دقایقی با نود و نهی‌ها | محسن باقری نصرآبادی
دقایقی با نود و نهی‌ها | محسن باقری نصرآبادی

دانشگاه ما یک فرصت طلایی است و از قضا دوره حضور در دانشگاه با بهترین سال‌های عمر انسان (جوانی) منطبق است. البته برای کسی که دانشگاه را درست انتخاب کرده است.

محسن باقری از دانش‌آموختگان رشته‌ معارف اسلامی و مدیریت دولتی ورودی سال ۸۶ است. ایشان پایان‌نامه کارشناسی ارشدشان را در موضوع مردمی سازی دفاع کردند و از سال ۹۴، مقطع دکتری خود را در همین رشته در دانشگاه پیگیری کردند و هم اکنون مراحل نگارش رساله دکتری خود را می‌گذرانند. از آنجا که مساله ایشان در حوزه سیاست کشاورزی در مرکز رشد دانشگاه است لذا برای رساله دکتری خود موضوع حکمرانی مرتع را انتخاب کردند. تلاش‌های مثمرثمر ایشان برای انجام یک کار نظری_عملی در حوزه مرتع مدتی است از طریق رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری فارس منعکس می‌شود.

فرصت­‌ها و حسرت‌­ها

عده­‌ای در مسیری حرکت می­‌کردند. هوا تاریک بود و جایی دیده نمی‌­شد. وارد باغی شدند. مرشدی به آن‌ها گفت در این باغ از آنچه روی زمین ریخته شده است تا می‌­توانید بردارید. ولی در نهایت همه شما حسرت­‌زده خواهید ماند! تعجب کردند. گفتند این چه آزمونی است که نتیجه آن برای ما افسون و حسرت است. خلاصه اینکه از چیزهای روی زمین برخی برداشتند و برخی برنداشتند. صبح شد و همه چیز عیان گشت. ابهام‌­ها تمام شد. هم‌قطاران دیدند که پاره‌­های طلا به همراه آورده‌­اند. کسانی که به خود زحمت نداده­ بودند، انگشت حسرت می‌گزیدند. کسانی هم که کم برداشته بودند، باز اندوه می­‌خورند که چرا کم توشه برگرفته­‌اند!!!

این حکایت ما در دانشگاه امام صادق است. دانشگاه ما یک فرصت طلایی است و از قضا دوره حضور در دانشگاه با بهترین سال­‌های عمر انسان (جوانی) منطبق است. البته برای کسی که دانشگاه را درست انتخاب کرده است؛ و الا کسی که ساختار ذهنی و علایقش هم­‌نوا با علوم انسانی و علوم اسلامی نیست، قطعاً وارد شدنش به این دانشگاه اسراف و اتلاف عمر و سرمایه است؛ و چه زیاد موارد این چنینی را دیده‌­ام؛ اما نکاتی را که عرض می‌کنم با این فرض است که شما دقیق و بجا دانشگاه را برای تکمیل مسیر علمی و فرهنگی انتخاب کرده­‌اید.

۱.همه دروسی را که به شما تعلق گرفته، دقیق و خوب بخوانید. گزینشی عمل نکنید. هم دروس معارفی و هم تخصصی برای رشد علمی و فکری شما لازم است.

۲.انفاق علمی و فرهنگی را فراموش نکنید. زندگی کردن در دانشگاه امام صادق فرصت­‌هایی را برای شما فراهم می‌­کند که در اختیار دیگران نیست. لذا از فرصت‌­هایی که به بیرون دانشگاه می‌روید یا به شهر خود بازمی‌گردید، در کوچه، مدرسه، مسجد، محله، خانواده و … برای آموختن، نجات دادن، رساندن پیام‌­ها استفاده کنید. این یک کار صوری نیست. وظیفه امام صادق‌هاست.

۳.افق خود را مطابق با چارچوب بین­‌المللی و فرازمانی تنظیم کنید. برخی نگاهشان در سطح خواندن و تمام کردن واحدها یا فلان جزوه استاد است. انتظاری که از ما می­‌رود، مرجعیت است. مرجعیت در علم، در عمل، در سلوک، در اخلاق، در نوع سازماندهی، در نوع تیم‌­سازی و… .

۴.جریان‌­ساز باشید. به این فکر باشید که تا ۱۰۰ سال بعد که شما در دنیا نیستید، چه جریان فکری یا علمی یا میراثی و خیر ماندگاری از شما به یادگار می‌­ماند.

۵.رشد کاریکاتوری مضر است و در بلندمدت جواب نمی‌­دهد. رشد باید همه­‌جانبه باشد. در علم، تهذیب، ورزش، رسیدگی به خانواده و نزدیکان، اهتمام و تعاون با مؤمنین و…

۶.یادتان باشد که اقتضای وارد شدن و پذیرفتن یک سیستم آموزشی خاص حتی دانشگاه امام صادق، اقتضائات خاص خودش را به همراه دارد و خواسته یا ناخواسته به نوعی شما را برده خودش می‌کند. مراقب باشید که فرصت تأمل در مورد مسیری که آمده‌­اید و اندیشیدن در مسیر آینده از شما سلب نشود.

۷.دانشگاه امام صادق علی­‌رغم مزیت­‌های منحصربه­‌فرد، معایب خاص خودش را نیز دارد. یادمان باشد که آنچه اکنون به دست ما رسیده، حاصل رنج­‌ها و خون دل­ خوردن­‌های کسانی است که برخی از آن‌ها اکنون در قید حیات نیستند. ساختن ادامه آن به عهده ماست.

۸.ارزیابی مستمر رشد فردی و جمعی لازم است. در روایات بسیار به موضوع محاسبه به صورت روزانه و دوره­‌ای تأکید شده است. به قول یکی از اساتید تغییرات خودتان را بررسی کنید.

موفق‌­تر از گذشته، پیروز و سربلند باشید.