ثبت‌نام دوره فقه نظام‌سازی اقتصادی
ثبت‌نام دوره فقه نظام‌سازی اقتصادی

به همت حلقه فقاهت نظام‌ساز مرکز رشد، دوره فقه نظام‌سازی اقتصادی با محوریت کتاب «بحوث فی فقه الإقتصاد الإسلامی» و با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین بیاتی برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام تا پنجشنبه 13 تیرماه تمدید شد.

حلقه فقاهت نظام‌ساز مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با توجه به رسالت خود در راستای واکاوی و پژوهش پیرامون روش نظام‌سازی فقهی، درصدد است با برگزاری سلسله دروس و مباحث مختلف در حوزه‌های فقه مضاف به تنقیح و سامان‌بخشی روش‌های فقهی مذکور اقدام نماید. چرا که آثار مستقل در حوزه نظام‌سازی به معنی‌الاعم (و لا به شرط نسبت به فقه‌های مضاف) تاکنون به طور شایسته و کامل به قلم نگارش در نیامده است. لذا با توجه به تُراث عظیم فقه جواهری که مسلماً از نظام روشی متقن ولی مستبطن برخوردار است، «تنقیح روش‌ها» در مرحله اول می‌تواند با استفاده از منابعی صورت پذیرد که در خلال پردازش‌های فقه‌های تخصصی و مضاف به روش‌های ضمنی و غیر مصرح نظام‌سازی اشاره داشته‌اند.

از آنجا که آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر رحمه‌الله از جمله پیشتازان عرصه نظام‌سازی فقهی بوده و اندیشه‌های روشی و مبانی خود در این زمینه را نیز در حوزه اقتصاد، عملیاتی کرده‌اند، بایسته است تا آثار ایشان به طور جدی مطمح نظر علاقه‌مندان عرصه‌های نظام‌سازی فقهی قرار گیرد. با توجه به اینکه کتاب «اقتصادنا» به عنوان اولین و مهمترین اثر شهید صدر در نظام‌سازی به وفور مورد توجه و دقت‌نظرهای علمی قرار گرفته است، در این سلسله دروس به کتاب «بحوث فی فقه الإقتصاد الإسلامی» از استاد محترم حیدر حب الله پرداخته می‌شود تا مباحثی را که خود شهید بزرگوار در اقتصادنا تصریح به فقدان استدلال تام فقهی در آنها نموده است، با تعمیق و توسعه براهین و استنادات، صورت کامل‌تری از فقاهت اسلامی حول آن موضوع در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

لازم به ذکر است اگرچه مفاد این دوره قریب به مباحث خارج فقه و با رجوع به آراء و آثار دیگر فقها صورت می‌پذیرد، لیکن برای حفظ انسجام و نظام تفهیم، درس به صورت متن‌محور ارائه خواهد شد. با این حال با توجه به اقتضای تعمیق مباحث فقهی در این دروس، مسلماً تنها برای واجدین شرایطی که در اطلاعیه ذکر شده است مفید و قابل استفاده خواهد بود.

مدرس محترم دوره حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین بیاتی از شاگردان مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (قدس سره) و مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه است. همچنین ایشان دارای آثار متعدد در موضوعات مختلف فقه‌های مضاف با رویکردهای مقتبس از آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است.

علاقمندان جهت شرکت در دوره، می‌بایست به لینک زیر مراجعه کرده و ثبت‌نام نمایند.

ثبت‌نام دوره فقه نظام‌سازی اقتصادی

ظرفیت ثبت‌نام محدود است.

مهلت ثبت‌نام تا پنجشنبه ۱۳ تیرماه تمدید شد.

  • منبع خبر : حلقه فقاهت نظام‌ساز