نشست برکتِ پاوه
نشست برکتِ پاوه

به مناسبت دومین سالگرد تشکیل هسته سلامت، نشست برکتِ پاوه در روز شنبه 14 اردیبهشت 1398 و با حضور آقایان دکتر پورحسینی (مدیرعامل شرکت برکت تل) و دکتر مظهری (معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت) در محل دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار گردید.

به مناسبت دومین سالگرد تشکیل هسته سلامت، نشست برکتِ پاوه در روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ و با حضور آقایان دکتر پورحسینی (مدیرعامل شرکت برکت تل) و دکتر مظهری (معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت) در محل دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار گردید.

هدف از برگزاری این نشست، تشریح ابعاد مدیریتی پروژه سلامت الکترونیک بنیاد برکت در شهرستان پاوه بود. در ابتدای نشست، محمد آزادی به معرفی اجمالی حوزه سلامت الکترونیک پرداخت. وی ضمن اشاره به ابعاد مفهومی سلامت الکترونیک، با مقایسه دو نظام سلامت کانادا -به عنوان یک نظام سلامت نسبتا دولتی- و نظام سلامت آمریکا -به عنوان یک نظام سلامت تقریبا خصوصی- اثرات مثبت پیاده‌سازی سلامت الکترونیک در هریک از این دو را برشمرد. از آمارهای جالب توجه در این ارائه این بود که در سال ۲۰۰۵، در آمریکا علی‌رغم صرف روزانه ۲ میلیارد دلار در نظام سلامت، به دلیل محدودیت پوشش بیمه‌ای و هزینه‌های بالا، بسیاری از مردم به خدمات پایه‌ای سلامت دسترسی نداشتند و سلامت الکترونیک، تا حدی مشکل دسترسی را حل کرده است. کانادا نیز برای حل مشکلات کمبود پزشک و مختصصان و صف‌های انتظار طولانی بیماران، از سلامت الکترونیک بهره برده است.

در ادامه آقای دکتر مظهری -به عنوان مدیر فنی پروژه شهرستان پاوه- ابعاد این پروژه را بیان فرمودند. در ابتدا ایشان به تشریح نگاه خود نسبت به سلامت الکترونیک پرداختند و یکی از مشکلات ریشه‌ای در وزارت بهداشت را، از هم‌گسیختگی بخش‌های مختلف آن دانستند؛ مشکلی که از ستاد وزارتخانه شروع شده و تا صف ارائه خدمت ادامه می‌یابد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بیش از ۷۰ نوع مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور دایر است که بین آن‌ها هماهنگی چندانی نیست. از نظر ایشان، IT کلیدی‌ترین راه‌حل این مسئله است.

به تعبیر ایشان نگاه مدیران نظام سلامت به فناوری اطلاعات و ارتباطات، چند نوع است: عده‌ای نگاه paperless دارند و تصورشان از IT الکترونیکی کردن برخی فرآیندهاست. عده‌ای دیگر از IT برای مشاهده یکسری آمارها و ارقام، استفاده می‌کنند اگرچه که اصلاً به کاربرد این آمار توجهی ندارند. نگاه برخی نیز به فناوری اطلاعات به عنوان یک مُد و حوزه فانتزی –و نه به عنوان یک ضرورت- است.

ایشان هدف در برکت تل را نیز ارائه یک محصول کامل و جامع و بعد عرضه آن به مدیران نظام سلامت بیان کردند. به این منظور نقطه‌ای از ایران –شهرستان پاوه- که حتی بسیاری از زیرساخت‌های حداقلی را نداشت و به نوعی موفقیت این پروژه، دستاورد بزرگی محسوب می‌شد، برای اجرا انتخاب کرده و تلاش کردند ده فاز طرح را در آن پیاده‌سازی کنند. ایشان سپس به تشریح این ۱۰ فاز پروژه برکت تل در شهرستان پاوه –شامل ۵ فاز بخش ستادی و ۵ فاز بخش صف- پرداختند. این فازها به ترتیب شامل نظام رجیستری جمعیت و بلوک‌بندی جغرافیایی، ویزیت پایه، خدمات فعال (نظام مراقبت‌های دوره‌ای)، خدمات جاری (ویزیت جاری) و گسترش خدمات جاری، اصلاح قیمت تمام شده (بر مبانی مدلی پویا)، مدیریت شاخص‌های سلامت (مسئله‌یابی)، برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی عملیاتی، رصد و بازخورد، بوده است.

در ادامه دکتر پورحسینی به تشریح فلسفه وجودی شرکت برکت تل پرداختند. ایشان نکاتی را نیز در تکمیل توضیحات طرح پاوه افزودند، از جمله آن که در پاوه، تمام ۱۰ فاز این پروژه را نمی‌توان دید چرا که اصلاً مقیاس آن فاز، قابل اجرا در پاوه نبوده و جامعه آماری بزرگتری را نیاز دارد. همیچنین دو حوزه را به عنوان حوزه‌های پژوهشی و مورد نیاز طرح‌های شبیه پاوه برشمردند: یکی حوزه‌های اخلاقی و دوم بحث محرمانگی اطلاعات. ایشان در پایان تأکید داشتند اگرچه سلامت الکترونیک، راه‌حل تمامی مشکلات نیست اما حل بسیاری از مسائل نظام سلامت ما، بدون آن ناممکن است.

ایشان به بهینه اجرا شدن این طرح اشاره کرده و برخی از دستاوردهای خود در زمینه اجرای طرح سلامت الکترونیک را برشمردند که برخی از آن‌ها (دستگاه‌ها و خدمات) با کمک بخش‌های دولتی دیگر و یا سازمان‌های خصوصی برای اولین بار در ایران ساخته و راه‌اندازی شده‌‌اند.

  • منبع خبر : هسته سلامت مرکز رشد