صاحبخانه بودن به سبک مؤمنانه
صاحبخانه بودن به سبک مؤمنانه

فشار اقتصادی بر مردم از اهدافی بود که آمریکا قرار بود با تحریم علیه ایران محقق کند. بخشی از این هدف حالا توسط این دسته از صاحبخانه‌ها قابل تحقق است!

شاید آگهی اجاره صاحبخانه‌های مؤمن را زیاد دیده باشید. به دنبال مستأجری می‌گردند که ماهواره نداشته باشد و صدای موسیقی را بلند نکند و از این دست شرط و شروط‌ها.

امّا وقتی نگاهی به نرخ اجاره یا رهن آن خانه می‌اندازی، فاصله محسوسی با تعیین نرخ مؤمنانه مشاهده می‌کنی. صحبت از صاحبخانه‌هایی است که ایمان را برای خود مسجّل گرفته‌اند و حاضر نیستند سکوت خانه را با نرخ پایین‌تر بشکنند!

چه بسا مسأله تعیین نرخ اجاره و حکم خالی گذاشتن خانه در عین نیاز یک عده به سکونت در آن، در احکام فقهی هنوز وارد نشده باشد، امّا احادیث ما مشحون از احکام و دستوراتی در این زمینه است.

در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که:‏ «مَنْ کَانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ‏ إِلَى‏ سُکْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِیَّاهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَا مَلَائِکَتِی أَبَخِلَ عَبْدِی عَلَى عَبْدِی بِسُکْنَى الدَّارِ الدُّنْیَا وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا یَسْکُنُ جِنَانِی أَبَداً» (الکافی، ج ۲: ص ۳۶۷).

«هر کس خانه‌ای داشته باشد و مانع از سکونت مؤمنی شود که به سکونت در آن خانه نیازمند است، خداوند متعال می‌فرماید: ای ملائکه من! بنده من بر بنده من نسبت به سکونت در خانه دنیا بخل ورزید. به عزّت و جلالم سوگند که هرگز در بهشت من ساکن نخواهد شد!».

در قبح و زشتی این عمل همین بس که اولاً خداوند متعال مستقیماً در مقام شارع ظهور پیدا می‌کند و مخاطب حکم، ملائکه هستند. ثانیاً خداوند متعال به عزت و جلال خود سوگند یاد می‌کند که تا ابد بهشت را بر این فرد حرام می‌کند. ثالثاً وقتی عقوبت احتکار خانه، این‌قدر نزد خداوند متعال سنگین است، پس عقوبت احتکار چیزی کمتر از خانه چیست؟!

ممانعت از سکونت اقسامی دارد:
۱- امانت ندادن خانه؛
۲- اجاره ندادن یا نفروختن خانه؛
۳- تعیین نرخی برای اجاره که برادر مؤمنت توان پرداخت آن را نداشته باشد؛
۴- سیاست‌گذاری‌هایی که خانه‌ها را خالی نگاه می‌دارند یا نسبت به آن بی‌تفاوتند.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، ما در ایران دو و نیم میلیون خانه خالی‌السکنه داریم که تهران با ۴۹۰.۰۰۰ مورد، رکورددار کشور در این زمینه است.

در روایتی دیگر آمده است که اگر کسی بتواند نیاز برادر مؤمنش را برطرف کند و این کار را نکند، خداوند متعال او را به این بلا دچار می‌کند که به جای نیاز دوستان خدا، نیاز دشمنان خدا و گناه‌کاران را بی‌هیچ جیره و مواجبی، مرتفع نماید و به عذاب الهی دچار شود (الکافی، ج ۲: ص ۳۶۶).

فشار اقتصادی بر مردم از اهدافی بود که آمریکا قرار بود با تحریم علیه ایران محقق کند. بخشی از هدف حالا توسط این دسته از صاحبخانه‌ها قابل تحقق است!

حالا ببینیم سرمایه‌گذاری روی املاک به امید افزایش قیمت آن در راستای کدام سیاست است؟ سیاست اهل بیت علیهم‌السلام یا سیاست دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام؟!

دست نامرئی بازار بیش از هرجا در بازار مسکن چهره کریه خود را عیان کرده. از یک‌سو قیمت مسکن و اجاره‌بها با سوء استفاده از ول‌انگاری اقتصادی افزایش نجومی پیدا می‌کند و از سوی دیگر مستأجرین خانه به دوش باید در قبال استهلاک‌های منزل، پاسخگو و در کنار تماشای سقوط ارزش رهن‌شان، منتظر افزایش اجاره‌بها تا سال آینده باشند.

کاش به جای دست نامرئی بازار، ید الله فوق ایدیهم، و به جای قانون عرضه و تقاضا، قانون مواسات و برادری را به ما تعلیم می‌دادند.