سبک و دغدغه‌های علمی یک استاد صاحب امضاء
سبک و دغدغه‌های علمی یک استاد صاحب امضاء

بیست و چند روز از رحلت جانسوز استاد عزیزم مرحوم دکتر عادل آذر می‌گذرد. همچنان مثل روزهای نخست و حتی شدیدتر از آن، غم و حسرت فقدان آن یگانه، بر دل و جان‌مان سخت سنگینی می‌کند. برای تجدید خاطره با روح سبکبال و بلندپرواز آن فرزانه گرانمایه، بخشی از نظرات و دغدغه‌های علمی استاد را که در آخرین مصاحبت مفصل با ایشان، حاصل آمد، تقدیم می‌نمایم...

بیست و چند روز از رحلت جانسوز استاد عزیزم مرحوم دکتر عادل آذر می‌گذرد. همچنان مثل روزهای نخست و حتی شدیدتر از آن، غم و حسرت فقدان آن یگانه، بر دل و جان‌مان سخت سنگینی می‌کند. برای تجدید خاطره با روح سبکبال و بلندپرواز آن فرزانه گرانمایه، بخشی از نظرات و دغدغه‌های علمی استاد را که در آخرین مصاحبت مفصل با ایشان، حاصل آمد، تقدیم می‌نمایم…

یکی از دلایل جذابیت‌های تدریس من (البته به قول شما دارم می‌گویم) به خصوص آنجایی که دانشجو درس تخصصی با من دارد مثل دوره‌های دکتری و کارگاه‌های آموزشی این است که دانشجو می‌بیند من حرف روزش را می‌زنم… می‌گویم که این تکنیک و این مبحث ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ است (=صحبت‌ها مربوط به همان سالها است). طوری درس می‌دهم که بفهمد این درس و مسأله و تکنیک، درگاهی است که مستقیماً می‌تواند مشکلی را از کشور حل بکند.

همیشه سعی کرده‌ام در رشته تخصصی خودم، جدیدترین مطالب و ژورنالهای روز را پیگیری کنم و خودم را به‌روز نگه‌دارم. نمی‌گذارم پیپرهای اصلی و مطرح رشته‌ام از دستم در برود و در کنار حوزه اجرایی از حوزه دانشی عقب بیفتم.

در کنار رشته تخصصی OR، بحث بودجه‌ریزی را دنبال کرده‌ام که مملکت به آن نیاز مبرم دارد. این مطالعات منجر به کنفرانس بین المللی شد و در قانون بودجه کشور هم تغییراتی حاصل شد. در دیوان محاسبات هم تمرکزم بر بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد بود.

اخلاق کسب و کار هم از دغدغه‌های من است که در برخی جاها با OR هم پوشانی دارد. اوایل که وارد این بحث شدیم چندان مطرح نبود اما الآن بحث پرطرفداری شده.

موضوع تحقیق عملیات نرم را هم به‌صورت جدی دنبال می‌کنم که کتاب‌های اخیر من، چه تألیف و چه ترجمه، در این زمینه است. دو جلد از این کتاب‌ها را انتشارات سمت منتشر کرده است. کتاب برنامه‌ریزی تصادفی را هم در انتشارات سمت در دست انتشار دارم (که اکنون منتشر شده است).

متن‌ کتابهایم را ساده می‌نویسم و به همین دلیل مخاطب آن را می‌پسندد.

امتزاج دغدغه کاربردی و نظری من, استفاده از روش‌شناسی‌های OR در تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌های استراتژیک کشور است و تزها و رساله های دکتری را در راستای این دغدغه برمیدارم و درخواستم از دانشجویان آوردن پژوهش‌های‌شان به این سمت است.

این در ذهنم است که خداوند به ما یک استعداد معلمی داده است؛ یک چیزهایی هم بلدیم اینها را باید فرصت دید. این فرصت‌ها را غنیمت شمریم، چون معلوم نیست که سال دیگر بتوانم این کار را بکنم، معلوم نیست که ترم دیگر بتوانم این کار را بکنم.

همیشه در معرض آسیب هستیم و از خدا خواسته‌ام اگر امتحان‌مان می‌کنی خودت نیز کمک‌مان کن که سربلند بیرون بیاییم.