تجربه زیست با جامعه روستایی و عشایر منطقه سمیرم استان اصفهان
تجربه زیست با جامعه روستایی و عشایر منطقه سمیرم استان اصفهان

به همت هسته سیاست کشاورزی مرکز رشد، دوره پنج روزه تجربه زیست با جامعه روستایی و عشایر در منطقه سمیرم استان اصفهان برگزار می‌شود.

یکی از گنجینه‌های فرهنگی و بومی ایران‌زمین از گذشته تا کنون، نظام‌ها و تشکل‌های مردمی و خودسازمان‌یافته بوده است. این نظام‌ها بدون نیاز به دولت‌ها و بدون مداخله آنها در طول صدها و هزاران سال به تدریج شکل گرفته و آموخته‌اند که چگونه برای حل مسائل و چالش‌های طبیعی و غیرطبیعی به کمک همدیگر بشتابند. ابعاد زیبای این هنرنمایی در طیف‌های مختلف فرهنگی، قومی و جغرافیایی ایران انعکاس یافته است. این مردم هنرمند آموخته‌های خود را در قالب قواعد و مناسبات عرفی و اجتماعی تنظیم کرده و آن را برای آیندگان به ارث گذارده‌اند.

یکی از نمونه‌های این گنجینه عظیم فرهنگی، جوامع بومی روستایی و عشایر ایران هستند. متأسفانه در دهه‌های اخیر به خصوص از دهه چهل شمسی، با مداخلات صورت گرفته، این تاروپود دستخوش تغییر و تحولات بیرونی شده است. آنها اکنون با مسائل مختلفی از جمله تغییر کاربری اراضی، بی‌سامانی حقوقی و مالکیت در استفاده و بهره‌برداری از منابع و ضعف سازوکارهای تعاملاتی مناسب با بدنه حاکمیتی روبرو هستند. به این منظور برنامه حضور در بافت جامعه بومی و عشایری در منطقه سمیرم استان اصفهان به صورت زیر برنامه‌ریزی شده است.

برنامه‌های این دوره پنج روزه:
– حضور در بافت روستایی و عشایر ایل قشقایی در سمیرم
– بررسی وضعیت حقوقی منابع دراختیار عشایر و روستاییان (مرتع، زمین، آب)
– بررسی نظام‌های همیاری و تعاملات جمعی جوامع بومی این منطقه
– نشست تخصصی بررسی ابعاد حکمرانی در جوامع بومی این استان با حضور مسئولان دولتی و کارشناسان

زمان: ۲۰-۲۴ شهریور
مکان: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، منطقه پادنا

توجه:
• ظرفیت ثبت نام برای حضور علاقمندان در این دوره محدود است. در صورت تمایل اطلاعات خود را به شماره ۰۹۱۳۲۶۴۵۰۶۶ به صورت پیامکی یا در پیام رسان بله ارسال کنید.
• لازم است که حاضرین در این دوره در فعالیت‌های مختلف از جمله مصاحبه و مشاهده مشارکتی، تصویربرداری و تدوین روایت مردم‌نگارانه همکاری و مشارکت داشته باشند.

  • منبع خبر : هسته سیاست کشاورزی مرکز رشد