رهنمودها و ارشادات حجه الاسلام شیخ حسین انصاریان خطاب به امام صادقی ها
رهنمودها و ارشادات حجه الاسلام شیخ حسین انصاریان خطاب به امام صادقی ها

چهار سال پیش در 19 دی ماه 95، خطیب توانا و واعظ شهیر حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان ارشادات و توصیه های راهگشا و مشفقانه خود را خطاب به اعضای مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ابلاغ نمودند.این روزها همزمان با ورود دانشجویان کد 99 مناسب دیدیم که این رهنمودهای ارزشمند، خطاب به تمامی اهالی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام خاصه اساتید،دانشجویان و دانش‌آموختگان آن منتشر گردد.ایشان این ارشادات را از طرف: دانشجوی حوزه قم _حسین انصاریان ارسال نمودند.

بسم الله الرحمن الرحیم

نام مبارک و خجسته دانشگاه‌ امام صادق، یادآور امام ششم در اذهان است، امام معصومی که به محض به دست آمدن فرصت، مدینه را که به وسیله امویان تبدیل به قبرستانی خاموش با مشتی مرده زنده‌نما شده بود، با بهار وجودش، و نازل کردن باران فراوان و بسیار مفید دانشش از آسمان قلب و عقلش به باغستان معنوی و گلستان علمی تبدیل کرد، و گل‌هایی از وجود دانشمندانی بزرگ، در رشته‌های گوناگون علمی از قبیل معارف الهیه، عرفان ناب قرآنی و اهل‌بیتی، جهان شناسی، انسان شناسی، مخلوق‌شناسی، ریاضیات، نجوم، فیزیک، شیمی و طب و پزشکی و دارو شناسی پروراند و به همه نواحی آن روز کشور پهناور اسلامی و حتی غیراسلامی فرستاد، تا حیات علمی بال و پرش را در جهان گستراند، و جهل و نادانی که زشت‌ترین دیو و خسارت‌بارترین دشمن است بمیرد.

«هم عیش العلم و موت الجهل»؛ امامان معصوم حیات و زنده‌کننده علم و دانش‌اند، و نابودکننده جهل و نادانی.

امروز در پنج قاره جهان، مشام جان و عقل بسیاری از مردم و به ویژه دانشمندان، و محیط بخشی از دانشگاه‌ها به عطر علمی پرورش یافتگان در گلستان امامت حضرت صادق(ع) معطر است. اگر چه به خاطر بی‌انصافی اقرار به این حقیقت ندارند، ولی می‌‌دانند که درگیرو دار جنگ‌های صلیبی و پس از آن بسیاری از کتاب‌های اسلامی به ویژه تالیفات امامیه به اروپا منتقل شد.

در روزگاری که کتاب خانه‌ملی پاریس، بیش از ۹۰۰ جلد کتاب نداشت، و کتابخانه واتیکان در رم جز کتب مذهبی مسیحی و تفاسیر عهدین چیزی به چشم نمی‌خورد، و مردم انگلستان از حمام  و دست‌شویی بی‌خبر بودند و از راه دزدی دریایی ارتزاق می‌کردند، سیل صدور کتاب‌های اسلامی به غرب، غربیان را از خواب جهل بیدار کرد، و براساس معارف دینی مسلمانان به ویژه مولفان شیعه پایه تمدن جدید را بنا نهادند. در این زمینه می‌توانید به کتاب‌های مهم “خورشید اسلام در اروپا” در سه جلد، “تاریخ تمدن” جرجی زیدان، “تمدن اسلام و عرب” گوستاولبون فرانسوی و دیگر کتابهایی که در این زمینه نوشته شده مراجعه کنید.

توحید مفضل که گفتاری چند روزه از حضرت صادق(ع) است، و بارها چاپ شده، نشان دهنده گستره عظیم دانش امام صادق(ع) در همه رشته‌هاست. این کتاب با این که مختصر است ولی دریا دریا از مایه‌های علمی در آن موج می‌زند.

متاسفانه دولت‌های نادان و ستمگر و جنگ‌جویی که قرن‌ها بر امت اسلام حکومت کردند و پیوسته با ترفندهای مختلف امت را به خواب سنگینی فرو بردند، برد مسابقات علمی، و پایه‌گذاری تمدن جدید را به غرب واگذاشتند وآنان با مجهزکردن خود به علوم مختلفه – که ریشه‌هایش را از شرق اسلامی گرفته بودند، به خصوص اختراعات و اکتشافات اسلحه‌ها و مرکب‌های جدید چون کشتی‌ها و هواپیماها و ناوبرها و … – چشم امت اسلامی را به شدت از خود ترساندند، و زمینه استعمار کشورها و جوامع را از زمان ورود برادران شرلی به قزوین و اصفهان و ورود سایر مأموران نظامی و جاسوسی به مناطق اسلامی فراهم آوردند، و دولت‌های بی‌سواد، بی‌رحم، شهوت‌ران و رشوه بگیر خود را بر ملت‌های اسلامی مسلط کردند، تا به وسیله آنان راه رشد علمی، اقتصادی و سیاسی به روی آنان بسته شود، و در آن فضاهای تاریک، قائم مقام فراهانی‌ها، امیرکبیرها، سیدجمال‌الدین‌ها به دست خون‌آشامان حکومت‌های دست نشانده بدون این‌که آب از آب تکان بخورد، و از ملت‌ها عکس‌العملی نشان داده شود کشته شوند، تا جوامع اسلامی به بیداری نرسند، و زمینه غارت‌گری معادن کشورها، و مسخ ملت‌ها از آدمیت و حریت و آزادی به صورت گوش به فرمان‌های استعمارگران، و سراپا غربی‌شدن مسلمانان به ویژه نسل جوانشان فراهم شود و تا امروز بلاهای خانمانسوزی چون آتش دوزخ به دین و ناموس و جان ملت‌های مسلمان انداخته، و به شدت طمع دارند که جنایاتشان ادامه یابد!

شما جوانان عزیز و رشید و باکرامتی که در دانشگاه امام صادق(ع) در رشته‌های مختلف علمی در حال تحصیل هستید، یا بوده‌اید، با توجه به مطالب بسیار تاسف بار ذکر شده وظایف و مسئولیت‌های الهی و انسانی سنگینی بر عهده دارید، که اهم آنها را متواضعانه به عنوان دانشجویی کوچک از حوزه مقدسه علمیه قم به محضرتان عرضه می‌دارم.

۱.امروز که در آغوش پدران و مادران مهربانی قرار دارید، و هر دو با کمال رغبت برای رشد ما حاضرند از هیچ فداکاری، و آماده‌کردن وسائل زندگی و رفاه برای شما دریغ ندارند، و در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور اشتغال به تحصیل دارید، این فرصت الهی را جداً غنیمت بدانید، و شبانه‌روز با اشتیاق، و بدون خستگی و کسالت به مجهز کردن خود به علوم بپردازید، و تبدیل به منبع و انرژی نوری پرقدرتی شوید، که بتوانید بخشی از خسارت‌هایی که استعمار در این کشور و ملت به بار آورد همگام با دیگر نیروهای مثبت نظام اسلامی جبران کنید.

رسول خدا(ص) فرمود: “العلم النورٌ” آری! علم انرژی بسیار پرقدرت نوری است که ظلمات را از زندگی فراری می‌دهد.

۲.ما بسیار نیازمندیم که ازنظر علمی در همه فنون خود را به صف مقدم در جهان برسانیم، و حرف اول را بزنیم، و این کار یقیناً از عهده ما برمی‌آید و شعار حضرت امام«ره» “ما می‌توانیم”، به تدریج این مسئله را در راه تحقق قرار داده، ولی باید به این حرکت شتاب داد و به آن روز رسید که روز دوری نیست “انهم یرونه بعیداً و نراه قریبا

۳.آنچه در همه این زمینه‌ها مهم است آراسته شدن به حسنات اخلاقی و پیراسته شدن از سیئات اخلاقی است، زیرا دانشِ منهای اخلاق دیو اسلحه به دستی است که بی‌رحمانه به فرد و خانواده و جامعه زیان می‌رساند، چنان‌که دانش بی‌ایمان و بی‌اخلاق سه قرن است غربیان را به انواع جنایات، ستم‌ها، غارت‌گری‌ها، اختلاس، رشوه، پایمال کردن حقوق دیگران وادار کرده است. سر دمداران دولت‌های غربی، سران ارتش‌های آنان، وکلای مجالس قانون‌گذاری آن نواحی همه فارغ التحصیلان دانشگا‌ها و مراکز علمی‌اند ولی فاقد ایمان و اخلاق در نتیجه جانی و ستمکار و غارت‌گر، و تحمیل کنندگان تحریم‌ها به ملت‌ها.

۴.ایمان به مبدأ و معاد، ایمان یقینی، اخلاق حسنه – چون مهرورزی، دلسوزی، عاطفه به خرج دادن، رعایت حق دیگران، فروتنی، تواضع، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، آگاه‌تر از خود را بر خود مقدم کردن، پاک بودن از بخل، حرص، طمع، کبر، دوروئی و … – و نیز دانش، سه حقیقتی هستند که از انسان منبعی از فضائل و ارزش‌ها و کمالات می‌سازند، به گونه‌ای که سود وجودی انسان به همگان و گاهی به جهانیان برسد.

در آینده نزدیک به سبب علم و دانشتان و نیازی که به شما هست جذب بدنه حکومت اسلامی می‌شوید، و به پست‌هایی حساس چون ریاست جمهوری، وزارت، وکالت، سفارت، مدیریت، ریاست دانشگا‌ه‌ها، معاونت‌ها می‌رسید، و کلیددار امور این ملت بزرگ – که از هیچ‌گونه فداکاری برای برپایی نظام اسلامی دریغ نکردند – می‌شوید، برای خدا و به خاطر خیر دنیا و آخرتتان به خود بقبولانید که در آینده بوروکراسی اداری، کاغذبازی، اسراف در مخارج دولتی، برپا کردن همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که واقعا نیاز به آنها نیست را علاج کنید، و در عوض با کمال جدیت به طبقات پائین جامعه از نظر فرهنگی و اقتصادی و معنوی رسیدگی کنید و بند فقر و زیر فقر را از دست و پای آنان بازکنید، و فرزندان تیزهوش و عاشق دانش آنان را شناسایی کرده، زمینه تحصیل آسان آنان را تا مراحل نهایی فراهم آورید، که به این صورت از فرار مغزها هم جلوگیری می‌شود.

عامل رشد ایمان، اخلاق و علم را می‌توانید در احادیث حضرت صادق ببینید یا از اساتید محترم دانشگاه خود بپرسید یا متن مصباح الشریعه را دقت فرمائید.

 فرخی سیستانی شاگرد یک دهقان بود با مزد سالی پنج من غله و صد درهم نقره، ولی توکلش به حق و تحصیل دانش و اخلاق او را تبدیل به فرخی کرد.

ابن‌حسام شاعر بسیار معروف و حکیم نیمه اول قرن ۸ دهقانی ساده بود که صبح و شام صحرا می‌رفت و اگر شعری می‌گفت روی دسته بیل می‌نوشت ولی با همین سه حقیقت ابن‌حسام شد.

 عبدالواسع جبلی با آن دیوان بسیار مهمش، شترچران صحرا بود ولی با تکیه بر حق، و آراسته شدن به اخلاق و علوم ادبی از سخنوران نامی فارسی شد.

میرزا احمد شهاب از بهترین شاعران دوره قاجار، ابتدا شاگرد کفش‌دوز بود، ولی ایمان و علم و اخلاق او را به آن مقامات بالا رسانید.

شما دانشجویان عزیز دانشگاه امام صادق(ع) کم از اینان و کم از کسی ندارید، سرمایه فطرت، عقل، وجدان، استعداد از سوی حق به شما عنایت شده. با این سرمایه‌ها به تحصیل ایمان و اخلاق و علم بکوشید و در آینده این کشور و ملت را با کمک دیگر دانشمندان علوم مختلفه سرفرازترین کشور جهان کنید و این مسئله به حقِّ حق، ‌شدنی است.

ارادتمند شما دانشجوی حوزه قم

حسین انصاریان

۱۹/۱۰/۱۳۹۵