شروع فصل تازه‌ای از همکاری‌های مؤثر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
شروع فصل تازه‌ای از همکاری‌های مؤثر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در امتداد همکاری‌ها و تعاملات پیشین خود با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در روز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه میزبان دبیر و جمعی از مدیران و مسئولان ستادهای دبیرخانه شورا بود

مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در امتداد همکاری‌ها و تعاملات پیشین خود با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در روز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه میزبان دبیر و جمعی از مدیران و مسئولان ستادهای دبیرخانه شورا بود تا به خواست آنان دیدگاه‌های نظری و پیشنهادهای اجرایی پژوهشگران خود را برای ارتقای الگوی حکمرانی علم و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد و زمینه‌ها و ظرفیت‌های گسترش تعاملات این دو نهاد مورد بررسی قرار گیرد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام خسروپناه، هدف از برگزاری این نشست را هم‌افزایی فکری با اعضای مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) عنوان کرد و گفت: مرکز رشد از یک ظرفیت بزرگ اندیشه‌ورزانه برخوردار است که می‌تواند به کمک دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیاید.

در ادامه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به طرح خلأها و کاستی‌هایی پرداخت که رفع آنها نیازمند کمک فکری مجموعه‌هایی همچون مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) است. دکتر خسروپناه ماهیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از منظر رهبر انقلاب را قرارگاه علم و فرهنگ کشور به‌نحوی‌که در مسیر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی توانمند باشد دانست. بااین‌وجود وی معنای فناوری کنش قرارگاهی، چیستی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و تمایز آن با تغییر نهادهای اداری را از جمله اموری دانست که نیاز بحث نظری دقیق است.

حجت‌الاسلام خسروپناه ضمن اشاره به ضرورت ابتنای عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجموعه‌ای از نظریات مبنایی همچون نظریه علم و فناوری و نظریه فرهنگی گفت: پس از تولید این نظریات، نوبت به طراحی الگوی حکمرانی در این حوزه‌ها می‌رسد. هم تولید نظریه‌ها و هم طراحی الگوی حکمرانی مبتنی بر نظریه‌ها، عرصه‌هایی است که مجموعه‌های نخبگانی می‌توانند در آن ایفای نقش کنند.

در ادامه این نشست، دکتر مصباح‌الهدی باقری، عضو شورای راهبری مرکز رشد به ارائه توضیحاتی از الگوی کلان مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و مسیر طی‌شده توسط این مجموعه پرداخت. همچنین آقای حمید ایزدبخش، مدیر مرکز رشد با هدف تبیین ظرفیت‌های موجود در این مجموعه جهت ارتقای همکاری‌ها با شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکل‌های علمی مرکز رشد، اهداف و مأموریت‌های آنان و بخشی از دستاوردهای این تشکل‌ها را معرفی نمود. قسمت بعدی این نشست برای ارائه پیشنهادهای ایجابی توسط سه تشکل منتخب مرکز رشد طراحی شده بود که با توجه به فرصت محدود باقیمانده، دکتر محمدصادق تراب‌زاده، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی، به ارائه بحثی با عنوان «ظرفیت‌سازی سیاستی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» پرداخت.

در انتهای این جلسه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ضمن قدردانی از فعالیت‌های مختلف صورت‌گرفته در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) به ضرورت ارتقای سطح تعاملات این مجموعه با دبیرخانه شورا تأکید کرد. اگرچه در طول سالیان گذشته تعاملاتی میان پژوهشگران و تشکل‌های مرکز رشد با دبیرخانه و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برقرار بوده است، اما در این نشست مقرر شد که ضمن امتداد همکاری‌های سابق، تعاملات گسترده‌تر، سازمان‌یافته‌تر و مؤثرتری میان مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در موضوعات سیاستی و ناظر به حل مسئله، به خصوص در حوزه علم و فناوری طراحی و اجرا شود که در مجموع می‌توان از آن به عنوان «گام دوم» در همکاری‌های فی‌مابین دو مجموعه یاد کرد.

 

انتشار خبر نشست در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی