نویسنده : ابراهیم راستیان ؛ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
مدارس نوآور می توانند متناسب با برنامه درسی عملیاتی خود، الگوی ارزشیابی شایستهمحور طراحی کنند و در کنار برنامه درسی، پیشنهاد دهند. الگوهای متنوعی برای چنین ارزشیابیهایی وجود دارد که وجه مشترک همه آنها توجه تفصیلی و توصیفی به رفتارهای دانشآموزان و کنشهای فردی و جمعی آنهاست.
مقدمه
در قسمتهای قبلی، در مورد برنامه درسی راهبردی عملیاتی توضیحاتی بیان شد، و در ادامه پیرامون تخصیص اعتبار سرانه آموزشی نکاتی ارائه شد. در این قسمت، قصد داریم نکاتی پیرامون الگوی ارزشیابی برنامه درسی عملیاتی بیان کنیم. طبیعتا بدون ارزشیابی درست، نمیتوانیم به دنبال اثرگذاری حداکثری باشیم. ارزشیابی صرفا سنجش بعد از آموزش نیست، بلکه خود میتواند قسمتی از فرآیند تعلیم و تربیت باشد. در ادامه، پیرامون الگوی ارزشیابی و مدرک تحصیلی متناسب با برنامه درسی عملیاتی نکاتی توضیح داده میشود که البته در ماده ششم سند هم افزا به آن پرداخته شده است.
ارزشیابی؛ از مچگیری تا دستگیری
تصور کنید مدارس نوآور که دنبال طراحی الگوی برنامه درسی عملیاتی متناسب با بافت فرهنگی و شاکلهی شاگردان خود هستند، از الگوی ارزشیابی متعارف و سنتی استفاده کنند. به نظرتان چقدر این مدارس موفق خواهند شد؟ در پاسخ باید عرض کنم تقریبا هیچ موفقیتی کسب نخواهند کرد. چراکه ارزشیابیهای یکسان و کمی فعلی، اساسا به دنبال شناسایی استعدادها و تواناییهای شاگرد شما نیستند، بلکه صرفا دنبال سنجش نمرهای و ارائه مدرک به دانشآموزان هستند.
الگوی ارزشیابی فعلی، بیشتر برای عبور از پایهای به پایه دیگر یا مقطعی به مقطع دیگر کارآمد است و خیلی ارزش یاددهی و یادگیری ندارد. در ارزشیابیهای فعلی که عموما حافظهمحور هستند، سنجش مهارتها و تواناییها جایگاهی ندارد و فقط نمره وجود دارد. نمره دروس بچهها هم در بهترین حالت صرفا به شما کمک میکند که متوجه شوید آیا این فرد میتواند وارد مقطع بعدی شود یا خیر ولی شایستگیهای شاگرد را به شما نشان نمیدهد.
در برنامه درسی عملیاتی، به دنبال شناخت شاکله دانشآموزان هستیم و هر پایه و هر مقطع باید به دانش آموزان کمک کند تا استعدادها و تواناییهای خودش را پیدا کند و بتواند به تناسب با آنها، هویت اجتماعی و نقشهای موثر خود در جامعه را پیدا کند، درحالی که ارزشیابی و سنجش فعلی ناتوان از چنین کاری است. جالب است بدانید ارزشیابی توصیفی قرار بود چنین کاری کند، ولی از آنجا که شناخت توانمندیها و استعدادها در دستور کار الگوی برنامه درسی فعلی نیست، ارزشیابی توصیفی هم به صورت کمی محاسبه میشود.عموما معلمان عزیز در ذهن خود چنین محاسبه میکنند، دانشآموزی که بین صفر تا ده نمرهاش شده، در کارنامهاش باید نیاز به تلاش بیشتر ثبت شود. اگر نمرهاش بین ده تا پانزده باشد، در کارنامه قابل قبول ثبت میشود. همچنین بین پانزده تا هجده و هجده تا بیست، خوب و خیلی خوب ثبت میشود. همانطور که دقت میکنید چنین نگاهی کل فلسفه ارزشیابی توصیفی را نقض میکند و به هیچ عنوان نمیتوان شایستگیها را شناسایی و توصیف کرد.
در ارزشیابی توصیفی به دنبال شناخت استعدادها و شایستگیها هستیم و از آنجا که هر مدرسه نوآوری متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی خود، الگویی را برای تربیت دانش آموزانش طراحی کرده است، ضرورتا باید مدل ارزشیابی خود جهت شناخت این شایستگیها در شاگردان خود را نیز طراحی کند؛ مدلی که متناسب با برنامه درسی عملیاتی خود باشد. در سند هم افزا به ارزشیابی شایستهمحور این گونه اشاره شده است:«برای ارتقاء و ترویج سازوکارهای ارزشیابی و ارتقاء نیروی انسانی، به رویکرد ارتقاء شایستگی کیفیت محور، و ارزشیابی مستمر، و ایجاد تدریجی فرهنگ بکارگیری الگوهای شایستگی، با رویکردی نهادی و خودسازمانده، هم در حوزههای حاکمیتی و هم در حوزه های نهادی و اجتماعی، هر یک از مدارس نوآور، و دانشگاه ها، موظفند ظرف یک سال از ابلاغ این سیاستها، یک الگوی ارزشیابی و ارتقاء شایستگی نیروی انسانی را انتخاب، بومی سازی، یا طراحی کرده، و در خود مدرسه، دانشگاه و در مورد شاگردان، دانشجویان و کارکنان خود اجرا کنند.»
مدارک تحصیلی؛ هندوانههای دربسته
بهترین ثمره الگوی ارزشیابی سنتی، صدور مدرک تحصیلی است که از سیکل تا فوق دکترا ادامه دارد؛ مدرکی که در بهترین حالت فقط نمره معدل شاگرد در آن وجود دارد و هیچ چیز دیگری در آن یافت نمیشود؛ مدرکی که برای شما موقعیت شغلی مبهمی ایجاد میکند و احتمالا جایگاه اجتماعی شما را افزایش میدهد؛ مدرکی که حتی در ازدواج شما هم میتواند موثر باشد. اما واقعا این مدارک چه چیزی را نشان میدهد؟ این مدارک، همچون هندوانههای دربستهای هستند که هیچ یک از تواناییها و شایستگیهای شاگرد را نشان نمیدهند. فراموش نکنیم که قرار است افراد با این مدارک وارد بازار کار شوند، ولی آیا واقعا با این مدارک میتوان آنها را به سوی شغل مناسب هدایت کرد؟ فرض کنید چهار دانشجو در رشته مدیریت معدل بیست داشته باشند. آیا میتوان از معدل بیست آنها به این نتیجه رسید که تمام استعداد و تواناییهای این چهار نفر در مدیریت یکسان است؟ یقینا چنین نیست و اساسا مدرک تحصیلی در این زمینه ساکت است.
تا کنون دقت کردهاید وقتی وارد بازار کار میشوید علاوه بر مدرک، رزومه هم از شما میخواهند یا در کنار رزومه، مصاحبههای طولانی برگزار میشود یا ممکن است به صورت همکاری موقت، دورهای با افراد کار مشترک تعریف کنند و در ادامه او را گزینش کنند. همه این موارد به این جهت است که فلان شرکت یا موسسه یا کارخانه توانمندیهای خاصی را میخواهد و طبیعتا این توانمندیها و شایستگیها در مدرک تحصیلی دانشآموزان وجود ندارد. به همین خاطر به روزمه یا مصاحبه یا همکاری موقت رجوع میکنند تا بتوانند استعدادهای فرد را شناسایی کنند.قسمت طنز تلخ ماجرا اینجاست که خانوادهها اکثرا متوجه هستند این مدارک شایستگیهای فرزندانشان را نشان نمیدهند، ولی گویا یک جبر اجتماعی و پندارهای باطلی وجود دارد که اگر بچه شما مهندس یا دکتر نشود، هیچ جایگاهی در اجتماع نخواهد داشت و حتی شغل خوبی هم به دست نمیآورد. این مسئله درحالی است که خیلی از افراد که به حسب ظاهر مدرک رسمی هم ندارند و دنبال شکوفی تواناییهای خودشان بودهاند، الآن اعتبار اجتماعی و موقعیت شغلی بهتری دارند.
البته از این بیان برداشت نکنید که اگر بچهها درس نخوانند بهتر است و باید مستقیم وارد بازار کار شوند. منظور این است که باید شیوه تدریس و ارزشیابی خود را تغییر دهیم به نحوی که بتوانیم حقیقتا افراد را برای کسب مهارتهای زندگی آماده کنیم. لذا مدرک بد نیست ولی باید مدرک دلالت بر تواناییهای فرد داشته باشد. در مدرک تحصیلی باید بفهمیم آیا مهارتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی دانشآموزان افزایش یافته یا خیر. حال این مدارک باید چه ویژگیهای داشته باشند؟
مدارک تحصیلی شایستهمحور
در سند هم افزا پیشنهاد شده است که خود مدارس متناسب با برنامه درسی عملیاتی خود، الگوی ارزشیابی شایستهمحور را طراحی کنند و در کنار برنامه درسی، پیشنهاد دهند. الگوهای متنوعی برای چنین ارزشیابیهایی وجود دارد که وجه مشترک همه آنها توجه تفصیلی و توصیفی به رفتارهای دانشآموزان و کنشهای فردی و جمعی آنهاست. به مرور رفتارها و کنشها، خلقیات و ملکات افراد را میسازد و بروز میدهد و شما میتوانید با تکیه بر الگوی ارزشیابی خود، این رفتارها را ثبت کنید و به مرور توانمندیهای متنوع شاگردانتان را توصیف نمایید.
البته قرار نیست که مدارک تحصیلی فعلی حذف شوند، بلکه در دوران گذار در کنار کارنامههای فعلی، کارنامه شایستگیمحور به افراد داده میشود. در این کارنامه به صورت تفصیلی توانمندیهای شاگردان بیان شده است و از آنجا که این مدرکها به صورت باز ارائه میشود، دائما در حال تکمیل و ویرایش هستند. در دانشگاه هم این تکمیل و ویرایش ادامه پیدا میکند تا این که دانشجویان فارغ التحصیل شوند.جالب است که این مدارک باز در زمان استخدام هم خیلی برای افراد موثر است و حتی در زمان اشتغال به کار مخصوصا کارهای رسمی همچنان میتوان این کارنامه را تکمیل کرد تا فرد در موقعیت بهتری در شغل خودش قرار بگیرد. بنابراین مدارک شایستهمحور نه تنها در هدایت تحصیلی افراد موثر است بلکه در انتخاب رشته دانشگاهی و هدایت شغلی و ارتقا و رتبه بندی هم نقش بسزایی ایفا میکند. مدرک تحصیلی شایستهمحور و نقش آن در جامعه این چنین در سند هم افزا بیان شده است:«حداکثر پس از سه سال از ابلاغ این سیاستها، نتایج الگوی ارزشیابی و ارتقاء شایستگی، باید به مدارک تحصیلی صادر شده آن مدارس و دانشگاهها به صورت باز منتقل شده، به نحوی که مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان، علاوه بر ارزشیابی قبلی متداول، ابعاد شایستگیها و توانمندیهای آنها را از منظرهای مختلف، با تاکید بر نقاط قوت، منعکس کند، تا بتدریج فهم و توجه این ابعاد شایستگی، به سطح جامعه منتقل شود.»
چهارده خرداد هرسال، فرصتی مغتنم برای بازخوانی اندیشه و راه امام خمینی (ره) از دریچهی بیانات آیتالله خامنهای است؛ کسی که بهعنوان نزدیکترین شاگرد و ادامهدهنده راه ایشان شناخته میشود. در سخنرانی امسال، رهبر انقلاب بر مفهوم «استقلال ملی» بهعنوان یکی از ارکان «عقلانیت» مکتب امام خمینی (ره) تأکید کردند و از نگاه ایشان، یکی از اصول کلیدی امام در تحقق این هدف، «اصل تبیین» بود. بر همین اساس، در ادامه تلاش میکنیم با طرح برخی مقدمات، مفهوم تبیین و نقش محوری آن را در سیره مبارزاتی و رهبری امام خمینی (ره) بهتفصیل بررسی کنیم.
در ادامه فعالیتهای هسته مکتب امام خمینی(ره) بهجهت بسط و ترویج ابعاد مختلف «ایده متفکرمحوری» از جمله بعُد فقهی آن تعاملاتی برا افراد گوناگون شروع شد. یکی از این افراد حجتالاسلام زمانیان بودند که در صدد تبیین حجیت ایده با استفاده از نگارش یک مقاله علمی-پژوهشی هستند. در این جلسه که با هدف ارزیابی نسخه اولیه مقاله و تعمیق همکاری علمی برگزار شده بود، اعضای هسته مکتب امام خمینی (ره) و حجتالاسلام زمانیان به بحث و گفتگو پرداختند.
ثبت دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر دو اصل بنیادین «استقلال ملی» و «ولایت فقیه»، این اصول را در چارچوب عقلانیتی معنوی و تمدنساز بازخوانی کردند. یادداشت پیشرو میکوشد با نگاهی به این بیانات، نسبت درونی این دو اصل، خاستگاه عقلانی آنها، و پیوندشان با مسئله مذاکرات هستهای را مورد تأمل قرار دهد.
سخنان دیروز رهبر انقلاب، سرمشقی برای اتخاذ رویکردی تازه در مواجهه با مذاکرات هستهای بود. رویکردی که به دور از تخریب و غوغاسالاری و همچنین نفی بیتفاوتی و انفعال، به تبیین حق مسلم و حیاتی ملت ایران در خصوص انرژی هستهای پرداخته و دست تیم مذاکرهکننده هستهای را در مقابل قلدریهای آمریکا پر کند.
محمدرضا کوهکن؛ پژوهشگر دیپلماسی عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) سعودی دشمن نیست، اما…
۰۸ خرداد ۱۴۰۴
به بهانه حواشی اخیر پیرامون اقدام حجتالاسلام قاسمیان
طی روزهای گذشته خبر دستگیری حجتالاسلام قاسمیان به بهانه انتشار ویدئوی انتقادی وی از ولنگاری فرهنگی آلسعود در حرمین شریفین و سختگیری شدید بر حجاج، واکنشهای مختلفی را در کشور برانگیخت. هدف اصلی این نوشتار نقد یا دفاع از ویدئوی منتشرشده نیست، نکتهای که انگیزه نگارنده را در نوشتن این سطور رقم زد، دستهای از واکنشها بود که با استناد به روابط دیپلماتیکِ روبهبهبود ایران و سعودی و یا دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با وزیر دفاع این کشور، این اقدام را تخریبکنندهی روابط دو کشور و هزینهزا برای ایران دانستند.
سید محمد صادق شاهچراغ پژوهشگر حلقه حکمرانی نظام پولی شاهکار حسن باقری
۰۶ خرداد ۱۴۰۴
دلالتهای اقدامات استراتژیست بزرگ جنگ برای امروز ما
نظر اکثر فرماندهان متوقف نمودن عملیات بود و هر کس گلایهای میکرد، اما حسن باقری، معتقد بود که ما باید با همین بسیجیها جنگ را پیش ببریم و تا خرمشهر را آزاد نکنیم از اینجا نخواهیم رفت. با صحبتهای او نظر فرماندهان جنگ، تغییر کرد و عملیات، مجدداً از سر گرفته شد. سرانجام، روز اول خرداد، ایرانیها به خط دفاعی عراق در نهر خین حمله کردند و در پایان روز دوم خرداد، خرمشهر را محاصره نمودند. ارتش عراق غافلگیر شد و صبح سوم خرداد 1361 خرمشهر آزاد شد.
در هفتمین سالگرد تأسیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مروری بر اهداف، ضرورت و عملکرد این نهاد فرادستگاهی نشان میدهد که شکلگیری آن در پاسخ به نیاز به وحدت فرماندهی در مواجهه با چالشهای ساختاری و تحریمهای فزاینده بوده است؛ نهادی که با هدف خنثیسازی تحریمها و پیشبرد اصلاحات اقتصادی در حوزههایی چون نظام بانکی، بودجهریزی و حمایت از اقشار کمدرآمد تأسیس شد و بهمثابه «اتاق جنگ اقتصادی» جمهوری اسلامی ایفای نقش میکند.
همزمان با سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، کتاب «حکمت الهی به مثابۀ علم برتر» تحریر دروس استاد حسنعلی رحیقی، استاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام، به قلم آقای علی جعفری هُرستانی پژوهشگر مرکز رشد، توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام منتشر شد.
همزمان با سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، کتاب «خطمشیگذاری عمومی و ساخت اجتماعی واقعیت» نوشته دکتر حسن داناییفرد عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر مرتضی جوانعلیآذر از اساتید هادی مرکز رشد و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام، توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام منتشر شد.
گفتمان عدالت، يک گفتمان اساسي است و همه چيز ماست. منهاي آن، جمهوري اسلامي هيچ حرفي براي گفتن نخواهد داشت؛ بايد آن را داشته باشيم. اين گفتمان را بايد همه گير کنيد؛ به گونهاي که هر جرياني، هر شخصي، هر حزبي و هر جناحي سر کار بيايد، خودش را ناگزير ببيند که تسليم اين گفتمان شود؛ يعني براي عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگيرد؛ اين را شما بايد نگه داريد و حفظ کنيد؛ اين مهم است.
(بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی 10/08/1384)
اساس خلقت عالم بر تربیت انسان است و انسانها عصاره همه موجودات هستند. حقیقت تربیت دینی چیزی جز یک سفر معنوی نیست که در این سفر، این عصاره در انسان بالفعل می شود و انسان به کمال نهایی خود که همان لقای الهی است، می رسد. این سفر معنوی، آگاهیها و آمادگیهایی می طلبد؛ […]
فیلم مستند «تَلَک» با موضوع تشکلهای تولید در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ مطرح شد و فرآیند فیلمبرداری، سناریوپردازی و تدوین آن در اوایل ۱۴۰۳ به پایان رسید. این مستند جهت تبیین اهمیت و چگونگی متشکل شدن گروهی از کشاورزان و یاریگری دامداران در تعاونی عشایری گرمسار و آرادان از زبان خود آنها روایت شده است.
پس از مجلس عزای سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین علیهالسلام در دهه اول محرم، ذکر توسل به اهل بیت عصمت علیهمالسلام به صورت هفتگی در ماه صفر و اکنون در ماه ربیعالاول ادامه پیدا کرد.
...خدا را شکر مسئله تحول علوم انسانی، تولید علم و نهضت نرم افزاری مورد توجه خیلی ها قرار گرفته است ولی هیچگاه شاهد بررسی چگونگی این تحول و تولید علم از حیث ابزارها و سازوکارها و ساختارها نبودیم...