاری را عیان کرده است؛ به طوری‌ که تحریم‌ها با هدف‌گیری نقاط آسیب‌پذیر نظام اقتصادی کشور، تلاطم‌های بسیاری را ایجاد کرده‌اند. بی‌شک در مواجهه با این شوک‌ها نیاز است تا ما نیز حداقل به اندازه آن‌ها، این آسیب‌ها را شناسایی و برای مرتفع کردن آن چاره‌اندیشی کنیم.

طی دهه‌های اخیر، به دلایل مختلفی بحران‌های مالی و اقتصادی در دنیا به وجود آمده است و برخی از نتایج آن با آنچه در کشور روی می‌دهد قرابت دارد. در این راستا لازم است تا این بحران‌ها به دلیل گستره پوشش و تنوع، مورد مطالعه قرار گیرد و نسبت آن با آنچه در اقتصاد ایران روی می‌دهد مشخص شود.

گزارش حاضر نیز که حاصل جلسه‌ای کارشناسی و مباحثه‌ای علمی در این رابطه است سعی در شناخت بحران‌های مالی دارد تا با استفاده از تجارب بحران‌های جهانی بتواند چالش‌هایی را که امروز گریبان‌گیراقتصاد ایران است، شناسایی کرده و راهکارهایی سیاستی را ارائه دهد.

جهت دسترسی به فایل گزارش «بحران‌های اقتصادی و مالی جهانی: درس‌ها و سیاست‌هایی برای اقتصاد ایران» روی این قسمت کلیک کنید.