پدیده های نو، خیلی نزدیکمان هستند. لازم نیست همیشه فکری ناب و ایده ای بکر، صنعی جدید را برایمان رقم بزند. کافی است داشتههای اطرافمان را خوب بشناسیم و از تلاقی بردارهای آنها، فضای ترکیبی جدیدی را رقم بزنیم که پر از نونگری، نو بودگی و نوشدگی باشد. هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، مثالی زنده از فهم و شناسایی ظرفیتها و قرار دادن آنها در موقعیتی است که برآیند آنها نهادی ممتاز، پرثمر، الگو و از همه مهمتر، پر از ظرفیتهای زاینده نوآوری مداوم و مستمر است.
پدیدههای نو، خیلی نزدیکمان هستند. لازم نیست همیشه فکری ناب و ایدهای بکر، صنعی جدید را برایمان رقم بزند. کافی است داشتههای اطرافمان را خوب بشناسیم و از تلاقی بردارهای آنها، فضای ترکیبی جدیدی را رقم بزنیم که پر از نونگری، نو بودگی و نوشدگی باشد. هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، مثالی زنده از فهم و شناسایی ظرفیتها و قرار دادن آنها در موقعیتی است که برآیند آنها نهادی ممتاز، پرثمر، الگو و از همه مهمتر، پر از ظرفیتهای زاینده نوآوری مداوم و مستمر است. در واقع، منابع موجود در دانشگاه امام صادق علیهالسلام – که سالها با بیتوجهی از کنارشان گذشتیم- از وقتی در تلاقی درست با هم قرار گرفتند، ظرفیت خوبی برای احیاء امر و ذکر اهل بیت علیهالسلام فراهم آوردند. این منابع، سالهای سال موجود بوده و کمتر برای ترکیب و تلاقی آنها ، فکر و سعی شده است. راستی میدانید این ظرفیتها و قابلیتها کدام هستند؟
۱.فضا و اتمسفر دانشگاه چه از حیث گزینش و نظام تربیتی منابع انسانی (استاد و دانشجو) و چه از حیث برنامه آموزشی؛
۲.آشنایی افراد با معارف دین هم از حیث دانشی، و هم بینشی و هم نگرشی؛
۳.انرژی متراکم در بسیج دانشجویی دانشگاه؛
۴.مسجدی که بیشتر برای اقامه نماز جماعت استفاده میشد؛
۵.مکان دانشگاه امام صادق علیهالسلام در شمال غرب تهران و خلأیی که از حیث جریان هیئت در آن وجود داشت؛
۶.فهم معرفتی نسبت به تاریخ تشیع از طریق رجوع به منابع دست اول؛
۷.فهم اقتضائات معاصر یک هیئت حسینی در بستر انقلاب اسلامی (از حیث تأسیس، طراحی و اجرا)؛
۸.فهم مداحی جریان ساز به عنوان بلندگویی برای امروز جامعه از حیث سیاست، اقتصاد و فرهنگ؛
۹. فهم آداب هیئت داری و خدمتگزاری به اهل بیت علیهمالسلام؛
و برخی صلاحیتها و قابلیتهای دیگر که همگی در ترکیبی شگفتآور، توانستند جریان جدیدی از یک هیئت تراز را طراحی و تأسیس نمایند.
البته نگاه مؤسسین و متولیان در دهه اول حیات هیئت میثاق، بیشتر بر برپایی یک هیئت داخلی دانشجویی برای خدمتگزاری به ساکنین و اهالی دانشگاه بود، اما در دهه دوم، یک نگاه کاملاً برونگرایانه برای اشاعه امر اهل بیت علیهمالسلام در سطح محلی، بعد شهری، بعد الگو سازی ملی و منطقهای و جهانی بروز کرده و متبلور شده است.
برای اینکه از تصویر و برساخته هیئت در ذهن مخاطبین، استطلاع حاصل کنیم، از صد نفر از مخاطبین هیئت، ویژگیهای متمایز آن را جویا شدیم. ۶۸ نفر به ما پاسخ دادند که در نگاه و ارزیابی و ارزشیابیهایشان، هم نکات مثبت و هم نقاط خلأ و منفی وجود داشت:
از منظر شکل
|
از منظر محتوا
|
از منظر فضا و اتمسفر
|
از منظر ساختار
|
از منظر کیفیت
|
از منظر ثمره و نتیجه
|