ایران چگونه با تحریم‌های آمریکا مقابله خواهد کرد؟ + فایل
ایران چگونه با تحریم‌های آمریکا مقابله خواهد کرد؟ + فایل

در نوامبر 2018 شورای آتلانتیک نشستی را درباره راه‌های مقابله ایران با تحریم‌های اقتصادی آمریکا برگزار کرد. ترجمه خلاصه این نشست توسط آقای مهدی اباذری پژوهشگر حلقه اقتصاد تحریم مرکز رشد، پس از ارائه آن در جلسات حلقه اقتصاد تحریم در اردیبهشت 1398 منتشر شد.

پس از چندین سال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران در نهایت ایران و کشور های ۱+۵ در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ به توافق هسته‌ای تحت عنوان برجام دست پیداکردند. فارغ از بررسی محتوای این توافق، پس از کمتر از سه سال، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده، برجام را یک توافق احمقانه خواند و علی‌رغم پایبندی ایران به تمام تعهدات خود، به‌صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شد. بدین ترتیب دوباره تحریم‌های آمریکا که با توافق برجام متوقف شده بودند به عمل درآمدند. موج اول تحریم‌ها سه‌ ماه بعد و موج دوم تحریم‌ها شش ماه بعد عملیاتی می‌شد.

اندیشکده شورای آتلانتیک، یکی از صدها اندیشکده آمریکایی است که ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد مطالعه آن‌هاست. این اندیشکده چند روز قبل از اجرایی شدن فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشستی را برگزار کرد که در آن به بررسی مهم‌ترین روش‌های مقابله‌ی ایران با تحریم‌های آمریکا پرداخته شده بود. تمام این روش‌ها با مطالعه مجموعه اقدامات ایران از ابتدای انقلاب به خصوص تحریم‌های اوایل دهه ۹۰ شمسی، جمع‌آوری شده بودند.

این روش‌ها در ۴ محور خلاصه می‌شوند؛

۱- بانکداری و ارز
۲- صادرات نفت
۳- همسایگان ایران و همکاران جهانی
۴- شرکت‌های پوششی و سیاست‌های داخلی.

هرچند که به علت ماهیت پویای جنگ اقتصادی ایران و آمریکا روش‌های مقابله‌ی ایران لزوما در این موارد خلاصه نمی‌شود اما بررسی راه‌های مقابله آمریکا با این روش‌ها نکات بسیاری را می‌تواند در بر داشته باشد.

در قسمت‌هایی از گزارش به روند فروپاشی سلطه اقتصادی آمریکا و حرکت کشور‌های جهان به‌سوی ارزی غیر از دلار به طور ضمنی اشاره می‌شود. این گزارش به توانایی ایران در غلبه بر تحریم‌های جدید اذعان می‌کند اما از سویی فشارهای اقتصادی مضاعف برمردم ایران را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

جهت دسترسی به فایل گزارش «نشست شورای آتلانتیک» روی این قسمت کلیک کنید.

  • منبع خبر : حلقه اقتصاد تحریم مرکز رشد