ضرورت وجود جایگاه قانونی مردم در حکمرانی مراتع
ضرورت وجود جایگاه قانونی مردم در حکمرانی مراتع

شماره نُهم «نشریه تأملات رشد» با محوریت «پیشنهادیه‌‌‌ای برای حکمرانی مردم‌‌‌بنیان مراتع» به همت هسته سیاست کشاورزی و منابع طبیعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

شماره نُهم «نشریه تأملات رشد» با محوریت «پیشنهادیه‌‌‌ای برای حکمرانی مردم‌‌‌بنیان مراتع» به همت هسته سیاست کشاورزی و منابع طبیعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سایر مسوولان و کارشناسان این سازمان رونمایی شد. در این نشست، مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان ضرورت نگاه میان‌‌‌رشته‌‌‌ای و ورود پژوهشگران رشته‌‌‌های گوناگون به مساله پیچیده منابع طبیعی، این مساله را گره‌‌‌خورده با دیگر مسائل اقتصادی و اجتماعی دانست و پیشبرد مسائل مرتع بدون توجه به این ابعاد گوناگون را ناکافی خواند.

علی‌‌‌اکبر مهرابی، استاد پیشکسوت منابع طبیعی بیان کرد: «مهم‌ترین مشکل مرتع‌‌‌داری ما در ۱۰۰سال اخیر غلبه رویکرد فنی بر رویکرد اجتماعی است که باعث نادیده‌‌‌گرفتن انسان‌‌‌ها شده است؛ بنابراین نسخه اصلی حل مشکل در این بخش بازگشت به مردم و مشارکت دادن آنان در اداره مراتع است.» او پیشنهاد کرد که این شماره از نشریه تأملات رشد، می‌تواند نقطه خوبی برای شروع گفت‌وگو و مبنایی برای بحث جدی و حتی چالشی در مورد حکمرانی مراتع قرار بگیرد. محسن باقری نصرآبادی، سردبیر تخصصی ویژه‌‌‌نامه حکمرانی مردم‌‌‌بنیان مراتع نشریه تأملات رشد و پژوهشگر هسته سیاست کشاورزی و منابع طبیعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگری از نشست ضمن ارائه مختصری از تجویز و پیشنهاد سیاستی مطرح شده در این نشریه، به‌‌‌ضرورت ورود پژوهشگران علوم‌‌‌انسانی از منظر اجتماعی و اسلامی به مسائل بخش منابع طبیعی اشاره کرد و در این مسیر، تعامل با ذی‌نفعان، مجریان و جوامع محلی را ضروری خواند. او نجات مرتع‌‌‌داری ایران را در گرو تغییر رویکرد بنیادین دانست و بیان کرد: «توجه به مدل‌‌‌های نهادی، ایجاد کنش جمعی و اتخاذ رویکرد مشارکتی بین انواع کنشگران، مسیری است که اهتمام به آن ضروری است.» باقری نصرآبادی راهکار مقابله با تخریب مراتع، رفع تعارض بازیگران این عرصه و ایجاد معیشت پایدار برای بهره‌‌‌برداران را ایجاد حس هویت و تعلق‌خاطر از طریق سپردن حق مدیریت و تصدی اطمینان‌‌‌بخش به بهره‌‌‌برداران عشایری و روستایی دانست؛ البته به‌‌‌نحوی‌‌‌که تغییر کاربری مراتع را به همراه نداشته باشد. در ادامه این نشست جواد مقیمی، کارشناس پیشکسوت مرتع‌‌‌داری، به بیان پیچیدگی مدیریت مراتع پرداخت و ضمن ارج نهادن به تخصص و تلاش کارشناسان سازمان منابع طبیعی، اداره مراتع را نیازمند یک تغییر رویکرد اصولی دانست.

نهمین شماره از نشریه تأملات رشد با موضوع حکمرانی مردم‌‌‌بنیان مراتع، مشتمل بر گفتارهایی از علی‌‌‌اکبر مهرابی، سیدعلی حسینی، مهدی میزبان، حسین بارانی، جواد مقیمی و پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) است. این نشریه از پنجره‌‌‌های «مرتع‌‌‌داری در گذر زمان»، «مرتع‌‌‌داری در بوته نقد» و «مرتع‌‌‌داری در هوای تحول» به چالش‌های مرتع‌‌‌داری در ایران نگریسته و در نهایت، پیشنهادیه‌‌‌ای سیاستی در ارتباط با چگونگی مردم‌‌‌بنیان شدن حکمرانی مراتع کشور ارائه کرده است. شماره زمستان ۱۴۰۰ نشریه تأملات رشد به همت هسته سیاست کشاورزی و منابع طبیعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است. علاقه‌‌‌مندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر از این نشریه و تهیه آن به فروشگاه اینترنتی «رُشدا» به آدرس https://rushda.ir/?p=8875 و کتابخانه‌‌‌های دیجیتالی «فیدیبو» و «طاقچه» مراجعه کنند.

منتشر شده در شماره ۵۴۱۵ روزنامه دنیای اقتصاد