سلبریتی‌ها و ارتباطات تجاری و اجتماعی
سلبریتی‌ها و ارتباطات تجاری و اجتماعی

در حوزه تبلیغات سیاسی و به ویژه در انتخابات، سلبریتی‌ها غالباً از طریق ایجاد جو و فضاسازی کاری می‌کنند که عقلانیت کافی برای رأی‌دهنده وجود نداشته باشد و این امر به انتخاب احساسی و هیجانی مردم منجر خواهد شد. در نهایت نکاتی هم در حوزه تبلیغات اجتماعی و حضور سلبریتی‌ها در آن گفته شد.

جلسه سخنرانی با عنوان «سلبریتی‌ها و ارتباطات تجاری و اجتماعی» با ارائه آقای سعید مسعودی‌پور برگزار شد. ایشان موضوع را به سه حوزه تبلیغات تجاری، تبلیغات سیاسی و تبلیغات اجتماعی تفکیک کردند و مثال‌های متعددی از حضور سلبریتی‌های ایرانی در تبلیغات سه‌گانه فوق را مطرح کردند. از منظر ایشان سلبریتی‌ها به عنوان مداخله‌گرهای مهار نشده‌ای هستند که رفتارهای جامعه را در ابعاد مختلف خرید محصولات تجاری، موضوعات اجتماعی، سبک زندگی و انتخابات و مسائل سیاسی رهبری و هدایت می‌کنند و در این خصوص ما نیازمند به طراحی‌های هدفمند برای مداخله داریم که بخش عمده‌ای از آن رویکرد سخت و جرم‌انگاری است. علاوه بر این مثال‌هایی از فعالیت‌ها و اظهار نظرهای خارج از اخلاق، عرف و قانون سلبریتی‌ها در فضای مجازی و واقعی مطرح شد. در خصوص حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات تجاری، ملاحظاتی مطرح شد که در مجموع حضور آنها در این نوع تبلیغات مناسب تشخیص داده نشد. در واقع حضور آنها در تبلیغات تجاری مشکلات و معضلات مهمی را ایجاد می‌کند که به برخی از آنها اشاره شد. در حوزه تبلیغات سیاسی و به ویژه در انتخابات، سلبریتی‌ها غالباً از طریق ایجاد جو و فضاسازی کاری می‌کنند که عقلانیت کافی برای رأی‌دهنده وجود نداشته باشد و این امر به انتخاب احساسی و هیجانی مردم منجر خواهد شد. در نهایت نکاتی هم در حوزه تبلیغات اجتماعی و حضور سلبریتی‌ها در آن گفته شد.

 

در ادامه جلسه آقای دکتر جعفری به نقد و بررسی مباحث گفته شده پرداختند. از نظر ایشان جرم‌انگاری اقدامات و اظهارات خلاف هنجار سلبریتی‌ها نمی تواند راه‌حل خوبی باشد و ایشان راه حل‌های فرهنگی را پیشنهاد دادند.