وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تصمیمات نباید در پستو گرفته شود/ سیاست محوری دولت جدید اقناع و تفاهم با مردم است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تصمیمات نباید در پستو گرفته شود/ سیاست محوری دولت جدید اقناع و تفاهم با مردم است

محمدمهدی اسماعیلی: امروزه در دوره جدید بنا بر این است که حتما اقناع افکارعمومی صورت بپذیرد. اگر تصمیمی گرفته می‌شود نباید در پستو اتفاق بیفتد، بلکه باید در منظر و جلوی دیدگان مردم انجام بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تصمیماتی که بر زندگی مردم تاثیر دارد باید در منظر مردم اتخاذ شود گفت:«سیاست محوری دولت جدید این است که افکارعمومی درباره تصمیمات اقناع شوند و تفاهم صورت گیرد.»

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در مراسم افتتاحیه دومین گردهمایی تحقیق در افکارعمومی ایران گفت: امروزه در دوره جدید بنا بر این است که حتما اقناع افکارعمومی صورت بپذیرد. اگر تصمیمی گرفته می‌شود نباید در پستو اتفاق بیفتد بلکه باید در منظر و جلوی دیدگان مردم انجام گیرد. برخی اصرار می‌کردند لایحه حذف ارز ترجیحی در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شود اما دولت آن را تبدیل به دو فوریت کرد و به مجلس تحویل داد. شاید با مجلس اختلاف نظر تخصصی داشته باشیم اما جلوی چشم مردم با بیان استدلالات موافق و مخالف باید جمع‌بندی کرد. نباید این تصمیمات مهم را بدون نظر مردم بگیریم در حالی که زندگی آن‌ها تحت تاثیر آن است. این سیاست محوری دولت جدید است.

وی افزود: اهتمام هیئت دولت سیزدهم بر اقناع افکارعمومی است. انتهای شهریورماه رئیس‌جمهور تاکید داشتند که مدارس بازگشایی شود. ما نظرسنجی کردیم و نتایج چندین نظرسنجی حاکی از این بود که بین ۶۳ تا ۶۷ درصد مردم با این امر مخالف بودند. بنده این گزارش را در هیئت دولت ارائه کردم، بنا بر این شد که روی اقناع افکارعمومی کار شود و دلایل ما به مردم ارائه گردد. تحقیقات جهانی نیز نشان می‌دهد که در دنیا معمولا اولین جایی که باز شده و آخرین جایی که بسته شده مدارس بوده است.

اسماعیلی با بیان اینکه برای این منظور هر شب با مسئولان رسانه‌های مرتبط با دولت جلسه داشته تا این مسائل منتقل شود، اضافه کرد: این عدد عجیب، در پیمایش آبان ماه به ۲۵ درصد رسیده بود. نتایج این پیمایش نشان داد می‌توانیم مردم را اقناع کنیم. اقناع غیر از اغوا است. دولت دینی برای اقناع افکارعمومی استدلالات خود را به مردم عرضه و خود را به صورت شفاف ارائه می‌کند. مردم مختار هستند که بپذیرند یا نپذیرند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم مخالفت مردم به خاطر گسترش سویه ی جدید کرونا با بازگشایی مدارس افزایش پیدا کرده باشد. لذا با توجه به اینکه افکارعمومی نگران است، نباید به این نگرانی دامن بزنیم. لذا اجتماعات را باید کاهش دهیم. از همین رو اجتماع بزرگ ۲۲ بهمن ماه به شدت تحت تاثیر این سویه ی جدید است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فرمان مهم رهبر انقلاب مبنی بر اینکه سلامت مردم اولویت دارد، محور کار دولت است و تصمیمات حول محور آن انجام می‌گیرد. نه اینکه حال چون نظام سیاسی درگیر مذاکرات است و نیاز به حضور مردم داریم به هر قیمتی آن‌ها را به صحنه بیاوریم. خیر، در نظام دینی گزاره‌ی اصلی در شرایط فعلی تامین سلامت مردم است و این بر همه‌ی بحث‌های دیگر اولویت دارد.

اسماعیلی بیان داشت: اکنون موضوع افکارعمومی مسئله‌ی مهمی شده و در سیاست‌گذاری کشور نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است. در کشورما موضوع افکارعمومی جنبه‌ی مضاعفی دارد. امروز هیچ حوزه حکمرانی نمی‌تواند خودش را بدون ارتباط با افکارعمومی تعریف کند. در اندیشه‌ی رهبران نظام اسلامی نقش مردم در حاکمیت، نقشی بی‌بدیل است. چرا که وقتی صحبت از ربط افکارعمومی با سیاست‌گذاری می‌کنیم، افکارعمومی یعنی ملاحظه‌ی نظر مردم در تصمیم‌ها. اگر با اندیشه‌ی رهبری آشنایی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که جایگاه مردم، جایگاه رفیع و بی‌نظیری است. در چنین جایگاه بالایی طبیعتا توجه به مردم صرفا توجه سیاسی نیست، بلکه مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی کشور به افکارعمومی گره خورده است. لذا به این معنا افکارعمومی یک مسئله ی تزئینی و تبلیغاتی نیست. با این نگاه وقتی به موضوع تاثیر افکارعمومی در تصمیم‌گیری‌ها نگاه می‌کنیم این نگاه از صرف یک نگاه ابزاری عبور می‌کند و جایگاه مهمتری پیدا می کند.

وی افزود: طی دو سال اخیر در افکارعمومی کشور شاهد مشکلاتی هستیم. شاید یکی از نمادهای آن آبان ۹۸ بود. در دی ماه ۹۷ یک نظرسنجی طراحی کردیم که طبق نتایج آن ۹۱ درصد مردم مخالف با افزایش قیمت بنزین بودند. تابستان هم تکرار کردیم و عدد همان بود. نمی‌توان کاری انجام داد که ۹۰ درصد مردم با آن مخالف‌اند.

در چنین وضعیتی و بدون پیوست افکارعمومی این کار انجام شد. قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و از همین رو چه ضایعاتی را تجربه کردیم با اینکه می‌شد پیش‌بینی کرد چنین اتفاقی خواهد افتاد.

اسماعیلی بیان داشت : در این دو سال، آمارهای نگران کننده‌ای در در موضوعات مختلف دیگری وجود داشت که یکی از آن‌ها موضوع امید به آینده است که موضوع دغدغه‌ی شخصی بنده نیز هست. در حالی که جمهوری اسلامی  به سده‌ی جدید، گام دوم انقلاب و دوره‌ی جدیدی از حکمرانی وارد می‌شد آمار امید به آینده، آمار نگران کننده‌ای بود. در شرایط بهار امسال هم از جهت اقتصادی و هم از جهت برداشتی که مردم از آینده داشتند و با توجه به تبلیغات محیطی و محاطی دشمن و ضعف عملکردی که در این سال ها داشته ایم این آمار وجود داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در همین چند ماه اخیر شاخص‌های امید به آینده به شدت بهبود پیدا کرده، از اعداد بسیار نگران کننده امروز به اعداد خوشبینانه رسیده‌ایم. مشخص است مردم وقتی می‌بینند که مجموعه‌ای آمده و اراده برای کار بدون حواشی دارد، امیدوار می‌شوند. چرا که مردم انقلاب را مال خود می‌دانند و صاحبان اصلی این انقلاب هستند. با یاری خدا، هوشیاری رهبر انقلاب و اعتماد عمومی به شخص ایشان و عملکرد مثبتی که رئیس جمهور محترم در دستگاه قضائی داشت، امید هایی در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و توانستیم انتخابات را با معدلی قابل قبول پشت سر بگذاریم.

محمد مهدی اسماعیلی اظهار کرد: ما در نظام تصمیم‌گیری دچار یک نوع حبس اطلاعات هستیم که ما با آن مخالفیم. پژوهشگرانی که می‌خواهند درباره افکارعمومی صحبت کنند، داده‌ای برای مطالعه ندارند. متاسفانه ما خود نیز دچار این خصیصه‌ی بد شدیم. داده‌های گردآوری شده توسط مجموعه‌های گردآوری اطلاعات، حتما باید منضم به کارهای پژوهشی و دانشگاهی شود. تدبیری که برای این مسئله اندیشیده شده این است که در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات تجمیع اطلاعات از مجموعه‌های افکارسنجی انجام بگیرد و این اطلاعات را در اختیار مجموعه‌های دانشگاهی قرار دهند. همین بحث را در شورای فرهنگ عمومی نیز داریم. کار اصلی این شورا فهم مطالبات و متغیرهای افکارعمومی است. الحمدلله کارهای مهمی عزم شده است که انجام دهیم. و انشاء الله خداوند به ما توفیق دهد.

در نهایت وی گفت: خوشبختانه این مشکلات هم به یاری خدا حل خواهد شد و مردم روزهای بهتری را در زندگی اقتصادی خود و هم انسجام اجتماعی تجربه خواهند کرد و انشاء الله فضا برای اعتلا و پیشرفت ایران اسلامی هموار خواهد شد.

در ابتدای این جلسه، از برترین آثار حوزه افکارعمومی تقدیر به عمل آمد. این گردهمایی به همت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، شورای فرهنگ عمومی کشور و موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شده بود.