حجه الاسلام دکتر سعدی: این پژوهش یکی از ارزشمندترین کارهای تئوریک انجام شده در دانشگاه امام صادق (ع) است/ بر مبنای این کار می‌توان به سمت طراحی نظام فکری دانشگاه حرکت کرد
حجه الاسلام دکتر سعدی: این پژوهش یکی از ارزشمندترین کارهای تئوریک انجام شده در دانشگاه امام صادق (ع) است/ بر مبنای این کار می‌توان به سمت طراحی نظام فکری دانشگاه حرکت کرد

گزارش پروژه «تعریف، ویژگی‌ها و لوازم بازتبیین و تقویت نظام فکری دانشگاه امام صادق(ع) از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» به رئیس دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شد. ارائه این گزارش در جلسه‌ای که در تاریخ دوشنبه،‌ 18 مرداد 1400 و با حضور حجه‌الاسلام دکتر سعدی، دکتر مصباح‌الهدی باقری کنی و اعضای کارگروه اندیشه‌ورز تدوین راهبرد نظام فکری دانشگاه در مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در سه محور «روند تشکیلاتی و اجرایی پروژه»،‌ «روش و فرایند پژوهشی پروژه» و «دستاوردها و نتایج محتوایی پروژه» صورت گرفت.

گزارش پروژه «تعریف، ویژگی‌ها و لوازم بازتبیین و تقویت نظام فکری دانشگاه امام صادق(ع) از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» به رئیس دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شد. ارائه این گزارش در جلسه‌ای که در تاریخ دوشنبه،‌ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ و با حضور حجه‌الاسلام دکتر سعدی، دکتر مصباح‌الهدی باقری کنی و اعضای کارگروه اندیشه‌ورز تدوین راهبرد نظام فکری دانشگاه در مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در سه محور «روند تشکیلاتی و اجرایی پروژه»،‌ «روش و فرایند پژوهشی پروژه» و «دستاوردها و نتایج محتوایی پروژه» صورت گرفت.

 در ابتدای این نشست جناب آقای سید علیرضا سجادیه به ارائه توضیحاتی پیرامون روند تشکیلاتی و اجرایی پروژه، از محول شدن مأموریت تبیین راهبرد اول به مرکز رشد تا اجرای پروژه «بررسی تعریف، ویژگی‌ها و لوازم نظام فکری دانشگاه امام صادق(ع) از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» پرداخت. وی خاطرنشان کرد که کارگروه اندیشه‌ورز راهبرد نظام فکری دانشگاه در مرکز رشد پس از بررسی کارشناسانه تمامی اقدامات صورت گرفته در حوزه راهبرد اول، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این راهبرد را تکثّر تعاریف ارائه شده از مقوله نظام فکری و عدم تدوین تعاریف مذکور مبتنی بر دیدگاه رهبر انقلاب به‌ عنوان نگارنده متن راهبردهای ابلاغی فهم موضوع نظام فکری دانست. سجادیه به این نکته هم اشاره کرد که پیش از انجام این پروژه،‌ مجموعه محتوای تولید شده از سوی معاونت طرح و برنامه دانشگاه و همچنین محتوای جلسات برگزار شده با عنوان «مکتب علمی دانشگاه امام صادق(ع)» توسط انجمن علمی دانشکده معارف اسلامی و الهیات مورد بررسی دقیق واقع شده بود.

در ادامه این جلسه،‌ محسن جوهری، عضو کارگروه اندیشه‌ورز راهبرد نظام فکری دانشگاه در مرکز رشد،‌ ابعاد روشی پروژه انجام شده را در چهار محور «گردآوری داده»، «تحلیل داده»،‌ «اعتباریابی یافته‌ها» و «گزارش پژوهش» توضیح داد. وی همچنین به بیان این موضوع پرداخت که ابعاد روشی این پروژه،‌ مبتنی بر خروجی اولیه پروژه «روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی» است که در هسته مکتب امام خمینی(ره) مرکز رشد در جریان می‌باشد و همین مسئله این پروژه را از جهت روشی به یک پروژه شاخص تبدیل کرده است.

در بخش دیگر این جلسه جناب آقای علی جعفری هرستانی، دبیر کارگروه اندیشه‌ورز راهبرد نظام فکری دانشگاه در مرکز رشد به تبیین دستاوردها و نتایج محتوایی این پروژه پرداخت. جعفری هرستانی پس از مروری بر متن راهبرد اول ابلاغی رهبر معظم انقلاب به هیئت‌امنای جامعه الصادق(ع)، تعریف مختار پروژه از مقوله نظام فکری را ارائه کرد. این پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) نظام فکری را «طرح کلی منسجم و هماهنگ از مبانی نظری (جهان‌بینی) و ارزش‌ها و اصول عملی مبتنی بر آن (مقررات کلی ایدئولوژی) ناظر به فروع عملی و تکالیف فردی و اجتماعی برای تحقق اهداف انسان و جامعه» تعریف کرد. جعفری هرستانی در ادامه ویژگی‌های نظام فکری مطلوب دانشگاه را در چهار عرصه «مبدأ اخذ»، «محتوای معرفتی»، «ساختار منطقی» و «اهداف» تشریح کرد. جعفری در انتهای بحث خود لوازم بازتبیین نظام فکری دانشگاه امام صادق(ع) را ذیل هفت محور «مکتب محوری»، «متفکر محوری»،‌ «استاد محوری»،‌ «بومی‌سازی»، ‌«تدوین نظام فکری»، ‌«برنامه محوری» و «منطق ارتباطی فعال» توضیح داد.

پس از اتمام ارائه گزارش پروژه نظام فکری دانشگاه امام صادق(ع) از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، دکتر حسینعلی سعدی، رئیس محترم دانشگاه امام صادق(ع)، به بیان نکاتی در خصوص گزارش و اقدامات انجام گرفته در این پروژه پرداختند. ایشان در آغاز سخنان خود، فعالیت انجام‌شده را یکی از ارزشمندترین کارهای تئوریک صورت گرفته در دانشگاه امام صادق(ع) و جزو بهترین پژوهش‌های انجام شده در حوزه نظام فکری از منظر رهبر معظم انقلاب توصیف نمودند. دکتر سعدی خاطرنشان کردند که با مبنا قرار دادن این پژوهش می‌توان به سمت طراحی نظام فکری دانشگاه امام صادق(ع) حرکت کرد.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در بحث پیرامون ارزیابی کلان پروژه به این مسئله اشاره کردند که نقطه تمایز این پژوهش با دیگر فعالیت‌هایی که در دانشگاه با محوریت تعریف نظام فکری انجام شده در این است که در آن برای تبیین متن راهبردهای ابلاغی به نظر ماتن توجه شده است. ایشان افزودند فعالیت انجام شده در این پژوهش در ریل و مسیر درستی قرار دارد و با قوت باید پیگیری شود، چراکه سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری دانشگاه امام صادق (ع) باید مبتنی بر نگاه و اندیشه رهبران انقلاب اسلامی صورت بگیرد.

دکتر سعدی در ادامه به تشریح این نکته پرداختند که ویژگی‌ها و لوازم بیان شده برای نظام فکری در این پروژه، باید با توجه به اختصاصات دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان یک خرده نظام فعال در جامعه اسلامی، بومی‌سازی شود به نحو یکه از دو ویژگی برجسته هویت‌ساز و غیریت‌ساز برخوردار باشد.

حجه الاسلام دکتر سعدی در انتهای بحث به روشمند بودن فعالیت و توجه به رهبر معظم انقلاب به‌ عنوان یک فقیه دارای نظام و هندسه فکری اشاره نموده و توصیه کرد که منهج و روش تولید معارف اسلامی انقلاب را با توجه به مبنای اندیشه رهبر معظم انقلاب در ادامه این کار انجام شود.