برنامه نیازمند چهارچوب مشخص است.
برنامه نیازمند چهارچوب مشخص است.

علی مصطفوی، عضو هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد، در گفتگو با برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد گفت: برنامه نیازمند چهارچوب مشخص، برنامه‌ریزی دقیق، گام به گام و عملیاتی است.

علی مصطفوی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: سندی تحت عنوان «چهار چوب اصلاحیه ساختار بودجه» پس از گذشت شش ماه از مطالبه مقام معظم رهبری از سوی دولت در مورد اصلاح وضعیت نظام بودجه ریزی و ساختار عمومی بودجه کشور در چهار محور، در دو افق زمانی کوتاه مدت و بلند مدت و مشتمل بر ۲۴ برنامه طراحی و ارائه شده متاسفانه از جنس افق و هدف است نه برنامه!.
وی همچنین اظهارداشت: این سند سه هدف اصلی از قبیل مدیریت کسری بودجه دولت از طریق تامین منابع پایدار، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان کشور و اتقای عدالت اقتصادی و بهبود معیشت مردمی را دنبال می کند.
عضو هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت: بطورکلی به نظر می رسد هدف اصلی این دو برنامه تامین حداقل های معیشتی و ارتقای عدالت اقتصادی نباشد بلکه هدف اصلی درآمدزایی و همینطور تامین مدیریت کسری بودجه دولت باشد.
وی افزود: احتمال دارد بر مبنای آنچه که در این برنامه ذکر شده معیشت مردم به خصوص طبقات متوسط و ضعیف جامعه در برهه هایی دچار مشکل شود.
مصطفوی تصریح کرد: ارزیابی دقیق و منصفانه این برنامه نیازمند مجال و زمان خیلی گسترده تری است اما به جهت اینکه مردم، جامعه دانشگاه و نخبگانی کشور یک ارزیابی اولیه و اجمالی از این نقشه تغییر داشته باشند می توان جهت گیری های اصلی این برنامه را در دو سطح خرد و کلان تقسیم بندی کرد.
وی گفت: واقع امر اینکه در سطح کلان این برنامه بصورت ساختاری به دنبال رویکرد تعدیل ساختاری برنامه های توسعه و بودجه ریزی کشور است.
عضو هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام افزود: متاسفانه این نگاه در برنامه های قبلی توسعه هم مدنظر قرار گرفته و بارها مورد امتحان واقع و به شکست انجامیده است اما همچنان ملاحظه می شوداین برنامه نیز به دنبال همین رویکرد است.
وی اظهارداشت: اگرچه سازمان برنامه و بودجه ادعا کرده که این یک برنامه برای اصلاح ساختاری بودجه کشور است اما کارشناسان و صاحبنظران با یک تذبذب در معنای مشخصی از برنامه در این سند مواجه هستند چرا که آنچه در سند مزبور مطرح شده از جنس افق و هدف است نه برنامه!.
مصطفوی ادامه داد: برنامه نیازمند چهارچوب مشخص، برنامه ریزی دقیق، گام به گام و عملیاتی است بنابراین این سند نه یک برنامه بلکه جنسی از اهداف مطلوب دولت برای اصلاحات است.
وی یادآورشد: ضرورت دارد با توجه به اهمیت موضوع دولت بطور حتم سند جزئی تر، عملیاتی تر، دقیق تر و مبتنی به اجرا منتشر کند.
برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می گیرد و علاقمندان می توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

برگرفته از سایت رادیو اقتصاد