چگونه با یک انتخاب نادرست می‌توان به دین خدا ضربه زد؟
چگونه با یک انتخاب نادرست می‌توان به دین خدا ضربه زد؟

به قول حاج قاسم، امروز ایران قرارگاه حسین بن علی (ع) است و جمهوری اسلامی حرم آل‌الله است اگر این حرم بماند، بقیه حرم‌ها هم باقی می‌مانند و اگر دشمن این حرم را از بین ببرد، حرمی باقی نخواهد ماند.

مقدمه

ایام انتخابات که می‌شود، حال و هوای کشور به کلی عوض می‌شود، به خصوص اگر انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. عموماً به این مسأله از دید رقابت‌های سیاسی نگریسته می‌شود؛ اما اگر به نگاه سیاسی، رنگ و بوی الهی هم داده شود، آن وقت معلوم می‌شود که همین عمل واحد، یعنی شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح، تا کجا می‌تواند اوج بگیرد و انسان را هم با خود به اوج ببرد. امام عظیم‌الشان و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی چه زیبا فرمود که حضور مردم در صحنه انتخابات، فقط انتخاب یک رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه نمایش اقتدار یک ملت و حمایتشان از انقلابی است که آن را با خون دل به دست آورده‌اند. مردم ایران، خون عزیزترین کسان خود را تنها برای بهبود شرائط معیشت، به پای این انقلاب نریختند؛ آن‌ها در لبیک به استغاثه امام که دردمندانه، رفتن اسلام و محو ارزش‌های آن را فریاد می‌زد، با تمام وجود به میدان آمدند تا در امتداد قیام سالار شهیدان، حسین بن علی علیه‌السلام، ارزش‌های الهی که می‌رفت چیزی از آن باقی نماند را زنده کنند.

انتخاب صحیح، بستری برای تجلی ذکر کثیر

از منظر قرآن، برچیدن بساط کفر و شرک از یک جامعه، تسبیح کثیر و حاکم نمودن ارزش‌های الهی در میان یک امت، ذکر کثیر است. این آموزه‌ای است که قرآن کریم در خلال داستان پر فراز و نشیب موسای کلیم علیه‌السلام به ما می‌آموزد؛ آنجا که از شبی پر رمز و راز می گوید که به همراه سرما و بارش باران، امان را از موسای کلیم ربوده بود. موسی علیه‌السلام در پی آتشی بود که ناگاه ندایی تمام وجودش را فرا گرفت: «این منم که با تو سخن می‌گویم!»[۱] و این آغاز مأموریتی بس بزرگ بود. او برای انجام این مأموریت، نشانه‌های بزرگی را به عنوان معجزه از سوی خدا دریافت کرد تا برهانش در مقابل مخالفان قاطع و سخنانش در میان عامه مردم مورد پسند واقع شود. در عین حال چون موسی علیه‌السلام از هیمنه دربار فرعونی نگران بود، برای آنکه بتواند مأموریتش را به درستی به انجام رساند، از خدا تقاضا کرد تا به او شرح صدر عنایت کند، زبانش را برای بیان حق روان سازد و برادرش هارون را نیز به یاری‌اش بفرستد. تمام لطافت داستان اینجاست که موسی علیه‌السلام در پایان درخواستش، به محضر خدای سبحان عرضه می‌دارد: «همه این‌ها را خواستم تا به همراه هارون بتوانیم تسبیح کثیر داشته باشیم و ذکر کثیر تو را به جای آوریم.»[۲]

رابطه تسبیح کثیر با انتخاب درست

تسبیح یعنی اگر نقصی و عیبی در عالَم مشاهده می‌کنیم، به خدا نسبت ندهیم؛ بلکه آن را از خود بدانیم. اگر یک شخص تلاش کند تا در مملکت وجودی خود، از هرگونه آلودگی معصیت و شرک، دوری گزیند، برای او تسبیح رخ داده، اما این تسبیح، تسبیح قلیل است؛ اما اگر همان شخص خود را در مقیاسی بزرگتر، عضوی از جامعه مؤمنان ببیند و برای ریشه‌کن کردن مظاهر کفر و شرک در جامعه مؤمنان به پا خیزد و دیگران را هم با خود همراه سازد، تسبیح او تسبیح کثیر خواهد بود. تسبیح کثیر، زمانی رخ نشان می‌دهد که همه‌جا را فرا گیرد و این امر جز با ریشه‌کن شدن دولت کفر محقق نمی‌شود و آنگاه که دولت کفر زایل شود، حاکمیت الهی مستقر می‌شود و «ذکر کثیر» تحقق می‌یابد؛ چرا که دیو چو بیرون رود، فرشته در آید.

امام راحل «که رضوان خدا بر او باد» این حقیقت را در عصر حاضر پیاده کرد و با سرنگون ساختن سلسله طواغیت عالَم که قدمتشان به ۲۵۰۰ سال می‌رسید، «تسبیح کثیر» را محقق نمود و با تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، زمینه را برای گسترش و حاکمیت «ذکر کثیر» فراهم ساخت. ترویج حفظ قرآن در میان نوجوانان و جوانان، به پا ساختن نماز جمعه در سراسر کشور، اقامه عزای صدیقه کبری و سید الشهداء سلام‌الله‌علیهما و ترویج فرهنگ اعتکاف در میان جوانان، تنها مواردی است که عظمت این حرکت را به خوبی نشان می‌دهد.

بدون شک، انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی و تعیین کسانی که قرار است سر رشته امور جامعه را به دست گیرند نیز از مهمترین مصادیق «تسبیح کثیر و ذکر کثیر» به شمار می‌آید؛ لذا مطرح شدن انتخابات به عنوان یک عبادت توسط رهبر معظم انقلاب و تشبیه حضور اول وقت در آن به نماز اول وقت،[۳] بی‌جهت نیست. از نگاه ایشان، انتخابات به مثابه لیله‌القدر نظام اسلامی است.[۴] همانطور که لیله‌القدر یک شب است، اما تقدیر یک سال، بلکه یک عمر انسان در آن رقم می‌خورد، روز انتخابات هم اگرچه یک روز است؛ اما تقدیرات چهار سال و بلکه هشت سال نظام اسلامی در آن مشخص می‌شود.

جایگاه خطیر مسئولیت در نظام دینی

توجه به این نکته خیلی مهم است که اگرچه خدمت به مردم و گشودن گره‌های معیشتی آن‌ها، کار بسیار ممدوح و خداپسندانه و از توصیه‌های مؤکد اولیاء دین علیهم‎‌السلام است؛ اما تحقق همین کار، وقتی در بستر حکومت الهی شکل می‌گیرد، غیر قابل مقایسه با غیر آن است و این جایگاه مسئولین جمهوری اسلامی را به شدت بالا می‌برد. در چنین فضایی، به فرموده مقام معظم رهبری، خدمت به مردم و باز نمودن گره‌هایی که به زندگی آن‌ها افتاده، اثبات کارآمدی دین الهی و رونمایی از الگویی است که اسلام برای جامعه‌سازی و مدیریّت جامعه نشان داده[۵] که این همان ذکر کثیر است.

در مقابل کم کاری و بد عملی مسئولان نظام اسلامی، نه تنها خیانت در امانت است؛ بلکه با ارائه دادن تصویری ناکارآمد از نظام اسلامی، ضربه‌ای مُهلک به دین خداست. به همین دلیل است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی اگر کسی به مردم خدمت کند و بتواند دل مردم را به دین خدا گرم کند، قطعاً پاداشی مضاعف خواهد داشت و در مقابل کسی که مردم را نسبت به دین الهی دلسرد کند و جایگاه دین را در چشم مردم تنزل دهد، خدای متعال نیز مجازاتی خار کننده برایش فراهم خواهد کرد.

جمع‌بندی

خدای متعال در قرآن کریم، تلاش زایدالوصف مخالفان راه حق را به کسانی تشبیه می‌کند که با دهان‌های خود بر نور خدا می‌دمند تا بلکه آن را خاموش کنند؛ اما اراده الهی بر این رقم خورده که نور خدا همه عالَم را فرا گیرد، اگرچه به کام مخالفان خوش نیاید.[۶]

به جرأت می‌توان گفت که شرایط کنونی جامعه اسلامی، یکی از جدی‌ترین مصادیق این کلام الهی است؛ زیرا نظام استکبار با سلطه رسانه‌ای خود و کشورهای مرتجع منطقه با هزینه کردن اموال خود از یک سو و همچنین نفوذی‌های آن‌ها در داخل کشور از سوی دیگر، کمر همت را بسته‌اند تا «نورالله» که توسط امام «روح‌الله» در سرزمین ایران طلوع نموده و در حال گسترش به اقصی نقاط عالَم است را خاموش کنند و نشان دهند که دین و نظام سیاسی برآمده از آن قادر نیست که مشکلات مردم را حل کند. در این میان، ناکارآمدی دولتمردان نیز مزید بر علت شده و به یاری جبهه دشمن شتافته است.

پس باور کنیم که انتخاب درست ما در مقطع حساس کنونی، اولاً می‌تواند با کنار زدن مدیران نالایق که بی‌عملی و بد عملی‌هایشان موجب دلسرد شدن مردم از نظام اسلامی شده، یک تسبیح کثیر باشد و ثانیاً با روی کار آمدن مدیران متدین و انقلابی، می‌تواند زمینه را برای ذکر کثیر فراهم آورد.

به قول حاج قاسم عزیز، امروز قرارگاه حسین بن علی علیه‌السلام ایران است و جمهوری اسلامی حرم آل‌الله است. اگر این حرم ماند، بقیه حرم‌ها هم باقی می‌مانند و اگر دشمن توانست این حرم را از بین برد، حرمی باقی نخواهد ماند؛ نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی صلی الله علیه و آله؛ پس در مکتب حاج قاسم که مرد میدان بود، هر رأی‌دهنده یک مدافع حرم است.

منتشر شده در خبرگزاری فارس


[۱] . «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی…» (طه، ۱۴)
[۲] . «کَیْ نُسَبِّحَکَ کَثِیرًا وَنَذْکُرَکَ کَثِیرًا» (طه، ۳۳ و ۳۴)
[۳] . بیانات مقام معظم رهبری در هنگام شرکت در انتخابات (۱۳۸۵/۰۹/۲۴)
[۴] . بیانات مقام معظم رهبری در هنگام شرکت در انتخابات (۱۳۸۶/۱۲/۲۴)
[۵] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت، سال ۱۳۹۹
[۶] . «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (الصف، ۸)