جلسه «رسانه و دانشگاه»
جلسه «رسانه و دانشگاه»

دغدغه دانشگاهیان حاضر در جلسه ترویج گفتمان علمی در رسانه بود، برای همین سوالات مطرح شده مجری و حاضران پیرامون الزامات تغییرات فردی و ساختاری در دانشگاه و نهاد رسانه برای تعامل بهتر در سال‌های آینده انقلاب بود. البته این مناظره با حواشی جذاب و نقد برنامه‌های شبکه سوم همراه بود.

رسانه و دانشگاه

سایت جامع مرکز رشد( RUSHD.IR) در روز دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷، با حضور دو میهمان رسانه‌ای، آقای دکتر سیدبشیر حسینی و آقای علی فروغی رونمایی شد. در حاشیه این برنامه مناظرهای با موضوع: رسانه و  دانشگاه، چالش‌ها و بایسته های تولید محتوا در رسانه در  گام  دوم انقلاب برگزار شد.

دغدغه دانشگاهیان حاضر در جلسه ترویج گفتمان علمی در رسانه بود، برای همین سوالات مطرح شده مجری و حاضران پیرامون الزامات تغییرات فردی و ساختاری در دانشگاه و نهاد رسانه برای تعامل بهتر در سال‌های آینده انقلاب بود. البته این مناظره با حواشی جذاب و نقد برنامه‌های شبکه سوم همراه بود.

دکتر سیدبشیر حسینی به واسطه تمرکز مطالعاتی در حوزه سواد رسانه‌ای، نشناختن مخاطب جوان امروزی و نشناختن زبان گفتگو در تولید پیام رسانه‌ای را چالش امروز رسانه انقلاب دانست و بیان کرد که تا زمانی که دانشگاه مسائل اصلی ملموس اجتماع را نشناسد و خود را مسئول و پاسخ گو در حل مسائل نداند، مردم را جدی نگرفته و نمی‌تواند از رسانه برای حل مسائل اجتماع بهره ببرد. جبهه انقلاب زمانی می‌تواند حضور موثر رسانه‌ای داشته باشد که آتش به اختیار عمل کند، به صورت جمعی و تشکیلاتی حرکت کند و بجای دفع نیروهای خودی، زبان جذاب برای جذب حداکثری عامه بهره ببرد.

علی فروغی نیز به واسطه تجربه مدیریتی خود بیان داشت که فعلا هیچ نقطه مشترکی بین دانشگاه و رسانه برای تعامل با هم وجود ندارد چرا که هر یک در دنیای متفاوت در حال زندگی هستند. غیر کارامدی بودن فراورده‌های علمی دانشگاهیان برای رسانه و تکبر دانشگاهی دو مانع جدی تعامل این نهاد با رسانه است. هنوز چگونگی ترجمه رسانه ای یافته‌های علمی را نیافته‌ایم، برای همین در شرایط فعلی مدیر انقلابی باید با تعامل انسانی و اسلامی با هنرمندان و برنامه سازان به صورت فردی موجب رونق رسانه شود، البته به شرطی که در این راه به افراط و تفریط دچار نشود. حضور فعلی نخبگان در کانون‌های رسانه ملی بدون در نظر گرفتن الزامات رسانه‌ای در شرایط فعلی مفید نیست. دانشگاهیان باید ایده پرداز رسانه‌ای باشند که البته این نیاز به زمان و تدریج دارد.

مساله جدایی دانشگاه و رسانه به دلیل عدم فهم متقابل بین این دو نهاد و عدم وجود زبان مشترک قابل درک بین  طرفین از چالش‌های مهمی است که باید با دقت خاصی به آن پرداخته شود. رسانه به دلیل اقتضای مخاطبان خود و مسائل روزمره ای که به آن دچار است و دانشگاه به دلیل ژست آکادمیک خود و مسائل بعضا غیر مرتبط مسیرهای جداگانه ای را طی می کنند. . دانشگاه به دلیل ژست آکادمیک خود غرق در مسائلی است که هیچ ارتباطی به مسائل روز مردم و جامعه ندارد و به همین دلیل به راحتی نمی‌تواند با رسانه وارد گفتگو شود. نزدیکی این دو نهاد به یکدیگر می‌تواند به نوعی باعث اقبال بیشتر مردم و جامعه به هردو نهاد شده و چالش‌های آتی این دو نهاد را در گام دوم انقلاب ساده تر رفع نماید.

 

رونمایی از سایت مرکز

در بخش پایانی این جلسه نیز سایت جامع مرکز رشد رونمایی و معرفی شد. این سایت که به صورت رسمی از امروز فعالیت خود را آغاز کرده است به نوعی رسانه اصلی مرکز رشد به شمار می رود و بخش های مختلفی از جمله اخبار، یادداشت‌ها، انتشارات، آوای رشد، فروشگاه محصولات، گالری عکس و فیلم و … را شامل می‌شود. هم چنین هسته‌ها و حلقه های علمی مرکز نیز در این سایت آخرین اخبار و جلسات خود را پوشش می دهند و به نوعی بستری برای انتشار و تعامل یاران مرکز رشد با مخاطبان بیرونی محسوب می‌شود.

  • منبع خبر : کارگروه تصویر مرکز رشد