سبک دانشگاه داری در بیان و سیره آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله علیه: به سوی یک دستور کار پژوهشی
سبک دانشگاه داری در بیان و سیره آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله علیه: به سوی یک دستور کار پژوهشی

اعضای حلقه حکمرانی علوم اجتماعی توانستند در بخش مقالات این همایش، رتبه اول را کسب کنند. ثمره نهایی مقاله ایشان، ارائه یک دستور کار پژوهشی در حوزه حکمرانی دانشگاهی است...

اختتامیه همایش «فلسفه و الگوی دانشگاه اسلامی در منظر آیت الله مهدوی کنی رحمهالله علیه» در سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح رحمهالله علیه و روز وحدت حوزه و دانشگاه، مصادف با ۲۷ آذر ۹۹ برگزار شد. آقای مجتبی جوادی و آقای رضا عبیری، دو نفر از اعضای حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد نیز با ارائه مقاله ای تحت عنوان « سبک دانشگاه داری در بیان و سیره آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله علیه: به سوی یک دستور کار پژوهشی » در این همایش شرکت کرده بودند. مقاله مذکور توانست رتبه اول بخش مقالات این همایش را به خود اختصاص دهد و بدین منظور علاوه بر جایزه کمک هزینه عتبات عالیات، گرنت نوع A دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله علیه را نیز کسب کند. چکیده این مقاله از قرار زیر است:

تحول جامعه درگرو تحول بینش‌ها و گرایش‌ها و به‌عبارت‌دیگر در گرو تحول دانشگاه است. تعابیر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمه‌الله‌علیه و مقام معظم رهبری در باب جایگاه و نسبت دانشگاه با انقلاب اسلامی نیز حاکی از آن است. سیره برخی دغدغه‌مندان اصلاح اجتماعی همچون آیت‌الله مهدوی رحمه‌الله‌علیه مبنی بر ساخت دانشگاه  و تحول کلیشه‌های قبلی نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد. از سویی دیگر گذاردن بنیان دانشگاه امام صادق علیه‌السلام توسط شخصی مثل آیت‌الله مهدوی رحمه‌الله‌علیه، نشانگر این است که تحول علوم انسانی و بالتبع تحول اجتماعی را نمی‌توان صرفاً به یک مباحثه نظری و معرفتی تقلیل داد بلکه باید برای ره‌گیری عملیاتی آن، به ساخت عوامل غیرمعرفتی ازجمله دانشگاه و سبک حکمرانی آن، برای راهبری این تحول قدم نهاد.

به اذعان خیلی از صاحب‌نظران داخلی و خارجی، یکی از عناصر کلیدی در بنیان‌گذاری و ابقای دانشگاه، سبک راهبری و حکمرانی و به عبارت ساده‌تر نحوه چینش و تنظیم اقتدارهای موجود در  آن است. علی‌رغم آنچه در دنیا جریان دارد، توجه به این مقوله در ادبیات ایرانی-اسلامی کمتر دیده می‌شود. درحالی‌که با استنطاق از الگوهای شکل‌گرفته در دامان انقلاب اسلامی، می‌توان سهم یاری‌های خوبی برای این موضوع داشت. لذا هدف پژوهش حاضر نیز مطالعه نحوه ساخت و راهبری آیت‌الله مهدوی رحمه‌الله‌علیه در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است. در این پژوهش سعی شده است پس از مرور گسترده و تحلیلی زمینه و زمانه دانشگاه مدرن و سیر تطور الگوهای راهبری آن یک چارچوب مفهومی ارائه گردد. با توجه به این چارچوب، داده‌هایی از آثار باقی‌مانده آیت‌الله مهدوی رحمه‌الله‌علیه گردآوری شدند و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند و بر اساس آن‌ها ایده و اصول دانشگاه‌داری ایشان استخراج شدند که عبارت‌اند از: سبکی مبتنی بر انسان‌سازی، به‌کارگیری سنن حوزه علمیه در دانشگاه با تأکید بر معارف اسلامی، استقلال تعامل گرایانه در نسبت با وزارت علوم و استقلال مالی. در نهایت نیز می‌توان گفت که سنگ بنایی برای یک بستر پژوهشی یا دستور کار پژوهشی جدید در باب سبک راهبری دانشگاهی آیت‌الله مهدوی رحمه‌الله‌علیه ارائه شده است.