حالا نزدیکی میدان و دیپلماسی
حالا نزدیکی میدان و دیپلماسی

آنچه در یک دهه اخیر از خروجی دستگاه دیپلماسی دولت‌های گذشته دیده شده، عدم مطابقت با سیاست خارجی مصوب نظام و عدم جدیت آن‌ها در حمایت از راهبردهای محور مقاومت بود. اما شواهد نشان می‌دهد که با روی کار آمدن رئیس‌جمهور منتخب، دولت جدید با تغییر رویکرد در دستگاه دیپلماسی کشور، به‌دنبال نهادینه شدن سیاست مقاومت فعال با نزدیکی عرصه میدان و دیپلماسی در منطقه خواهیم بود.

بعد از گذشت دو هفته از انتخابات ۲۸ خرداد و انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، پیام‌‌ها و مواضع دیپلماتیک رهبران کشورها، روایت و تصویر جدیدی را از رئیس‌جمهور هشتم و دولت وی در عرصه بین‌الملل شکل می‌­دهد. این پیام‌ها نشان از روایت یک تصویر صرف نیست، بلکه واقعیت مهم‌تری را نمایندگی می­‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم.
بحران‌های یک دهه اخیر در غرب آسیا و توسعه قدرت نظامی و ایدئولوژیک ایران در منطقه، به‌ خصوص با ظهور و سقوط داعش و تبدیل منطقه به دو اردوگاه محور مقاومت و ضدمقاومت، نشان از قدرت نوظهوری دارد که ظرفیت لازم برای تغییر معادلات منطقه و جهان را داراست؛ این امر به حدی است که می‌­توان گفت در آینده هر تحولی در روابط کشورهای مقاومت، بسته به کنشگری آن‌ها در عرصه‌های دیپلماتیک و میدانی، موجبات چالش را برای طرف‌های مقابل ایجاد خواهد کرد.
آنچه در این برهه از زمان حائز اهمیت است، ظهور رئیس ‌دولتی متفاوت از رؤسای‌جمهور فعلی و پیشین، در قلب محور مقاومت است.

رئیس‌جمهوری که ارتباط تنگاتنگی با رهبران مقاومت دارد.

آنالیز‌ اشخاص و محتوای پیام رهبران کشورها در تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، در کنار مواضع خصمانه غربی‌ها، حکایت از این دارد که رئیس‌جمهور آینده ایران، فقط رئیس‌ دولت ایران نیست.
وی فردی فراتر از مرزهای ایران است که تصمیماتش بر همه محور مقاومت تأثیر خواهد گذاشت؛ استقبال بی‌سابقه از پیروزی وی که نمونه آن را در پیام‌های دیگر رهبران مقاومت از دفتر شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه تا سیدحسن نصرالله در لبنان تا گروه‌های مقاومت در عراق و فلسطین می‌توان مشاهده کرد. سیدحسن نصرالله در پیام تبریک خود خطاب به رئیسی گفت: «رزمندگان مقاومت و آزادگان شما را دژ و پشتوانه‌ای قوی در مقابله با تجاوزگران می‌دانند؛ سلام بر ابراهیم.»
افزون بر این، جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز که اسماعیل هنیه ریاست دفتر سیاسی آن را برعهده‌ دارد با صدور بیانیه‌ای خواستار ادامه مواضع ارزشمند ایران در حمایت از مقاومت و پایداری فلسطینیان شد.
دفتر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با انتشار پیامی ‌توییتری ابراز امیدواری کرد که رئیسی بتواند نقش بیشتری را در حمایت از مردم مظلوم در سراسر جهان از جمله شیخ ابراهیم زکزاکی که تقریباً ۶ سال در بازداشت است، ایفا کند. دبیرکل گروه جهادی- سیاسی کتائب سیدالشهداء عراق نیز در توئیتی اعلام کرد که تبریک گفتن به پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مفهوم تبریک به خط مقاومت و شکست عادی‌سازی (با رژیم صهیونیستی) و مذلت است.

دیپلماسی مقاومت فعال

آنچه در یک دهه اخیر از خروجی دستگاه دیپلماسی دولت‌های گذشته دیده شده، عدم مطابقت با سیاست خارجی مصوب نظام و عدم جدیت آن‌ها در حمایت از راهبردهای محور مقاومت بود، تا جایی‌که در بالاترین سطوح شاهد صداهای ناهمخوانی بودیم که در کمال ناباوری این اقدامات را خطری برای صلح و امنیت منطقه عنوان می‌کردند! اما شواهد نشان می‌دهد که با روی کار آمدن رئیس‌جمهور منتخب، دولت جدید با تغییر رویکرد در دستگاه دیپلماسی کشور، به‌دنبال نهادینه شدن سیاست مقاومت فعال با نزدیکی عرصه میدان و دیپلماسی در منطقه خواهیم بود.
این تغییر رویکرد به‌ طور قطع می‌تواند چارچوب و نظم جدیدی به محور مقاومت و منطقه در ثبات و عمق استراتژیک برای محور مقاومت ایجاد کند.
البته ناگفته نماند غربی‌ها و به‌ خصوص رژیم صهیونیستی این خطر را به خوبی احساس کرده و راهبردهای خود را در بر هم زدن ثبات منطقه دنبال می‌کنند.
آن‌ها در اتاق‌های فکر خود مواردی مانند رسیدن به یک توافق جامع با ایران، حفظ فشار حداکثری، براندازی، خرابکاری و حتی حمله مستقیم مطرح کردند که پیاده‌سازی هریک از آن‌ها سناریوها و طرح‌هایی دارد که برخی بالفعل و برخی به‌صورت بالقوه باقی مانده تا زمان و زمینه آن فراهم شود.

جمع‌بندی

رئیسی در روزهای آینده در حالی سکان کشور را در دست خواهد گرفت که ما شاهد برتری جبهه مقاومت از پیروزی ۱۲ روزه غزه تا پیروزی بشار اسد در انتخابات پیشین سوریه و از برتری میدانی جبهه انصارالله یمن تا رژه نظامی حشد‌الشعبی در عراق در روزهای اخیر بودیم.
این تحولات با روی کار آمدن رئیس‌جمهور هشتم می‌تواند در مستحکم کردن اتحاد مقاومت نقش بسزایی داشته باشد که البته در کنار آن فرصت‌ها و تهدیدهایی نیز وجود دارد؛ از آن جمله می‌توان به نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر برخی کشورهای منطقه و همسایه‌های وابسته به غرب به اتحاد عربی- عبری- غربی عنوان کرد که نیازمند یک مدیریت هوشمند در عرصه میدان و دیپلماسی هستیم.

منتشر شده در شماره ۲۲۷۹۰ روزنامه فرهیختگان