دوره علمی ـ تشکیلاتی مکتب جهانی روح‌الله (ره)
دوره علمی ـ تشکیلاتی مکتب جهانی روح‌الله (ره)

اولین دوره علمی-تشکیلاتی حلقه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی با عنوان «مکتب جهانی روح‌الله(ره)» از تاریخ 9 الی 12 اسفندماه 1401 برگزار گردید.

اولین دوره علمی-تشکیلاتی «مکتب جهانی روح‌الله(ره)» به همت حلقه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی از تاریخ ۹ الی ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در دو شهر تهران و قم برگزار گردید. هدف این دوره تقویت ساخت درونی حلقه در ساحت علمی، مأموریتی و تشکیلاتی بوده است که با محوریت فهم اندیشه جهانی امام خمینی(ره) و امتداد عملی آن، با تکیه بر ظرفیت بین‌المللی شهر قم و در تعامل با اساتید و مبلغان و مهاجران دنبال شد. در ادامه گزارش مختصری از برنامه‌های دوره تقدیم می‌شود:

این دوره با برگزاری دو جلسه در روز سه‌شنبه ۹ اسفند در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز شد و در روزهای بعد در شهر مقدس قم ادامه یافت. مطالعه کتاب «مبانی معرفتی اندیشه امام خمینی(ره) با تأکید بر انسان‌شناسی و نظریه فطرت» به‌عنوان مقدمه برگزاری دوره قرار داده شده بود که آقای علی جعفری هرستانی، نویسنده کتاب و پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(ره) مرکز رشد، در روز اول دوره به ارائه ایده محوری این کتاب و ضرورت فهم مبانی معرفتی حضرت امام(ره) برای فهم دقیق و کامل انقلاب اسلامی و به تبع آن صدور انقلاب پرداختند.

جلسه دوم روز سه‌شنبه با حضور آقای حسین سرآبادانی، مدیر مرکز رشد، برگزار شد که با توضیحات ایشان درباره منطق رشد و معرفی برخی زوایای مرکز رشد و سپس پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان همراه بود.

 

.

زیارت مرقد امام خمینی(ره) و شهدای بهشت زهرا(س) طلیعه روز دوم دوره و سفر به شهر مقدس قم بود که تا شامگاه جمعه ادامه داشت. در مجموع برنامه‌های رسمی و غیررسمی متعددی در شهر قم با رویکرد بین‌المللی برگزار شد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

دیدار با آیت‌الله سیدمحمدتقی طباطبایی، از شاگردان امام خمینی(ره) و مبلغان باسابقه بین‌المللی، یکی از جلسات بابرکت این دوره بود. ایشان ضمن اشاره به تجربیات و خاطرات تبلیغی خود در برزیل، غنا، اتریش، تانزانیا و بورکینافاسو در حقیقت رئوسی از اصول و اقدامات مهم و ماندگار در عرصه بین‌الملل را تبیین کردند.

دیگر برنامه کلیدی این دوره دیدار با حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی، استاد حوزه علمیه و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و نویسنده چندین کتاب پیرامون اندیشه امامین انقلاب اسلامی بود. در ابتدای این دیدار صمیمی که حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی به‌عنوان هادی حلقه نیز در آن حضور داشتند، معرفی مبسوطی از الگو و منطق مرکز رشد و نیز طراحی و عملکرد حلقه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی انجام گرفت که تقدیر و تجلیل استاد فلاح شیروانی را به همراه داشت. ایشان سپس به بیان نکات کلیدی از اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در حوزه بین‌الملل و ارشاداتی دراین‌باره پرداختند.

همچنین جلسه با حجت‌الاسلام دکتر اصغر اسلامی‌تنها، عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) و نویسنده کتاب «هم‌شناسی فرهنگی؛ الگوی قرآنی ارتباطات میان‌فرهنگی» بخش مهم دیگری از دوره را تشکیل می‌داد. ایشان در این جلسه با تأکید بر ضرورت انتخاب رویکرد اسلامی در «فرهنگ» و «ارتباطات» به عنوان دو پایه فعالیت‌های بین‌المللی به بیان نکاتی پیرامون نظریه‌پردازی اسلامی پرداختند و سپس تبیینی از نظریه «تعارف» خود و تفاوت آن با کنش دعوتی ارائه دادند.

جلسه با آقای حسین مادرشاهی، فعال مردمی حوزه جهان اسلام و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) برنامه دیگر دوره بود. ایشان با اشاره به سوابق علمی و اجرایی و ارتباطات بین‌المللی خود، به بیان نکاتی در خصوص ظرفیت‌ها و لوازم فعالیت بین‌المللی پرداختند.

بخش دیگری از دوره برای تعامل و ارتباط با طلاب غیرایرانی مقیم قم طراحی شده بود. از جمله این برنامه‌ها جلسه با یکی از طلاب فعال نیجریه‌ای بود که علاوه بر تحصیل در درس خارج حوزه، در عرصه تبلیغی و رسانه‌ای اشتغال داشت. ایشان در این جلسه به تبیین و تحلیل جایگاه و تأثیرات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در کشورهای اسلامی و به‌ویژه نیجریه پرداختند.

در این دوره در کنار جلسات بیرونی که به آن‌ها اشاره شد، مباحثاتی نیز در داخل حلقه طراحی و اجرا گردید. در مهم‌ترین آن‌ها که با حضور حجت‌الاسلام تجریشی برگزار شد، فهم و تنظیم مسیر حرکت حلقه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در جلسات دیگری در خصوص مطالب بیان‌شده در جلسات و آورده‌های این دوره و چگونگی استفاده از آن‌ها بحث و تبادل نظر انجام شد.

حسن ختام دوره استماع و تبادل نظر پیرامون پیام صوتی دکتر باقری بود. ایشان در این پیام ضمن برشمردن ارکان رشد، بر تلازم آن با تغییر و جوشش درونی، و تقدم انقلاب‌آفرینی درونی بر انقلاب‌آفرینی بیرونی تأکید داشتند.

در پایان باید گفت دوره مکتب جهانی روح‌الله (ره) به فضل و لطف الهی ثمرات فراوانی برای این حلقه داشت که شکر آن واجب است. بااین‌حال لازم است از دستاوردهای آن مراقبت کرد و آن را زنده نگه داشت تا غایت اصلی خود را محقق کند، ان‌شاءالله.

و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین