«حمایت از کالای ایرانی» در عین سادگی معنایی، دارای مفهومی چند لایه بوده که در هر سطح راهبردهای خاص خود را میطلبد. در ادامه به برخی مواردی که به نظر میرسد اشاره میکنم (بدیهی است تکمیل و ارتقای آن نیازمند گفتگو و هماندیشیهای متعددی دارد):
«حمایت از کالای ایرانی» در عین سادگی معنایی، دارای مفهومی چند لایه بوده که در هر سطح راهبردهای خاص خود را میطلبد. در ادامه به برخی مواردی که به نظر میرسد اشاره میکنم (بدیهی است تکمیل و ارتقای آن نیازمند گفتگو و هماندیشیهای متعددی دارد):
۱_ معنی ساده و راهکار دمدستی شعار مطرح شده عبارت است از «خرید محصولات تولید شده ایرانی و اجتناب از خرید محصولات تولید شده خارج». که البته این معنی ساده در جایگاه خود اهمیت بالایی داشته و پایبندی واقعی نهادها، سازمانها و آحاد مردم ایران نسبت به آن میتواند باعث «تحریک تقاضای داخلی» شده و محرک تولید و رونق صنعتی و به تبع آن افزایش اشتغال و کاهش بیکاری گردد. (البته با توجه به تأکیدات قبلی مقام معظم رهبری، سازمانهای دفاعی و نظامی قبلاً تا حد زیادی این راهبرد را در دستور کار خود قرار داده بودند و در این مسیر تلاش کردهاند.)
۲_ کمک به ارتقای سطح فناوری شرکتهای تولیدی: یکی از مشکلات جدی صنایع داخلی، کیفیت نامناسب محصولات تولیدی است. بخشی از این مشکل ریشه در استفاده از مواد اولیه بیکیفیت دارد و بخشی دیگر نشأت گرفته از بیتوجهی و بیدقتی در فرایند تولید است، اما بخشی هم ناشی از «به روز نبودن فناوری و ماشینآلات تولیدی» است. صنایع دفاعی که به نوعی از حوزههای پیشرو در فناوری است میتواند ارتقای فناوری برخی از صنایع مشابه را در دستور کار قرار دهد و در یک رابطه برد ـ برد اقدام به این عمل نماید. (در سالهای اخیر شاهد آن هستیم که در بلاهای طبیعی مانند زلزله؛ نیروهای ارتش و سپاه در کنار سایر نهادها اقدام به کمکرسانی به حادثهدیدهها نموده و در فرایند بازسازی شهرها کمک میکنند. این راهبرد مثبت و قابل تقدیر میتواند در عرصه ارتقای فناوری و بهروزرسانی ماشینآلات تولیدی صنایع غیرنظامی نیز تعمیم یابد.)
برای مطالعه ادامه مطلب و دریافت فایل آن، به سایت هسته نوآوری مراجعه کنید.
- منبع خبر : سایت هسته نوآوری مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)