آغاز نصرالله، فتح باب بعثت الهی
آغاز نصرالله، فتح باب بعثت الهی

در دوره حساسی از تاریخ و عالم قرار گرفته‌ایم و فاصله بین عاقبت بخیر شدن یا نشدن، به باریکی مو رسیده است. نه می‌توان نسبت به پیشامدهای منطقه بی‌خیال بود و نه می‌توان به خود ببالیم که در آخرالزمان در تقابل با جبهه باطل قرار گرفته‌ایم. تماماً باید نصر و فتح در جبهه مقاومت را از بعث الهی بدانیم تا ان شاء الله تداوم داشته باشد.

حدود ۷۵ سال از عمر ناپاک رژیم صهیونیستی می‌گذرد و این غده سرطانی بی‌وقفه در حال جنایت بوده است. از اساس، حیات آن با ظلم و جور تمدید شده و زامبی‌وار با مکیدن خون مظلومان تغذیه می‌کند. طی یک سال گذشته، چنان فسادی مرتکب شده که مرزهای بی‌شرمی را جابجا کرده و با آغشته کردن چنگال خود به خون مردم بی‌دفاع منطقه مقاومت، تعریف «ظلم» را در دائره‌المعارف دگرگون کرده و عجیب‌تر آنکه هم‌زمان از صلح و آزادی نیز سخن می‌راند.

فساد انگیزی قوم بنی اسرائیل

مجازات مفسد فی الارض در احکام کیفری، اعدام است؛ این حکم برای «فردی» است که به فساد در زمین مرتکب شده و نظم و امنیت عمومی داخل کشور را به خطر انداخته باشد. اما وقتی یک رژیم و حاکمیت، مرتکب افساد فی الارض می‌شود، اثر بسیار فجیع‌تری نسبت به اقدام یک فرد مفسد به جای می‌گذارد و مجازات آن نیز به تناسب باید شدیدتر باشد. با نظر به قرآن کریم نیز می‌یابیم که افساد فی الارض فقط به افراد منحصر نشده بلکه به طور خاص در مورد قوم بنی اسرائیل، افساد جمعی در زمین مطرح شده و وعده الهی بر مجازات آن‌ها نیز داده شده است.

به طور مشخص، قرآن کریم در سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «وَ قَضَینا إِلی بَنی إِسْرائیلَ فِی الْکتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کبیراً» (سوره اسراء، آیه ۵) [و در کتاب تورات خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسرائیل دو بار حتماً در زمین فساد و خونریزی می‌کنید و تسلط و سرکشی سخت و ظالمانه می‌یابید.]

برای هر دفعه که قوم بنی اسرائیل در زمین فساد می‌کنند، مجازات جداگانه‌ای ذکر می‌شود. قرآن کریم، جزای فساد اول را این‌گونه نقل می‌فرماید: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً» (سوره اسراء، آیه ۶) [پس چون وقت انتقام اول فرا رسید بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را برشما برانگیزیم تا آنجا که در درون خانه‌های شما نیز جستجو کنند و این وعده انتقام، حتمی خواهدبود.]

خداوند به عنوان وعده انتقام در قبال فساد اول، بندگانی را مبعوث می‌کند که بسیار جنگاور بوده و عامل مجازات قوم بنی اسرائیل هستند. معنای بعثت در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن به معنای برانگیختگی و تحرک از رخوت، سستی و رکود است. آدمی که از حالت بی‌تفاوتی بیرون آمده و بیدار شود.[۱]

از نظر مرحوم علامه طباطبایی (رض) به عنوان مفسر برجسته قرآن کریم، عوامل مجازات قوم بنی اسرائیل با «بعث الهی» فعال شده‌اند و عاملیت در این مجازات به مؤمنین منحصر نمی‌شود و حتی برای همگان این امکان فراهم است که بتوانند به جرگه عبادالله بپیوندند (علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج ۱۳، ص ۳۹). چه‌بسا با این بعث الهی، زمینه برای ورود به اسلام بیش از پیش مهیا شود.

از نظر علامه سید جعفر مرتضی به عنوان متخصص تاریخ اسلام، وعده الهی برای انتقام از فساد اول بنی اسرائیل هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است و در آینده باید منتظر آن باشیم. ایشان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ با استفاده از روایات متعدد اثبات می‌کنند که رهبری این اتفاق توسط «اهل قم» رقم خواهد خورد.[۲]

تحقق وعده الهی در امروز رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی به عنوان امتداد قوم بنی اسرائیل در تمام حیات ناپاک خود، بی‌وقفه در حال ظلم بوده تا اینکه نهایتاً در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، خون در شریان حیاتی منطقه، یعنی فلسطین به نقطه جوش رسیده و تقابل متفاوتی با این رژیم غاصب شروع شد. از همان تاریخ، خباثت‌های رژیم، شرایط میدان نبرد را متحول ساخته و به تدریج، بعث الهی در ملت‌های مسلمان در حال ظهور کردن است. به تعبیر دیگر، حرکت ظلم‌ستیزانه تشکیلات حماس در ادامه انقلاب اسلامی، بیداری یک به یک ملل مسلمان را در پی داشته است. گام بعدی، حفظ پیوند و همبستگی ملل مسلمان با یکدیگر است که رهبری معظم در نماز جمعه تاریخی در جمعه نصر بر ایجاد این اتفاق جمعی در مقابل دشمن واحد تأکید داشتند.[۳] حکم به جهاد همگانی[۴] توسط رهبر انقلاب اسلامی با حاد شدن شرایط منطقه نیز به عنوان یک گام دیگر رسیدن به وعده الهی است. در نتیجه، با گام برداشتن در این مسیر است که انتقام جدی از رژیم صهیونیستی طبق وعده الهی محقق خواهد شد.

در واقع، هم‌زمان با شهادت مظلومان از ابتدای طوفان الاقصی و به طور خاص، شهادت سیدحسن نصرالله (ره) چنین ظرفیتی ایجاد شده است که انتقام از رژیم صهیونیستی به عنوان یک حکم شرعی بر تمامی مسلمانان واقع شده و به عنوان «آغاز نصرالله» نقطه عطفی در تاریخ بشریت ثبت شود. به تعبیر دیگر، بعث الهی برای انتقام از بنی اسرائیل به عنوان یک حکم بر مسلمانان تشریع شده است.

راهبرد انتقام از رژیم صهیونیستی

با تکیه بر عبارات آیه شریفه ۶ سوره اسراء، مختصات راهبردی در انتقام از رژیم صهیونیستی توضیح داد می‌شود و در ضمن آن به آیات مرتبط اشاره خواهد شد:

بعثت عمومی:

«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً» (سوره اسراء، آیه ۶)

– انتقام از بنی اسرائیل به شرط بعث الهی درون انسان است. در حقیقت، در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که باب بعثت الهی باز شده است و هر کسی که بتواند آن بعث الهی را در خود بروز دهد، فارغ از اینکه مؤمن باشد یا کافر در مسیر هدایت و رشد قرار می‌گیرد. عمومی و فراگیر بودن این بعثت بسیار اهمیت دارد. محدودیت و اختصاصی به افراد ندارد و عموم افراد جامعه می‌توانند خود را به صلاحیت بعثت الهی برسانند.

– افرادی که به حکم جهاد رهبری معظم تمسک می‌جویند باید خود را در حقیقت فرستاده از جانب خداوند متعال بدانند. این تلقی چنان سرعت سیری در رشد و تعالی در وجود افراد ایجاد می‌کند که گویا به گنجینه پنهان الهی متصل شده و غیر قابل تصور بهره‌مند می‌شوند. در این شرایط مصداقی از آیه شریفه «وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِب» هستند و معادلات دو دوتا چهارتای زمینی نمی‌تواند اقدام این افراد را محاسبه کند.

عبودیت در عین مقاومت:

«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً» (سوره اسراء، آیه ۶)

– اولین شرط جدی برای اینکه کسی خود را مبعوث از جانب حق‌تعالی قرار دهد، رعایت افتادگی و خضوع در قبال خداوند متعال است. بالعکس در مقابل غیر خداوند باید مستحکم و استوار مقاومت کند. هر گونه به خود بالیدن و غره شدن به موشک و تسلیحات نظامی به عنوان نشانه‌ای از سرکشی و کبر درونی خواهد بود که توفیق بعث الهی را از انسان سلب کرده و تقابل با رژیم ظالم را کم‌اثر و یا بی‌اثر می‌کند. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لکنَّ اللَّهَ رَمی» [پس شما ایشان را نکشتید و لیکن خدا آنها را کشت، و تو (آن مشت خاک را) نپاشیدی و لیکن خداپاشید].

ضربه کوبنده:

«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً» (سوره اسراء، آیه ۶)

– شرط جدی در توقف حرکت استکباری رژیم صهیونیستی، شدت برخورد و ضربه کوبنده است. چراکه این جریان باطل به ظاهر پوسته محکمی دارد ولی توخالی است. تقابل با آن باید با ضربه‌ای محکم باشد تا فرو ریزد. آیه شریفه در مورد «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ» (سوره انبیاء، آیه ۱۸) [بلکه حق را به روی باطل می‌کوبیم تا درهمش بشکند و یکباره نابود شود.] در نتیجه، با وارد کردن ضربه محکم بر پیکره بنی اسرائیل باید خشم و جدیت بروز داد شود، نه اینکه خشم فرو خورده و صبر غیراستراتژیک پیشه شود.

– در تقابل با قوم بنی اسرائیل لزوماً نمی‌توان پایبند به قواعد منطقی و عقلایی بود. گویا این افراد مصداق آیه شریفه هستند: «وَ إِنْ یظْهَرُوا عَلَیکمْ لا یرْقُبُوا فیکمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّهً یرْضُونَکمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبی قُلُوبُهُمْ» (سوره توبه، آیه ۸) [اگر ایشان بر شما دست یابند هیچ خویشاوندی و عهدی رارعایت نمی‌کنند، با زبانهای خود شما را خشنود ساخته ولی دلهایشان (از این معنا) اباء دارد.] به همین دلیل است که هرگز نمی‌توان به عهد و پیمانی که این قوم با مسلمانان می‌بندند، اطمینان کرد. بلکه زبان گفتگو با آن‌ها فقط زبان زور و اعلام انزجار و اعمال قدرت است. سخن راندن از برادری قوم پارس و یهود و تاریخ خودساخته‌ی ترحم کورش همگی برای غفلت نسبت به توانمندی‌ها و عادی‌سازی روابط است تا اینکه ناگهانی هجوم آورند. در این مورد قرآن کریم می‌فرماید: «وَدَّ الَّذینَ کفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکمْ وَ أَمْتِعَتِکمْ فَیمیلُونَ عَلَیکمْ مَیلَهً واحِدَه» (سوره نساء، آیه ۱۰۲) [خیلی‌دوست می‌دارند شما از اسلحه و بار و بنه خود غافل شوید و یکباره بر شما بتازند].

– لزوم بر جدیت و خشونت در مقابله با رژیم صهیونیستی ریشه در رفتار پلید خود این رژیم دارد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند: «[رژیم صهیونیستی] ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانه‌ی پیروزی خود قلمداد می‌کند. نتیجه چیست؟ محصول این رفتار، تراکم خشم و افزایش انگیزه‌ی مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر، و تنگ‌تر شدن حلقه‌ی محاصره‌ی گرگ خون‌آشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه‌ی وجود است.»[۵]

در دست تعقیب:

«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً» (سوره اسراء، آیه ۶)

– سبک مبارزه قوم بنی اسرائیل به نحوی است که تکیه اصلی آن‌ها روی ابعاد امنیتی است. حصار محکمی اطراف خود می‌کشند و خیلی حرفه‌ای در نفاق و سوراخ‌ها نامرئی پنهان می‌شود. آن‌ها از مواجهه رو در رو و دسته‌جمعی ابا دارند، بلکه از پشت دیوار و مکان امن خود، طرف مقابل را ترور می‌کنند. قرآن کریم این رفتار تروریستی بنی اسرائیل را این‌گونه بیان می‌فرماید: «لا یقاتِلُونَکمْ جَمیعاً إِلاَّ فی قُری مُحَصَّنَهٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُر» (سوره حشر، آیه ۱۴). [این‌ها دسته جمعی با شما نمی‌جنگند مگر در داخل قریه‌های محکم و یا از پس دیوارها]. این قوم برای جلوگیری از نفوذ رسانه‌ای یا نظامی، گنبد آهنین بر سقف درک و فهم خود ایجاد کرده‌اند. در قبال این حرکت دشمن صهیونیستی باید فرد فردشان را تحت تعقیب قرار داده و از اماکن امن خود، بیرون کشاند. از این جهت، مقابله با رژیم صهیونیستی باید در همان محل زندگی آن‌ها باشد و یک به یک شکار شوند.

تحقق قطعی با نصرت الهی:

«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً» (سوره اسراء، آیه ۶)

– تحقق این انتقام از قوم بنی اسرائیل قطعی است. این قطعیت، متعین در یک زمان مشخص نیست ولی با توجه به حکمی که رهبری معظم انقلاب اسلامی بر نابودی رژیم صهیونیستی داده‌اند، این اتفاق قطعی را می‌توان با تمسک به حکم تشریع شده، جامه عمل پوشاند.

– وقتی با این قطعیت از آن صحبت می‌شود، می‌توان برداشت نمود که تحقق آن جز با استمداد از نصرت الهی ممکن نیست. وقتی بعث الهی در عوامل مجازات‌کننده فعال می‌شود، به عنوان یک اتفاق خارق العاده در میدان نبرد ظاهر می‌شود. مرحوم طبرسی در معنای نصرت قائل‌اند که هر کمک و یاری‌رسانی، نصرت نیست، بلکه به معنای کمک برای مبارزه با دشمن است (مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص: ۷۱۱). قرآن کریم در مورد جنگ بدر هم می‌فرماید: «وَ لَقَدْ نَصَرَکمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ» (سوره آل عمران، آیه ۱۲۳). از مجموع این نکته مشخص می‌شود که با تقابل صریح و جهاد در میدان نبرد است که نصرت الهی شامل حال مسلمانان شده و با وعده قطعی الهی بنی اسرائیل از پای درآورده می‌شود.

در دوره حساسی از تاریخ و عالم قرار گرفته‌ایم و عملکرد در این دوران، ظرافت بسیاری دارد. فاصله بین عاقبت بخیر شدن یا نشدن، به باریکی مو رسیده است. نه می‌توان نسبت به پیشامدهای منطقه بی‌خیال شده و خط سابق خود را امتداد دهیم و نه می‌توان به خود ببالیم که در آخرالزمان در تقابل با جبهه باطل قرار گرفته‌ایم و در حمایت از مظلوم، ظالم را موشک‌باران کرده‌ایم. تماماً باید نصر و فتح در جبهه مقاومت را از بعث الهی بدانیم تا ان شاء الله تداوم داشته باشد.

با حفظ همبستگی است که بعث الهی در منطقه مقاومت فراگیر شده و این منطقه به سوی دستگیری از جهانیان مبعوث می‌شود. به طور مشخص، این بعثت، سرآغاز نصرالله خواهد بود و درست همین زمانی که نصرت الهی شامل حال مؤمنین شود، فوج فوج جهانیان به دین اسلام گرایش می‌یابند. این قاعده‌ای تخلف‌ناپذیر در قرآن کریم است که می‌فرماید: «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیتَ النَّاسَ یدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً» (سوره نصر، آیات ۱ و ۲).

پانویس

[۱] حضرت امام خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ۱۳۹۵، ص ۳۳۰

[۲] علامه حسینی عاملی، سیره صحیح پیامبر اعظم، ۱۳۸۶، ج ۱، ص ۳۷۱-۳۷۲

[۳] خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳

[۴] در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۳ پیام مهم رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر لبنان حاکی از آن است که حکم جهاد همگانی بر همه مسلمانان صادر شده است: «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.»

در بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت در تاریخ ۴ مهرماه ۱۴۰۳: «حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند؛ مسجدالاقصیٰ را برگردانند.»

[۵] خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳