تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، نیاز حیاتی نظام سلامت
تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، نیاز حیاتی نظام سلامت

سعید نجبا در نشست رونمایی از کتاب «جان ایران»: یکی از مشکلات پژوهشگران حوزه سلامت، مسئله‌ی داده است. بحث جریان داده در نظام سلامت ما، در حال حاضر چندان حال و روز خوبی ندارد؛ از تولید داده‌ها گرفته تا نگه‌داری، طبقه‌بندی و در نهایت انتشار آن، نیازمند توجه ویژه‌ی تولیت نظام سلامت است؛ چرا که ما برای تصمیم‌گیری درست نیازمند شواهد هستیم تا بر اساس اطلاعات می‌توانیم اقدامات نظام سلامت را ارزیابی کنیم.

سعید نجبا، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) در نشست رونمایی از کتاب جان ایران، روایتی مستند از مقابله دولت سیزدهم با همه‌گیری کرونا بیان کرد: این اثر حاصل همکاری هسته سلامت و اداره کل پژوهش و اسناد نهاد ریاست جمهوری است. هدف این کار تبیین فعالیت‌های دولت سیزدهم -در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا- از زمان تشکیل دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ و تشریح بیان زحمات و تلاش همکاران خدوم نظام سلامت و کادر بهداشت و درمان و سایر نهادها بوده است. مخاطب این اثر به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: قشر اول عموم مردم هستند که تا به امروز از طریق رسانه‌ها در جریان بخشی از این اقدامات قرار گرفته‌اند و در این گزارش به صورت منسجم و مدون می‌توانند به مرور این اقدامات بپردازند و قشر دوم شامل پژوهشگرانی هستند که کتاب حاضر مستندات خوبی برای تحلیل و ارزیابی اقدامات دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و دولت می‌تواند با استفاده از این ارزیابی‌ها، کیفیت تصمیمات خود را ارتقاء بخشد.

«جان ایران» یک روایت مستند از اقدامات دولت سیزدهم در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا است که در چهار بخش اصلی شامل «اصول و رویکردهای دولت سیزدهم در مقابله با کرونا»، «روزشمار مدیریت بحران کرونا در دولت سیزدهم»، «راهبردهای دولت سیزدهم در مقابله با کرونا» و «اقدامات ویژه در مقابله با کرونا» گردآوری شده است. نکته قابل توجه این است که اصول و رویکردهای استخراج شده، در تمام تصمیمات و راهبردهای دولت در این بازه زمانی قابل ردیابی است.

تلاش انجام شده پیرامون تولید این اثر، در جهت تشریح عملکرد دولت سیزدهم در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا برای جامعه هدف و بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی بود که در اختیار ما قرار گرفت؛ اما درد دل پژوهشگران حوزه سلامت، مسئله‌ی داده است. بحث جریان داده در نظام سلامت ما، در حال حاضر چندان حال و روز خوبی ندارد؛ از تولید داده‌ها گرفته تا نگه‌داری، طبقه‌بندی و در نهایت انتشار آن، نیازمند توجه ویژه‌ی تولیت نظام سلامت است؛ چرا که ما برای تصمیم‌گیری درست نیازمند شواهد هستیم و همچنین بر اساس اطلاعات بتوانیم اقدامات نظام سلامت را ارزیابی کنیم.

جناب آقای نصیری، مدیرکل پژوهش و اسناد نهاد ریاست جمهوری در این نشست گفت: تجربه مستندسازی فعالیت دولت‌ها سابقاً چنین بوده که معمولاً در شش‌ماهه‌ی آخر این اتفاق رخ داده است و در سالیان اول مشغول فعالیت و کارهای اجرایی بودند؛ در دولت سیزدهم با تأکید رئیس جمهور محترم، مستندسازی کنش‌های ریاست جمهوری و اقدامات دولت و وزارت‌خانه‌ها، در بخش‌های مختلف بویژه در اداره کل پژوهش و اسناد ریاست جمهوری، آغاز شد و کتاب «جان ایران» یکی از محصولات همین سیاست بود که همزمان با مجاهدات کادر درمان و بخش‌های مختلف جامعه که مشغول مبارزه با بیماری کرونا بودند، کار مستندسازی آغاز شد و به سرانجام رسید. در اینجا جا دارد از همکاری جناب آقای دکتر عین اللهی و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای انجام این کار تشکر کنم. همچنین قدردانی می‌کنم از جناب آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که همکاری ایشان در چاپ و انتشار این اثر به ما کمک شایانی نمود.

در ادامه جناب آقای دکتر عین اللهی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سخنان خود را از دیدار تعدادی از کادر بهداشت، درمان و سلامت در دی ماه ۱۴۰۰ با مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: معظم‌له در آن دیدار علاوه‌بر تقدیر ویژه از فعالیت کادر درمان؛ به نقطه ضعف و در ادامه مطالبه جامعه از هنرمندان و اهالی قلم برای به تصویر کشیدن این رشادت‌ها و فداکاری‌ها اشاره کردند و امروز اهتمام اهل قلم در راستای بازتاب فداکاری کادر درمان را در کتاب «جان ایران» شاهدیم.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر اسماعیلی نیز ضمن قدردانی از دست‌ اندرکاران کتاب جان ایران در معاونت اطلاع‌رسانی دفتر ریاست محترم جمهور و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت یادآور شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی بوده و مطابق روایت این کتاب، مهم‌ترین نگاه دولت این بود که با استفاده از ظرفیت این کمیته با یک رویکرد اقناعی مردم را با تصمیمات ستاد ملی همراه کند و این اتفاق در موضوعاتی مانند واکسیناسیون و بازگشایی مراکز علمی به وضوح اتفاق افتاد.

  • علاقه‌مندان به تهیه کتاب، می‌توانند از طریق پیوند زیر، به صورت رایگان اقدام به دریافت کتاب نمایند.

https://media.president.ir/uploads/org/165495335550922800.pdf

https://www.president.ir/fa/book