تجربه‌های یک عدالت پژوه
تجربه‌های یک عدالت پژوه

پانزدهمین نشست تخصصی هسته عدالت‌پژوهی، صبح روز چهارشنبه هفدهم بهمن ماه ۹۷ با حضور دکتر حسین عیوضلو در سالن شهید طهرانی مقدم مرکز رشد برگزار شد تا اعضای هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد شنونده تجربه‌های حدود سه دهه فعالیت ایشان در حوزه پژوهش و تحلیل نظریه عدالت اجتماعی (از مبنا تا نقطه اثر) باشند.

دکتر عیوضلو؛ عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، متولد سال ۱۳۳۹ و ورودی سال ۱۳۶۱ دانشگاه امام صادق(ع) است.دغدغه حوزه اقتصاد اسلامی و توجه به مباحث فلسفه اقتصاد، او را به تدریج علاقه مند به پژوهش و تحلیل مسئله عدالت اقتصادی می کند. پایان نامه کارشناسی ارشد خود را به موضوع «الگوهای توزیع درآمد» به عنوان یکی از موضوعات مرتبط با عدالت اجتماعی اختصاص می دهد. اما در ادامه در دوره دکتری در دانشگاه تربیت مدرس، با توجه به مسئله بحث انگیر ارتباط عدالت و کارایی در دانش اقتصاد؛ رساله دکتری خود را به «بررسی و تحلیل امکان سازگاری معیارهای «عدالت» و «کارایی» در نظام اقتصادی اسلامی» اختصاص می‌دهد.

با تمام دوره دکتری در سال ۱۳۷۹، به تدریج کوشش خود را جهت دغدغه همیشگی خود که طی کردن مسیر از مباحث نظری و تئوریک به مسائل واقعی اقتصاد ایران است؛ آغاز می کند تا با عبور از مقدمات بعیده نظری بر خلاف رویه برخی هم دوره‌های خود، عدالت اجتماعی را در نقطه اثر و حل مسائل روز جامعه دنبال کند. در این مسیر کارهای پژوهشی خود را نیز با این جهت‌گیری دنبال می کند. از طراحی انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران در سال ۱۳۸۲ تا انجام پروژه‌ای مهم در مجمع تشخصیص مصلحت نظام پیرامون شاخص‌های عدالت اقتصادی که در سال ۱۳۸۶ منتشر شد. همزمان در این ایام در تعامل با دکتر فرهاد نیلی در پژوهشکده پولی و بانکی، پژوهش جامع و گسترده‌ای در دستیابی به نظریه عدالت در جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد. پژوهشی که بعدها آغاز کاری جهت طراحی برنامه ششم توسعه براساس آن می‌شود.

ایشان از سال ۱۳۹۰ و بعد از نشست مهم پژوهشگران عدالت با مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۱۳۹۰، به عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار در اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حضور داشته و از افراد تأثیرگذار در تدوین نظریه عدالت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده است.

دکتر عیوضلو در سال‌های اخیر به جهت گرایش به مطالعات اقتصاد پولی و بانکی، مجری پروژه طرح تحول نظام بانکی بوده و در آن تلاش کرده است تا مطالعات اسلامی پیرامون نظریه عدالت را در نهاد بانک به شکل تخصصی پیاده سازی نماید.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست ضمن بیان تفصیلی تجربه‌های فوق پیرامون عدالت پژوهی، نگاه مسئله محور و طراحی یک قرارگاه و نهاد جدی جهت دنبال کردن موضوع عدالت را از لوازم اساسی حرکت درست جریان عدالت پژوهی در کشور دانستند و بر کارهای میان رشته ای و نگاه های چند بعدی در این حوزه تأکید کردند.

در بخش پایانی این نشست نیز اعضای هسته عدالت پژوهی به بیان پرسش‌هایی پیرامون تحلیل ایشان از جریان عدالت پژوهی و عدالت خواهی در کشور پرداختند و سوالاتی پیرامون برخی تجربه‌های عدالت پژوهی ایشان طرح کردند.

  • منبع خبر : هسته عدالت پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام