آشنایی با مبانی هوش مصنوعی با حضور جناب آقای دکتر حسین مطلبی
آشنایی با مبانی هوش مصنوعی با حضور جناب آقای دکتر حسین مطلبی

جلسه آشنایی با مبانی هوش مصنوعی باهدف تبیین ضرورت، اهمیت و چیستی هوش مصنوعی در عرصه حکمرانی فضای مجازی با حضور آقای دکتر حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد.

 

هسته خط مشی فضای مجازی، در روز یکشنبه، ۸ خردادماه میزبان آقای دکتر حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی بود. این جلسه باهدف تبیین ضرورت، اهمیت و چیستی هوش مصنوعی در عرصه حکمرانی فضای مجازی با حضور جمعی از دانشجویان رشته مدیریت دولتی و سیاست‏گذاری عمومی تشکیل گردید.

در ابتدای جلسه، دکتر مطلبی کلیات، تاریخچه و اهمیت هوش مصنوعی را بیان فرمودند. ایشان در بخش کلیات، هوش مصنوعی را به توانایی ماشین برای انجام عملکردهای یادگیری، درک، استنتاج، حل مسئله، پیش‌بینی، تصمیم‏گیری و اقدام خلاصه نمودند و مبتنی بر آن در یک تقسیم‌بندی، تعریف این فناوری را در دو ساحت هوش مصنوعی قوی و هوش مصنوعی ضعیف مورد بررسی قراردادند. همچنین کم و کیف نفوذ سریع و گسترده این فناوری در زندگی مردم تحت عنوان انقلاب صنعتی پنجم بیان شد که اهمیت هوش مصنوعی را در آینده جوامع مشخص می‌کند.

در ادامه، به بررسی تطبیقی راهبردهای ملی هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا، آسیا و ایالات‌متحده پرداخته شد و آثار بین‌المللی این فناوری تشریح گردید. تغییر ماهیت ثروت و قدرت ، تغییر الگوهای همکاری بین‌المللی، توانمندسازی شهروندان برای مشارکت در فرایندهای سیاسی و پیامدهای امنیت ملی و بین‏المللی ازجمله محورهای مطرح‌شده در بخش آثار بین‌المللی هوش مصنوعی بود.

در پایان جلسه نیز ایشان مسائل هوش مصنوعی را از سه منظر «فلسفی»، «اخلاقی» و «فقهی» موردبررسی و تحلیل قراردادند. به‌عنوان‌مثال، ابعاد مختلف این فناوری از منظر فقه اسلامی اعم از کاربست هوش مصنوعی در فرایند اجتهاد، مالکیت بر هوش مصنوعی، وقف هوش مصنوعی و احکام ثانویه این فناوری موردبررسی قرار گرفت.