تربیت جهادی، تربیت در وسط میدان است.
تربیت جهادی، تربیت در وسط میدان است.

محسن رضایی، در افتتاحیه «قرار پنجم»، تربیت جهادی، را تربیت در وسط میدان دانست و اظهار داشت: اینکه بنشینیم در دانشگاه و مسجد، و بخواهیم تربیت جهادی کنیم، امکان‌پذیر نیست. تربیت جهادی درست در وسط رویدادها و واقعیات زندگیست، چه در جنگ و چه در صلح.

مراسم افتتاحیه پنجمین قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با سخنرانی دکتر محسن رضایی و دکتر مسعود درخشان، همراه با رونمایی از ویژه‌نامه تأملات با موضوع تحلیل و بررسی الگوی پایه پیشرفت، دوشنبه ۸ مهرماه برگزار شد.

حذف روحیه و تربیت جهادی، باعث شد به آرزوها دست پیدا نکنیم

دکتر محسن رضایی، سخنران دوم و پایانی مراسم افتتاحیه «قرار پنجم»، با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره)، درخصوص تربیت جهادی اظهار داشت: در تاریخ کشور چند نوع تربیت و آموزش داریم که نوع اول تربیت نهادهای آموزشی رسمی مثل مدرسه بود. نوع دوم آموزش و تربیت، آموزش و تربیت حزبی بود، مثل نهضت آزادی و جبهه ملی که آقای بازرگان و بنی‌صدر محصول آنها هستند. نوع سوم آموزش نیز، آموزش و تربیت‌های انجمنی بود. اما نوع چهارمی از آموزش و تربیت بعد از انقلاب شکل گرفت به نام تربیت جهادی.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقاط ضعف آن سه نوع اول، این بود که عمدتا، تربیت، تربیت فردی بود و دوم اینکه تربیت‌ها ذهنی بود و بُعد عملی چندانی نداشت. این عوامل باعث شد که ما نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب به بسیاری از آرزوهایمان دسترسی پیدا نکردیم. محسن رضایی گفت: اولین خاصیت تربیت جهادی این است که انسان را با واقعیات مواجه می‌کند و با رویدادهای واقعی تربیت می‌کند. در وسط صحنه و حوادث، افراد تربیت می‌شوند و به همین دلیل هم از نظر ذهنی و هم تجربی رشد می‌کنند. تربیت، در صحنه واقعیات زندگی جمعی است و فردی نیست و رشد ذهنی و تجربی، توأمان با یکدیگر انجام می‌شود.

روحیه جهادی هر جا وارد شد، تحول ایجاد کرده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر بخواهیم جوان انقلابی تربیت شود، باید در کنار دانشگاه و مدرسه یک آموزش و تربیت جهادی را طی کند، گفت: تربیت جهادی هر جا وارد شد، یک تحول عظیمی به وجود آورده است.

محسن رضایی ادامه داد: سپاه پاسداران از تربیت جوان انقلابی آغاز شد. وقتی تشکیل سپاه اعلام شد، داوطلبان پاسداری از انقلاب داوطلب شدند. پس اولین ویژگی سپاه داوطلبانه بودن جهاد است و اگر میل و شوق به جهاد نباشد، تربیت جهادی صورت نمی‌گیرد.

رضایی پس از ذکر خاطراتی از دوران جنگ و تربیت جهادیِ شهدایی نظیر شهید مهدی باکری، گفت: اگر به رشد سپاه نگاه کنید، خیلی راحت می‌توانید متوجه شوید چگونه پهپاد مدرن آمریکایی توسط ایران ساقط می‌شود. این از تربیت جهادی به دست آمده است. تربیت جهادی، تربیت در وسط میدان است. اینکه بنشینیم در دانشگاه و مسجد، و بخواهیم تربیت جهادی کنیم، امکان‌پذیر نیست. تربیت جهادی درست در وسط رویدادها و واقعیات زندگیست، چه در جنگ و چه در صلح. تربیت جهادی تربیت جمعی‌ست.

تضاد نظام آموزشی با تربیت جهادی

رضایی با بیان اینکه بزرگترین خیانتی که به این کشور شد این بود که نظام آموزشی به‌‌گونه‌ای طراحی شد که ما را از مولکول به اتم تبدیل کرد، گفت: در نظام آموزشی فعلی، افراد به صورت انفرادی سر کلاس می‌روند و فردی بیرون می‌آیند و فارغ‌التحصیل می‌‌شوند. اما در تربیت جهادی اینگونه نیست. افراد مولکول می‌شوند. وی تأکید کرد: نباید در دانشگاه به صورت فردی مسائل را دنبال کنید. بلکه باید به صورت جمعی بنشینید و هسته‌های برادری را درست کرده و مطابق با هسته‌های برادری زندگی کرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم تربیت جهادی بشویم باید محیطی متناسب با آن درست کنیم، افزود: این مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام خیلی به آن ایده نزدیک است و ان‌شاءالله بتوانید آن را تکمیل و به آن هدف نزدیک کنید.