شماره سوم نشریه «عدالت اجتماعی» منتشر شد
شماره سوم نشریه «عدالت اجتماعی» منتشر شد

سومین شماره نشریه «عدالت اجتماعی» با بخش‌های مختلف و پرونده ویژه ارزیابی «الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت» از منظر عدالت اجتماعی منتشر شد.

سومین شماره نشریه «عدالت اجتماعی» با بخش‌های مختلف و پرونده ویژه ارزیابی «الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت» از منظر عدالت اجتماعی منتشر شد.

نشریه عدالت اجتماعی که اولین نشریه تخصصی حوزه عدالت در کشور به شمار می‌رود، در سه بخش اصلی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است: پرونده ویژه، مکتوبات ناظر بر مسائل حوزه عدالت و در نهایت حوزه عدالت‌پژوهی.

پس از گذشت حدود ۱۰ ماه (مهر ۱۳۹۷) از فراخوان مقام معظم رهبری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی و همچنین مسئولان و نهادهای مختلف نظام برای ارزیابی و ارائه راهکارهای ایجابی خود جهت ارتقای سند «الگوی پایه پیشرفت»، هسته عدالت‌پژوهی با همت اساتید و نخبگان این حوزه، پرونده ویژه‌ای را با عنوان «الگویِ بی‌جهت» و با محوریت بررسی ابعاد مختلف سند مذکور از منظر عدالت تدوین کرد. در پرونده مذکور نگاشت‌های تخصصی و مصاحبه‌هایی از اساتید مختلفی چون آقایان دکتر پیغامی، دکتر مقیمی، دکتر زمانیان، دکتر نعمتی، دکتر ربیعی، دکتر موحدی و….  به چاپ رسیده است.

همچنین در دو بخش ثابت نشریه، «مکتوبات» و «عدالت‌پژوهی» نیز خوانندگان می‌توانند مطالب متنوعی را پیرامون ابعاد مختلف مسائل علمی-عملی عدالت دنبال کنند.

مکتوبات این شماره با صبغه «تولید و معیشت مردم»، نوشتارهای مختلفی را برای خوانندگان تدارک دیده است. عناوینی چون «رونق تولید در زمین عدالت»، «از اقتصاد تا اقتساط»، «موازین اقتصاد عادلانه» و «معیشت و عدالت» از جمله نگاشت‌های مهم این بخش به شمار می‌روند. همچنین «نسبت قوام مال و نسل»، «مزد منصفانه»، «مطالبه عدالت از دولت‌های نهم و دهم»، «منطق توزیع بیت‌المال» و «جایگاه عاشورا در شکل‌دهی هویت ضدظلم شیعیان ترکیه» از دیگر مطالب این بخش هستند.

عدالت‌پژوهی این شماره نیز چند محور را بهانه مطالب خود قرار داده است:

رویکردهای مختلف عدالت‌خواهی و نقد و بررسی آنها را در «آداب عدالت‌خواهی» مرور کرده است.

پیامدهای شوک‌های اقتصادی و تأثیرش بر معیشتِ امروزِ مردم را از زاویه پیغامی و خاندوزی مورد توجه قرار داده است.

به آثار و اندیشه جوزف استیگلیتز به عنوان یکی از محققان مشهور نابرابری در غرب پرداخته است.

عدالت و محدودیت‌های لیبرالیسمِ مایکل سندل را به بحث و نقد گذاشته است.

و در پایان نیز ابعاد مختلف عدالت‌پژوهی در دانشگاه هاروارد را به خوانندگان خود معرفی کرده است.

نشریه عدالت اجتماعی در ۱۶۴ صفحه و بصورت تمام رنگی در اختیار مخاطبان عزیز قرار گرفته است. علاقمندان برای تهیه شماره سوم می‌توانند به فروشگاه رشدا (فروشگاه تخصصی فروش محصولات مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) به نشانی Rushda.ir مراجعه کنند.

  • منبع خبر : سایت هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد Qevam.ir