پروژه تربیت رهبران آینده عراق
پروژه تربیت رهبران آینده عراق

به نظر می‌رسد پس از ناکامی سیاست‌های ایالات متحده در نفوذ بین رهبران فعلی عراق که نزدیک به جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت هستند، پروژه تربیت جوانان نخبه عراقی و صد البته دیگر کشورهای اسلامی به ویژه ایران در دستور کار آمریکا قرار گرفته است.

طرح (ILEP (Iraqi Young Leaders Exchange Program نخستین‌بار در سال ۲۰۰۷ آغاز شد اما پس از مدتی متوقف و بار دیگر طرح مزبور از ۲۸ اکتبر ۲۰۱۳ (۶ آبان ۹۲) از سرگرفته شده اما در برهه اخیر با روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» فعالیت گسترده‌ای درباره آن صورت گرفته است.

جزئیات طرح:

۱- مشارکت در این طرح، با ثبت‌نام از طریق اینترنت آغاز می‌شود و نوجوانان و جوانان دوره راهنمایی و دبیرستان براساس استعدادهای ویژه‌ای که دارند در طرح مزبور که وزارت امور خارجه آمریکا تدارک دیده و همه هزینه‌های آن را دولت آمریکا پرداخت می‌کند، ثبت‌نام می‌کنند.
۲- در هر دوره فقط ۵۲ جوان و نوجوان عراقی انتخاب می‌شوند و پس از انتقال به آمریکا، دور از چشم والدین و خانواده و حتی نظارت و مراقبت دولت بغداد، تحت آموزش‌های ویژه پیرامون فعالیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
۳- آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان در حال تحصیل؛ ترجیحا نخبگان و استعدادهای درخشان
۴- اجرای دوره‌هایی در آمریکا برای توسعه و آموزش فنون رهبری، مسئولیت‌های حقوق بشری، احترام به تنوع جنسیتی و مشارکت عمومی تشکل‌های مدنی
۵- پس از آموزش در بخش بین‌الملل دانشگاه The University of Texas آمریکا، دانش‌آموزان به عراق بر می‌گردند.
۶- این پروژه تبادل (Exchange) توسط سفارت آمریکا در بغداد پایه‌گذاری شد و World Learning, a non-profit empowering people and strengthening institutions دانشگاه تگزاس مسئول اجرای پروژه ۲۰۱۹ شد.
۷- بر عهده گرفتن همه هزینه‌های رفت و برگشت سفر به خارج عراق، جلسات، هزینه‌ها روادید و سفرهای میدانی، جلسات درس، اقامت و غذا، فعالیت‌های فرهنگی، مواد آموزشی، بیمه درمانی و حوادث و مقادیر قابل قبولی هزینه توجیبی متقاضیان توسط ایالات متحده.

اهداف طرح:

۱- بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و دیدار با برخی از شخصیت‌های آمریکایی
۲- ایجاد محافل جشن و رقص مبتذل به بهانه فراهم کردن فضای نشاط و شادابی در طول دوره
۳- آموزش حقوق زنان و همچنین تفاوت‌های جنسیتی (حقوق دگرجنسی‌ها و همجنس‌گراها)
۴- اضمحلال فرهنگ اصیل شرقی و اسلامی در جامعه عراق و جایگزین کردن فرهنگ ابتذال آمریکایی و درهم شکستن ارزش‌ها به بهانه آزادی
۵- فاصله گرفتن این جوانان نخبه عراقی از دین و مذهب و تقبل باورهای الحادی و بی‌دینی
۶- حضور این جوانان عراقی در نهادهای مدنی و اجتماعی بعد از بازگشت به وطن و نیز در مشارکت فعالیت‌های سیاسی
۷- غربی شدن این جوانان به عنوان رهبران آینده عراق و دور شدن از اصول حماسی و انقلابی تشیع
۸- مقابله کردن و مخالفت با گروه‌های مقاومت مثل حشدالشعبی و سپاه بدر و به عبارتی دور شدن از ایران و محور مقاومت
۹- اجرای این طرح برای جوانان و نوجوانان فلسطینی و الجزایری و شاید دیگر ممالک اسلامی

جمع‌بندی:

به نظر می‌رسد پس از ناکامی سیاست‌های ایالات متحده در نفوذ بین رهبران فعلی عراق که نزدیک به جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت هستند، پروژه تربیت جوانان نخبه عراقی و صد البته دیگر کشورهای اسلامی به ویژه ایران در دستور کار آمریکا قرار گرفته است. ایجاد جذابیت‌های جنسی، نشان دادن پیشرفت غرب و عقب‌ماندگی کشورهای جهان اسلام مثل عراق، استحاله فرهنگ ملی و دینی عراق و در یک کلام ایجاد نگاه سکولاری و لیبرالی در بین جوانان مستعد عراقی و در آینده جوانان فلسطینی و الجزایری از اهداف عمده این پروژه امریکایی به حساب می‌آید.

تذکر:

با توجه به خطر این تهدید در آینده، محور مقاومت و تمدن‌سازی اسلامی، دستگاه‌های مسئول امر نظام به ویژه وزارت امور خارجه، سپاه قدس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارت ایران در بغداد و کنسولگری ایران در اربیل کردستان عراق باید برنامه فرهنگی و رسانه‌ای متناسب با فرهنگ عراق و جذابی را برای بازاریابی سیاسی انقلاب اسلامی و ارزش‌های تشیع فراهم کنند تا جلوی پیشروی آمریکایی‌سازی عراق گرفته شود.