صادقی: وظیفه رایزن فرهنگی «مدیریت» فعالیت‌های فرهنگی است، نه «اجرا»
صادقی: وظیفه رایزن فرهنگی «مدیریت» فعالیت‌های فرهنگی است، نه «اجرا»

اولین نشست تجربه کاوی «دیپلماسی عمومی انقلاب» با حضور آقای محمدمسعود صادقی، سرپرست سابق رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

اولین نشست از سلسله نشست‌های تجربه کاوی «دیپلماسی عمومی انقلاب» با حضور آقای محمدمسعود صادقی، سرپرست سابق رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. ایشان در این جلسه به بیان تجربیات و فعالیت‌های دوران مسئولیت خود در ایروان پرداخت و چرایی و چگونگی اتخاذ این تصمیم‌ها موردبررسی قرار گرفت. همچنین به برخی شرایط زمینه‌ای مانند بروز درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تأثیر آن بر فعالیت‌ها و تصمیمات اتخاذشده از سوی رایزنی فرهنگی نیز پرداخته شد.

تولید دو کلیپ درباره مسجد کبود ایروان و شهید سلیمانی، راه‌اندازی رادیو اینترنتی فارسی‌زبانان ارمنستان (O2) با پخش ۲۴ ساعته، برگزاری مجموعه وبینارهای روابط فرهنگی ایران و ارمنستان، برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی و تلاش برای معرفی ایشان در فرصت‌های مختلف، گسترش فعالیت رایزنی در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، طراحی و اجرای پیمایش و نظرسنجی برای شناخت دقیق‌تر اعتقادات، دیدگاه‌ها و مصارف فرهنگی مردم ارمنستان از جمله فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان در دوران سرپرستی سه‌ماهه آقای صادقی بوده است.

تصویر بالا: صحنه‌ای از کلیپ «قهرمان من»؛ تصویر پایین: صحنه‌ای از کلیپ «مسجد کبود ایروان، پرده اول: وازگن»

«ارتباط با بدنه مردم و گروه‌های مرجع و پرهیز از مواجهه دیپلماتیک و پروتکلی»، «حمایت از گروه‌های مردمی همسو (مردم بومی و ایرانیان مقیم) و به‌کارگیری آن‌ها با رویکرد جذب حداکثری و دفع حداقلی»، «مدیریت فرهنگی و پرهیز از ورود به اجرا تا جای ممکن» «استفاده از قالب‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی»، «تمرکز بر زبان فارسی»، «اجرای برنامه‌هایی برای مردم ایران با هدف شناساندن جامعه هدف» از جمله مهم‌ترین رویکردهای مورد توجه ایشان بوده است که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صادقی درباره اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی بیان داشت: توکل به خدا و نیت خالص و کار جهادی در حوزه فرهنگ، باعث دستیابی به اهداف و اثرگذاری است و رایزن نباید شب و روز داشته باشد. با کار روتین و اداری نمی‌توان در فعالیت فرهنگی خارج از کشور اثرگذار بود. نهایتاً شاید چراغ رایزنی فرهنگی روشن باشد و فعالیتی انجام دهد، اما برای اثرگذاری باید جهادی کار کرد، ابتکار داشت و شجاع بود.

به اعتقاد ایشان هنر «نه گفتن» برای یک رایزن اهمیت بسیار بالایی دارد وگرنه در برخی امور اتلاف هزینه و وقت صورت می‌گیرد. همچنین درباره سنخ فعالیت‌های رایزن افزود: وظیفه رایزن، مدیریت فعالیت‌های فرهنگی است و نباید وارد اجرای کارهای پایه‌ای شود، اما اگر در برهه‌ای نیروی لازم برای انجام کار نبود، شخص رایزن باید آستین بالا بزند و به پیشبرد فعالیت در زمینه اجرا نیز کمک کند. ایشان در همین راستا مشارکت در تصویربرداری به‌منظور ساخت کلیپ‌های خانه فرهنگ ارمنستان به‌عنوان یکی از تجربیات خود مطرح کرد.

این کارشناس حوزه روابط فرهنگی بین‌الملل «شناسایی» و «شناساندن» را دو وظیفه اصلی رایزن فرهنگی دانست. فلذا علاوه بر معرفی ایران به مردم کشور مقصد، باید برای مردم ایران هم معرفی‌هایی درباره سایر ملل و کشورهای جهان صورت بگیرد. وی در همین راستا بیان داشت: رصد، پایش و پیمایش‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت گردشگری و بورسیه دانشجویان نیز از فعالیت‌های بااهمیت در حوزه رایزنی فرهنگی است که باید بیش‌ازپیش به آنان توجه کرد.

لازم به ذکر است این سلسله نشست‌ها فهم و بررسی فرایند سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرا در حوزه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی را از مسیر تجربه کاوی مسئولان و کارشناسان این حوزه دنبال می‌کند.