به بهانه سیل
به بهانه سیل

ابتدا با قرارگاه جهادی دانشگاه مطرح کردیم که توسط آن‌ها به مناطق اعزام شویم؛ گفتند اگر مرکز رشد از ظرفیت علمی و تخصصی خود استفاده کند بهتر است و این انتظار از مرکز رشد و کلیت دانشگاه امام صادق علیه السلام می‌رود تا به مأموریت ذاتی خود عمل نماید و توانایی‌هایی را که دارد در خدمت بگیرد و آن‌ها را به بدنه حاکمیتی و دولت چه در مرکز کشور و چه در استان لرستان و یا خوزستان ارائه نماید.

قبل از سفر

با دیدن تصاویر سیل گلستان و پلدختر در تلویزیون، حاضر شدیم برویم جهت امدادرسانی؛ سیل به خوزستان هم رسید. تصمیم گرفتیم برویم خوزستان. خبردار شدیم که قرارگاهی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برای سیل خوزستان تشکیل شده. با مسئولان و دست اندرکاران قرارگاه آقایان سید محمود میرحسینی، علیرضا رحیمیان، و محمدجواد تسلیمی صحبت کردیم. اخبار اهواز را از یار خوزستانی مرکز رشد جواد سواری پیگیر می‌شدیم.

سفری از جنس مرکز رشد

ابتدا با قرارگاه جهادی دانشگاه مطرح کردیم که توسط آن‌ها به مناطق اعزام شویم؛ گفتند اگر مرکز رشد از ظرفیت علمی و تخصصی خود استفاده کند بهتر است و این انتظار از مرکز رشد و کلیت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام می‌رود تا به مأموریت ذاتی خود عمل نماید و توانایی‌هایی را که دارد در خدمت بگیرد و آن‌ها را به بدنه حاکمیتی و دولت چه در مرکز کشور و چه در استان لرستان و یا خوزستان ارائه نماید.

بنابر همین مصلحت، یاران مرکز رشد روز یکشنبه ۲۵ فروردین پس از جلسه انس با قرآن، گرد هم آمدند و  پیرامون چگونگی ورود به حادثه سیل، هم‌اندیشی نمودند. جمع‎بندی قرارگاه جهادی دانشگاه بر این بود که از آنجا که حادثه سیل و آبگرفتگی در استان خوزستان بسیار وسیع‌تر و طولانی‌مدت‌تر از استان لرستان و استان‌های دیگر می‌باشد، بهتر است روی استان خوزستان تمرکز شود تا مؤثرتر نیز باشد. لذا تمرکز یاران رشد نیز استان خوزستان شد. نشست با حدود ۲۰ نفر از یاران و اعضای هسته‌ها برگزار گردید؛ ابتدا آقا جواد (سواری) مختصری از سیل در منطقه خوزستان گفت. سپس بحث بین افراد چرخید.

آقا هاشم (سوداگر) دو نوع اقدام را تشریح نمود. یکی از جنس جهاد کفایی مثل اقدامات امدادی و خدماتی که لازم است در لحظه و به صورت اضطراری انجام شود و دیگری از جنس جهاد عینی؛ یعنی برخی پیگیری‌ها که به حوزه‌های مأموریتی یاران برمی‌گردد و حداقل فرد یا تیمی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام روی آن متمرکز نیست و انتظار از ما می‌رود که آن را انجام دهیم.

به گفته آقا هاشم، هسته سیاست کشاورزی برای پیگیری مسأله کشاورزی اعم از جامعه کشاورزی خوزستان و کسب و کار کشاورزی آمده بود. آن‌ها چهارشنبه عازم منطقه‌اند. آقا هاشم گفت اولین کاری که باید صورت گیرد رصد اطلاعاتی و آماری و سپس رصد میدانی از منطقه است تا پس از بازگشت به تهران تحلیل‌ها را شروع کنیم و برخی پیگیری‌ها را چه بسا بتوان در تهران بهتر انجام داد خصوصاً از نهادها و سازمان‌های ذیربط.

علی آقا (قربانی): حتماً قبل از حضور در منطقه لازم است اطلاعاتی را جمع‌آوری نماییم تا حضورمان هدفمند شود، و هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم با گروه‌های جهادی دیگر مرتبط شویم برد کرده‌ایم.

حمید آقا (ایزدبخش) یادآور شد که بعضاً روی سازمان‌ها هم نمی‌توان خیلی حساب کرد چرا که شما را رقیب خود محسوب می‌کنند و از دادن اطلاعات طفره می‌روند.

آقا هادی (حبیب الهی) تأکید کرد الان که حرف از بیمه و جبران خسارت‌ها است باید بدانیم بیمه نه تنها در کشور ما بلکه حتی در امریکا هم مربوط به شرایط عادی است نه شرایط بحرانی آن هم با این حجم وسیع! لذا روی بیمه‌ها شاید نتوان خیلی حساب کرد و برای آن لازم است تدبیری اندیشیده شود.

در پایان آقا صادق (تراب‌زاده) ضمن بیان خاطراتی از سفر به سرپل ذهاب در زلزله سال ۹۶ و مسأله‌نگاری مدیریت بحران، بر لزوم همراه داشتن دوربین جهت عکس‌برداری، و نوشتن نکات به ریز، و گفتگوی آخر هر شب و جمع‌بندی و ارائه تحلیل با کمک اعضای تیم تأکید کرد.

در پایان جلسه مشخص شد که دو تیم برای تعطیلات نیمه شعبان، عازم منطقه‌اند؛ یکی تیم هسته سیاست کشاورزی که با وسیله شخصی آقای سوداگر می‌روند؛ یک تیم پنج نفره هم اعلام آمادگی کرده‌اند که فعلاً وسیله ندارند تا خدا جور کند ان‌شاءالله.

گروه موج سازندگی

در آخر جلسه هر چند عده‌ای زودتر تشریف بردند، ولی اسامی افرادی که بنا داشتند به صورت جدی به سیل‌زدگان کمک کنند ثبت شد و گروهی در پیام‌رسان بله به نام «موج سازندگی» با ۱۳ نفر عضو ایجاد گردید تا در آن افراد پای کار بهتر با هم مرتبط و هماهنگ باشند و در آنجا اطلاع‌رسانی‌ها انجام گیرد.

در ادامه، گزارش گروه پنج نفره می‌آید؛ این تیم نام خود را «قیام »[۱] گذاشت. این گروه از ابتدا ماشین شخصی نداشتند و هر چقدر هم تلاش کردند، ماشینی از تهران فراهم نشد. دو نفر از اعضای تیم حضورشان را لغو نمودند و تیم به سه نفر تقلیل یافت؛ مهرداد حیدری، امیرحسین غفاری، و سجاد لطفی.

پایان قسمت اول

———————————————-

[۱] «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا … » (آیه ۴۶ سوره مبارکه سبا)