تا آنگاه که جامعه اسلامی از نعمت وجود حضرت آیتالله مهدویکنی و حضرت آیتالله مجتبی طهرانی بهرهمند بود بسیاری از مؤثرین هیئت میثاق با شهدا خود را شاگرد و ذیل ارشادات ایشان تعریف مینمودند و در طی طریق به رسم شاگردی قدم برمیداشتند و لذاست که در نوآوریهای خود موفق بودهاند.
۱.پیش از آنکه بخواهیم از امکان و الزامات نوآوری در دین و نهادهای دینی صحبت نماییم. باید به عنوان سنگبنا و اساس نظری این بحث، پیرامون معنای نوآوری جمعبندی نماییم. نوآوری، که ریشه در واژه لاتین Innovare دارد، در مفهوم عام به معنای «ایجاد یک چیز جدید» است. مهارت کشف فرصتها و خلق روشهای جدید برای بهرهبرداری از آنها در کانون فرایند نوآوری جای دارد.
۲.در عصر کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، توانایی جایگزین کردن مستمر محصولات قدیمی با نسخههای جدیدتر و بهتر، هر روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. «رقابت در لحظه» حاکی از فشار فزاینده نه تنها برای عرضه محصولات جدید، بلکه برای عرضه سریعتر آنها نسبت به رقباست.
۳.با ژرفنگری درمییابیم که رقابت فوقالذکر فقط محدود به ساحت فعالیتهای تجاری و اقتصادی بشر نیست و عصر نوگرایی و نونگری در تمام شئون زندگی انسان نمود و بروز دارد. یکی از مهمترین ساحات زندگی بشر، ساحت زندگی دینی وی است که در واقع با دیگر شئون زندگی وی همسنگ و قسیم نیست بلکه مانند چتری بر دیگر شئون زندگی وی سایه افکنده است.
۴.نوآوری در نهادهای دینی هر چند که در همه اعصار مهم و حیاتبخش بودهاند ولی در عصر حاضر به دلیل همه مختصاتش این مهم اهمیت بیشتری یافته است. امروزه پرسشهایی نو یا مسائلی نوپدید پیش روی ما قرار گرفته است و ما چارهای نداریم جز آنکه نظام دینی و نهادهای آن را به وسیله نوآوری به روز کنیم تا بتوان به اقتضائات و پیچیدگیهای عصر جدید پاسخ داد.
۵.نگارنده با اتکا به تجربه چند ساله حضور خود در هیئت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه با بیان مصادیقی به بیان الزامات و چالشهای پیشرو در فرآیند نوآوری در نهادهای دینی میپردازد.
چالش بدعت:
در ادبیات دینی ما مفهوم بدعت مطرح شده است که به ظاهر شباهتهایی با مفهوم نوآوری دارد. بدعت بنیان نهادن عقیده یا عملی از پیش خود به نام دین است. بدعت از نظر لغوی یعنی چیزی را بدون سابقه و الگوی قبلی ایجاد کردن، یا گفتاری را بیپیشینه بر زبان آوردن از اینروست که خداوند بدیعِ آسمانها و زمین است «بَدیعُ السَّماواتِ وَ الاْرْضِ…»، یعنی خداوند آسمانها و زمین را بیالگو و مانند آفرید. بدعت در مقابل سُنّت قرار دارد که به آموزههایی میگویند که در قرآن و روایات پیامبر و معصومان بیان شده است. همه فقیهان شیعه و عامه، بدعت در عقاید، احکام و مناسک دینی را حرام میدانند. در روایات بدعت از مصادیق کفر و شرک معرفی شده است. بنایراین همانطور که معلوم است از نظر معنایی بدعت با نوآوری قرابتهایی دارد که توجه و مداقه متولیان نهادهای دینی را جهت پرهیز از گرفتاری در این ورطه طلب مینماید.
یکی از چالشهای مبتلابه امروز هیئتهای مذهبی نیز گرفتاری در دام بدعتگذاری در مناسک عزاداری است که به واسطه عدم بذل دقت لازم در عرصه نوآوریهای ساختاری و محتوایی در این حوزه است که مورد تذکر بزرگان نیز قرار گرفته است. به طور مثال رهبر انقلاب میفرمایند: «در محیطهای مراسم مذهبی، مراقب باشید هیچ کاری که از حدود ضوابط شرع ممکن است بیرون برود، رخ ندهد؛ این را مراقبت کنید. محیط مدّاحی و خوانندگی دینی، یک محیط پاک و مطهّری است؛ نگذاریم آلودگیهایی که متأسّفانه در دنیای هنر در بین مردمان بیقید و بیمبالات رواج پیدا کرده است، به محیط هنر اسلامی و مذهبی در محیطهای مذهبی رسوخ و نفوذ کند؛ این را مراقب باشید». هر چند بدعت در این مقال و مجال لزوماً به معنای فقهی آن مدنظر نیست و مقصود از آن خروج از چارچوبهای اصیل فرهنگی و دینی به واسطه وضع برخی مناسک جدید است. به طور مثال رهبر انقلاب در زمینه «برهنه شدن» در هیئات مذهبی فرمودهاند: «اینکه ما مجلس عزاداری و مدح سیّدالشهدا را ــ که عظمت او بهخاطر شهادت است، عظمت او بهخاطر فداکاری در راه خدا است، عظمت او بهخاطر گذشت است؛ گذشت از همه چیز، از همه خواستهها، از همه مطلوبها ــ تبدیل کنیم به یک نقطه سبک، به یک جایی که یک تعدادی جوان لخت بشوند، بپرند هوا، بپرند پایین و ندانند چه میگویند، درست است؟ این شکر این نعمت است که خدا به شما داده؟» که این امر را میتوان به نوعی بدعت در مسیر مناسک سوگواری در مناسک سیدالشهدا (ع) دانست.
از سوی دیگر بسیاری از هیئات مذهبی با درک این مهم که گرفتاری در ورطه بدعتگذاری در این نهاد مقدس، طی طریق در مسیر هلاکت آن است و از سوی دیگر بستن باب نوآوری به بهانه پرهیز از بدعت نیز عامل ایستایی این نهاد پویا و جوال است؛ سعی نمودهاند دقت لازم در طراحیهای نوآورانه خود برای هیئت به خرج دهند. به طور مثال در هیئت میثاق با شهدا با توجه به لزوم توجه به ثقلین در محافل دینی و با آسیبشناسی این موضوع که توجه به قرآن کریم عمدتاً در هیئات کمرنگ یا مغفول است؛ برنامه قرآنیای را تحت عنوان لطایف قرآنی به جلسه خود اضافه نمود به طوری که در بخش متمایزی در برنامه هیئت و با بهرهگیری از امکانات صوتی و تصویری ویژهتر نسبت به معمول ارائه قرآنی گنجانده شد تا گامی باشد در مسیر تحقق توجه بیشتر به کتاب مهجور الهی. یا در بخش مداحی با التفات به لزوم بیان مستدل و واقعی مصائب اباعبدالله (ع) مقتلخوانی به بخشی از برنامه مداحی و ذکر مصیبت هیئت افزوده شد. یا با توجه به اهمیت رشد اخلاقی و معرفتی جامعه، در مراثی و اشعار علاوه بر ذکر مصائب حضرات معصومین به بیان ریشههای معرفتی نهضت ایشان و همچنین دلالتهای اخلاقی آن توجه ویژه گردیده است.
چالش واپسگرایی:
در مسیر نوآوری در نهادهای دینی علاوه بر چالش بدعت، چالش دیگری به نام واپسگرایی و ارتجاع نیز گریبانگیر است. ارتجاع به معنای بازگشت و بازگردانیدن به وضعیت پیشین است. این واژه در اصطلاح به هرگونه دفاع از وضعیت موجود حاکم و نظامات فرسوده و رو به زوال یا مخالفت با نوآورهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اطلاق شده است. این چالش عمدتاً تحت لوای توجه به اصول و سنتها گریبانگیر شده و به مرور موجب هلاکت و اضمحلال این نهادها میشود. در برخی هیئات مذهبی نیز متأسفانه این آفت به چشم میخورد که به نیازهای روز جامعه و دلالتهای صریح معارف دینی به آنها توجه نمیشود بلکه با چنین رویکردهایی مخالفت و تقابل صورت میپذیرد. این شیوه علاوه بر تضییع فرصت تبیین صحیح و نوآورانه معارف دینی باعث ایجاد فاصله میان محتوای عرضه شده در هیئات و متن زندگی مردم میگردد که عاملی است برای کمفروغ شدن اثرات این نهاد تابناک در جامعه و به این واسطه گرفتاری در وادی هلاکت. لذا این جهت نیز باید مورد توجه مسئولین هیئات باشد که البته از پیشتر بسیاری از هیئات به اهمیت این نوع از نقشآفرینی خود واقف بودهاند که حضور پر رنگ هیئات مذهبی در تهییج و تبیین آحاد مردم در مسیر تحقق انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گواه این مدعی است. امروز نیز بسیاری از هیئات به این مهم واقفند و در این مسیر قدم برمیدارند و از آن جمله میتوان به برخی از فعالیتهای هیئت میثاق با شهدا به قرار زیر اشاره کرد:
توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روز و مبتلابه در انتخاب موضوع سخنرانی و تبیین ارتباط آن با سیره معصومین (ع)؛
انتخاب شعار محوری سال به عنوان محور تمرکز محتوای تولیدی هیئت با توجه نیازها و اقتضائات زمانه؛
تبیین و شورآفرینی در منازعات حق و باطل در سراسر عالم با الهام از نهضت حسینی در مداحیها و اشعار.
چالش افق:
چالش دیگری که آفت نوآوری در فضای نهادهای دینی است را میتوان ابتلا به درد روزمرگی و گرفتاری مسئولین نهادها دینی به رتق و فتق امور سطحی و روزمره دانست که سبب میگردد حجاب غفلت بر نقش تمدنی آنها ایجاد شود و این نهادها به مسئله محدودیت افق و به این واسطه عدم احساس نیاز و برنامهریزی برای نوآوری در مسیر نیل به اهداف بلند مبتلا نماید و ایشان را به ورطه هلاکت بکشاند. در هیئات مذهبی نیز گاهی این مشکل گریبانگیر است که افق دید برگزارکنندگان آن از جهت جغرافیایی، تاریخی و تمدنی به حدی محدود شده است که این هیئات اساساً برای تحقق آن نیاز به نوآوری ندارد. بر خلاف این دسته از هیئات، مجموعههایی نیز هستند که با التفات به نقش اساسی هیئات در جهات مختلف، به برنامهریزی و نوآوری در مسیر تحقق آن میپردازند. در هیئت میثاق با شهدا نیز به این مهم توجه شده است و بر این اساس میتوان برخی از نوآوریهای هیئت را به قرار زیر تبیین نمود:
۱.با درک نقش تمدنی هیئت، شعرا در طراحی دم پایانی از ابتدا تا کنون سعی داشتهاند با ایجاد ارتباط هنرمندانه میان نهضت حسینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نهضت جهانی حضرت حجت بن الحسن (ع) و… سیر تمدنی جامعه شیعی را تبیین و نقش مؤمنان در آن را روشن نمایند.
۲.با درک نقش فراسرزمینی هیئت، به اهمیت و اثرگذاری معارف اسلامی در سطح جهانی توجه شده و در راستای تحقق این مهم عرضه محتوا در هیئت به زبان عربی و همچنین فعالیت مؤثر در فضای مجازی اقدام شده است.
۳.با درک نقش آرمانخواهی هیئات در تحقق تمدن نوین اسلامی، تبیین و مطالبه آرمانها در برنامههای هیئت جا گرفته است و در تحقق این مهم همه توان رسانهای هیئت اعم از منبر، مداحی، نشریات، محتوای دیجیتال و… به خدمت در آمده است.
چالش انگیزه:
یکی از مهمترین عوامل موفیقت در تحقق اهداف توسط نهادهای دینی که مستقیماً بر نتیجه حاصله اثر میگذارد. انگیزههای برگزارکنندگان آن است. هرگاه در یک نهاد دینی انگیزههای الهی و اخلاص میداندار و محور بوده است علیرغم همه محدودیتها، آن نهاد در تحقق اهداف خود موفق بوده است و به تعبیر پیامبر گرامی اسلام (ع): «اخْلِصْ قَلبَکَ یَکْفِکَ القَلیلُ مِنَ الْعَمَل» ِاخلاص کفایتکننده و جبرانکننده میزان کم عمل است. ولی آنگاه که این انگیزهها آمیخته با برخی انگیزههای غیر الهی شده است آن نهاد را به ورطه هلاکت کشانده است. در هیئات مذهبی این مهم به وضوح مشهود است. تا آنگاه که هیئات صرفاً در مسیر انجام اهداف مشغول فعالیتند برکت و اثر بر فعالیتهای ایشان جاری و ساری است ولی آنگاه که نیات دیگر همچون رقابت، منیت، شهرت و… آهسته، آهسته و ناپیدا وارد این نهاد مقدس میشود و هیئت را مبتلای به شرک خفی مینماید، از سوی دیگر برکت و اثر است که از آن خارج میشود. این مهم برای من که چندی توفیق خدمت در هیئت میثاق با شهدا را داشتهام بسیار مشهود بوده است که اثرگذاری هیئت میثاق با شهدا عمدتاً منبعث از اخلاص بینظیر اولین بانیان و مسؤلان آن است و به هر میزان که از آن کاسته شده است؛ عامل کم فروغی آثار آن شده است.
مرشد جان کلام است
آنچه در بالا آمد اهم آفاتی بود که به پنداشت نگارنده گریبانگیر نهادهای دینی است در مسیر نوآوریشان که گرفتاری در گرداب هر یک میتوان عامل هلاک آن نهاد گردد. برای پرهیز از هلاکت و به تعبیری اسارت در دام آفات پیش گفته در ادبیات دینی یک راه بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفتهاست. به امام سجاد(ع) در تبیین عاملی اصلی هلاکت میفرمایند: «هلَکَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَکیمٌ یُرْشِدُهُ: کسى که دانشمند ارشادکنندهاى نداشته باشد گمراه مىشود». و امیرالمؤمنین(ع) در تبیین راه نجات از هلاکت میفرمایند: «أیُّهَا النّاسُ اسْتَصْبِحُوا مِنْ شُعْلَهِ مِصْباحِ واعِظ مُتَّعظ: اى مردم چراغ فکر خود را از شعله گفتار واعظان با عمل روشن سازید.» که این مهم همچنین در قرآنی کریم به تعابیر مختلفی چون «فاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین برای عدم ابتلا به ورطه هلاکت باید «مرشد راه و مربی» داشت و این مهم داشت و الا به تعبیر مولا (ع) همچون: «همَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ کُلِّ ناعِقٍ یَمیلونَ مَعَ کُلِّ ریحٍ لَمْ یَسْتَضیئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَؤُوا اِلی رُکْنٍ وَثیقٍ: پشههایی که دستخوش باد و طوفان هستند و همیشه سرگردانند، که به دنبال هر سر و صدایی میروند، و با وزش هر بادی حرکت میکنند. نه از روشنایی دانش نور گرفتند و نه به پناهگاه استواری پناه بردند». میگردند و در طی طریق به بیراه میروند و هلاک میشوند. نهادهای دینی و متولیان آن نیز از چنین قاعدهای مستثنی نیستند. بنابراین در مسیر نوآوری در نهادهای دینی باید بلد راه و عالم ربانیای مرشد راه شود والا بیم هلاک بسیار بسیار جدی خواهد بود. نگارنده این امر را مهمترین عامل موفقیت هیئت میثاق با شهدا در ایجاد نوآوریهای دینی میداند. یعنی تا آنگاه که جامعه اسلامی از نعمت وجود حضرت آیتالله مهدویکنی و حضرت آیتالله مجتبی طهرانی بهرهمند بود بسیاری از مؤثرین هیئت میثاق با شهدا خود را شاگرد و ذیل ارشادات ایشان تعریف مینمودند و در طی طریق به رسم شاگردی قدم برمیداشتند و لذاست که در نوآوریهای خود موفق بودهاند. حال در فقدان ایشان هر چند که بحمدلله سایه پر برکت و گرامی رهبر عزیز انقلاب را بر سر خدام هیئت است و دعای خیر و ارشاداتشان انشاءالله شامل حال خدام میباشد ولی به واسطه دسترسیهای محدودتر به آن وجود مقدس، امروزه کمی خلاء آن مرشد ربانی در فضای هیئت میثاق با شهدا نیز احساس میگردد.
باری، نگارنده میپندارد که پرهیز از آفات نوآوری در نهادهای دینی، سخت و الزاماً در گرو تمکین عاملان آن به ارشاد و مربیگری یک عالم ربانی است و لاجرم همه نهادهای دینی که درصدد انجام فعالیتی اثربخش و به تبع آن نوآورانه هستند اولاً و حتماً باید خود و نهاد مربوطه را ذیل تربیت یک عالم ربانی تعریف نمایند والا موفقیتشان سخت محل خدشه خواهد بود.