در سال ۹۹ ، از مدیریت جهادی خارج از مرزهای مرکز رشد چه خبر؟
در سال ۹۹ ، از مدیریت جهادی خارج از مرزهای مرکز رشد چه خبر؟

جهاد همچنان سعی دارد در حیات انقلاب اسلامی، زنده و مؤثر نقش ایفا کند و مهم‌ترین مشوق، عامل، پشتیبان و جهت‌دهنده‌اش هم رهبر جهادی انقلاب اسلامی است. گروه‌ها و افراد بسیاری نیز در این مسیر تلاش می‌کنند. اما همچنان عرصه مدیریت جهادی (فارغ از امر جهاد) نیازمند اولاً) فهم بهتر، ثانیاً) عمل منتظم و منسجم با حفظ و صیانت بیشتر و ثالثاً) اثر ماندگار و پیوسته (بجای کار نقطه‌ای) و رابعاً) نظریه‌پردازی غنی‌تر و عمیق‌تر است.

مقدمه

 ۱. این گزارش فعلاً در مقام نقد نبوده و صرفاً اطلاع‌رسانی است.

۲. به پژوهش‌های متفرقه درباره مدیریت جهادی که در قالب‌های مختلف خصوصاً مقاله در نشریات مختلف منتشر شده، در اینجا اشاره نشده است.

الف) مراکز فعال:

مجامع دیگر که به نوعی در حوزه ترویج مدیریت جهادی فعال و شاخص هستند:

– مرکز مدیریت جهادی در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امام حسین علیه‌السلام

مهم‌ترین فعالیت شاخص این مجموعه همایش مدیران جهادی تمدن ساز بود که ذیل آن علاوه بر همایش، در قالب پیش نشست‌ها و پروژه‌های مطالعاتی، خروجی‌های مختلفی تولید شده است. مسئولیت دانشکده با دکتر تولایی و مسئولیت مرکز جهادی با دکتر پهلوان شریف است و معمولاً فعالیت‌های مربوط به مدیریت جهادی، با محوریت دکتر محسن رضایی تعریف و اجرا می‌شود.

– انجمن مدیریت جهادی کشور

فعالیت مشخص این انجمن در طول سال، برگزاری همایش مدیران جهادی و اعطای نشان مدیریت جهادی به افراد برگزیده است. سردار سپهر و آقای کاوه پزشک، رئیس و نائب رئیس انجمن هستند و سال ۹۹، هفتمین همایش را برگزار نمودند.

– نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی

از سال‌های گذشته، همایش‌های فرهنگ و مدیریت جهادی توسط این نهاد برگزار می‌شده است. در سال‌های اخیر تلاش برای بازیابی فرهنگ جهادی و احیای جهاد سازندگی بیشتر شده بود. در حال حاضر بیشتر فعالیت‌ها، با محوریت استان‌ها تعریف می‌شود.

– گروه‌های دیگری هم قبلاً در این زمینه فعال بودند؛ از جمله در شهرداری تهران که با پایان کار آقای قالیباف در شهرداری فعالیت این گروه هم در این زمینه تقریباً پایان یافت. افراد مذکور در حال حاضر در دفتر دکتر قالیباف در مجلس فعال هستند ولی ظاهراً در زمینه مدیریت جهادی فعالیت مشخصی ندارند.

ب) مهم‌ترین فعالیت‌ها در حوزه مدیریت جهادی که از طرف گروه‌های مختلف در سال گذشته انجام شده است:

ملاحظه: در این جا به فعالیت‌هایی که برای معرفی مکتب حاج قاسم شده، اشاره نمی‌شود که البته بسیاری از آن‌ها می‌تواند در توسعه فهم از مدیریت جهادی اثر شایانی داشته باشد (و به زعم ما پرداختن به مکتب حاج قاسم، همان ترویج مکتب مدیریت جهادی است). در اینجا به برنامه فعالان مدیریت جهادی درباره حاج قاسم اشاره شده است.

پ) برنامه‌هایی هم به صورت مقطعی در قالب یک نشست یا یک ویژه‌برنامه یا یک محور از برنامه انجام شده است:

ت) برنامه‌هایی که با رویکرد منطقه‌ای یا سازمانی و ذیل عنوان مدیریت جهادی شکل گرفته است:

ث) اتفاقاتی هم بودند که عنوان مدیریت جهادی را به نوعی در عنوان یا محورهای اصلی خود جا داده‌اند ولی …؟!

جمع‌بندی:

با شهادت حاج قاسم و عنوان‌گذاری مکتب حاج قاسم توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حوزه مدیریت جهادی، صاحب مسیری تازه و الگو شد. این فرصت، در این یک سال و سه ماه گذشته، به‌ طور نسبی قدر دانسته شد و گروه‌های مختلف به قدر وسع و ظرفیت علمی و عملیاتی خود تلاش کردند که از آن به ‌درستی بهره‌گیری کنند. برگزاری همایش‌های مختلف، کارگاه‌ها، چاپ کتاب‌ها و نشریات، تولید موشن و…از این جمله است.

در کنار آن، برنامه‌ها و همایش‌های سالانه با محوریت مدیریت جهادی هم بعد از دوره کوتاهی وقفه کرونائی با همان حال و هوای غالباً تزئینی (و حتی دور از مراسمی نمادین) برگزار شد و به برخی که باید تقدیر و تندیس و جایزه‌ای داده می‌شد، به هر زور و چسبی که بود، این مهم! تعلق ‌گرفت. در این تقدیرها بعضی از معاونین رئیس‌جمهور، وزرا و مسئولین دیگر که در تدارک و تأمین اعتبار برنامه نقش داشتند همراه با کسانی که حقیقتاً جهادی بودند و هستند تقدیر می‌شوند و به نوعی تدلیس و تبلیس اتفاق می‌افتد. در شماره دو نشریه مدیریت جهادی، روایت یکی از این جلسات پرزرق و برق در سالن همایش‌های صداوسیما را بازگو کرده‌ایم.

وضعیت کرونا هم به حضور نیروهای مخلص جهادی در عرصه و میدانی دیگر منجر شد و تجربه درخشان دیگری از این حضور چه در پشتیبانی کادر درمان در بیمارستان‌ها، چه در ضدعفونی اماکن و خیابان‌ها و محلات و چه در تغسیل و تکفین و تدفین اموات کرونائی، برگ زرین دیگری در کارنامه میدانی جهادگران را ورق زد.

من‌حیث‌المجموع، جهاد همچنان سعی دارد در حیات انقلاب اسلامی، زنده و مؤثر نقش ایفا کند و مهم‌ترین مشوق، عامل، پشتیبان و جهت‌دهنده‌اش هم رهبر جهادی انقلاب اسلامی است. گروه‌هایی هم در زنده و بالا نگه‌داشتن این پرچم باافتخار از جان مایه گذاشته و می‌گذارند و در هر موضع و موضوعی، آن را در وسط میدان به ظهور می‌رسانند. افراد و مجامعی هم در تدوین سرگذشت و توصیف و تدوین دانشی و نظری آن بسیار تلاشگرند. اما همچنان عرصه مدیریت جهادی (فارغ از امر جهاد) نیازمند اولاً) فهم بهتر، ثانیاً) عمل منتظم و منسجم با حفظ و صیانت بیشتر و ثالثاً) اثر ماندگار و پیوسته (بجای کار نقطه‌ای) و رابعاً) نظریه‌پردازی غنی‌تر و عمیق‌تر است.

این مسیر در سال ۱۴۰۰، ان‌شاءالله فرصت خدمت‌رسانی و جلوه‌گری و تأثیر بیشتری دارد…