لزوم حفظ ماهیت مردمی حرکت‌های جهادی در چارچوب قوانین
لزوم حفظ ماهیت مردمی حرکت‌های جهادی در چارچوب قوانین

به همت قرارگاه جهادی عبادالرحمن بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با همکاری هسته مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نشست نقد و بررسی طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی با حضور سرکار خانم دکتر معصومه پاشایی و دکتر میثم لطیفی در تاریخ 23 تیرماه 1400 برگزار گردید.

به همت قرارگاه جهادی عبادالرحمن بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با همکاری هسته مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نشست نقد و بررسی طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی با حضور سرکار خانم دکتر معصومه پاشایی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و فعال عرصه جهادی و دکتر میثم لطیفی؛ استاد هادی هسته مدیریت جهادی مرکز رشد و ریاست دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در این دانشگاه در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.

دکتر معصومه پاشایی در ابتدای سخنان خود در این نشست در مورد فرایند تصویب قوانین و کلیات طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی توضیحاتی را ارائه نمودند. ایشان افزودند نباید اذهان عمومی را به انحراف برد زیرا این طرح در ابتدای راه خود است اما عده‌ای به‌گونه‌ای این طرح را رسانه‌ای کردند که این طرح قطعاً به ضرر گروه‌های جهادی خواهد بود و تصویب آن تمام شده است؛ درصورتی‌که اصلاً این­گونه نبوده است و تصویب کلیات به معنی در دستور کار مجلس قرارگرفتن طرح است. طبق ماده ۲ این طرح، جهادگران در حین اردوی جهادی بسیجی محسوب می‌شوند و با حکم بسیج سازندگی در صورت بروز سانحه از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه فرمود ما نیازمند مرجعی ثابت برای گروه‌های جهادی هستیم که بر عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشد مانند سایر مجموعه‌های مردمی مثل سمن‌ها که در وزارت کشور ثبت و نظارت می‌شوند. این نظارت‌ها هیچ محدودیتی برای گروه‌های جهادی ایجاد نخواهد کرد همان گونه که برای سمن‌ها نیز محدودیتی ایجاد نشده است. با تصویب این قانون گروه‌های جهادی هویت قانونی پیدا می‌کنند و بسیج سازندگی و سایر دستگاه‌های پشتیبان می‌توانند حمایتی ویژه از همه گروه‌های جهادی داشته باشند. اگر مرجعی برای گروه‌های جهادی وجود داشته باشد افراد مختلف نمی‌توانند از جهادگران سوءاستفاده کنند و قانون و مرجع قانونی می‌تواند از گروه‌های جهادی صیانت کند؛ بنابراین اگر تعالی گروه‌های جهادی را می‌خواهیم باید به اصلاح این قانون بپردازیم.

در ادامه دکتر میثم لطیفی با آسیب‌شناسی نظام قانون‌گذاری در کشور به اهمیت حضور مردم در اداره کشور پرداختند. ایشان افزودند ما در کشور سه بخش داریم؛ بخش دولتی، بخش خصوصی و بخش مردمی. حضرت امام (ره) در ماه‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ۲۳ نهاد مردمی را در حوزه‌های مختلف تأسیس نمودند که به نوبه خود منحصربه‌فرد بود و از هیچ کجای دنیا هم الگوبرداری نشد. در این ۴۰ سال برای حرکت‌های مردمی ارزشی قائل نبوده‌ایم، چراکه در ذهن ما بخش مردمی جا نمی‌گیرد در نتیجه باید این حرکت‌ها یا خصوصی باشند و یا دولتی. از زمانی که نهادهایی مثل بسیج، جهاد و … تبدیل به سازمان شدند، مردمی بودن از این نهادها گرفته شد. درصورتی‌که مقام معظم رهبری هم در بیانات خود به گروه‌های جهادی اشاره می‌­کنند که مردمی بودن خود را حفظ کنید. ثمره این مردمی بودن در قضیه کرونا قابل‌ مشاهده است که در ابتدای همه‌گیری کرونا مردم مثل زمان جنگ در مساجد و کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج دور هم جمع شدند و کاملاً مردمی شروع به تولید ماسک کردند اما از آن زمانی که کارخانجات بزرگ تولید انبوه ماسک را آغاز کردند مردم انگیزه خود را از دست دادند و آرام‌آرام درب مساجد بسته شد. یکی از مهم‌ترین اثرات این طرح هم این است که مردمی بودن را از گروه‌های جهادی خواهد گرفت.

ایشان در توضیح این مسئله افزودند در حرکت‌های جهادی و مردمی بهره‌وری و اثربخشی در درجه اول مهم نیست، بلکه آن اثر تربیتی در فرد اصالت دارد. ایشان با مرور سابقه تاریخی ورود خودروهای پاترول به کمیته‌های انقلاب اسلامی که کم‌کم باعث ازبین‌رفتن فرهنگ جهادی شد، توصیه کردند دقت شود چه قانونی یا فرهنگی را وارد این حرکت‌های مردمی می‌کنیم.

در انتهای جلسه گزارش کارشناسی تهیه شده توسط هسته مدیریت جهادی در رابطه ‌با این طرح تقدیم سرکار خانم پاشایی گردید تا از آن در بازنگری، تغییر و اصلاح طرح استفاده شود.