برگزاری اولین جلسه دوره «تورم» با تدریس دکتر حسین درودیان
برگزاری اولین جلسه دوره «تورم» با تدریس دکتر حسین درودیان

به همت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) جلسه نخست دوره «تورم» با تدریس دکتر درودیان برگزار شد. مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این جلسه عبارتند از: مفهوم تورم، انواع شاخص‌های قیمت، ابرتورم و تفاوت آن با تورم شدید، تاریخچه تورم در دنیا، دوره آرامش بزرگ، بحران مالی 2008، انتظارات تورمی، عدم اطمینان قیمتی و بی‌ثباتی قیمت‌های نسبی.

به همت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) جلسه نخست دوره «تورم» با تدریس دکتر درودیان برگزار شد. مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این جلسه عبارتند از: مفهوم تورم، انواع شاخص‌های قیمت، ابرتورم و تفاوت آن با تورم شدید، تاریخچه تورم در دنیا، دوره آرامش بزرگ، بحران مالی ۲۰۰۸، انتظارات تورمی، عدم اطمینان قیمتی و بی‌ثباتی قیمت‌های نسبی.

در این جلسه دکتر درودیان پس از تعریف تورم، به انواع شاخص‌های قیمت اشاره کرده و بر شاخص CPI به عنوان شایع‌ترین معیار محاسبه تورم پرداخت. سپس انواع گزارش‌دهی تورم یعنی تورم نقطه‌به‌نقطه، تورم ماهانه و تورم سالانه را توضیح داد.

دانش‌آموخته اقتصاد دانشگاه تهران دو علت را برای بیشتر بودن ادراک مردم از تورم با تورم اعلام‌شده بیان کرد؛ اولاً تورم شامل قیمت دارایی‌ها نیست، درحالی‌که معمولاً تورمِ قیمت دارایی‌ها بیش از قیمت کالاها و خدمات مصرفی است. ثانیاً اغلب مردم افزایش قیمت کالاهای ضروری به‌ویژه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی که به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند را مدنظر قرار می‌دهند. از قضا، این گروه از اقلام سبد کالاها و خدمات، اغلب افزایش بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها دارند. به همین خاطر احساس می‌شود که مقدار تو‌رم بیشتر از عدد اعلامی است.

ایشان در ادامه مفهوم «ابرتورم» (hyperinflation) را اینگونه توضیح داد که در شرایط ابرتورم انتظارات را نمی‌توان برای هیچ افق زمانی خاصی شکل داد. عدم اطمینان چنان گسترده می‌شود که حتی از قراردادهای کوتاه‌مدت نیز پرهیز می‌شود و نظام قیمتی و واحد پول عملاً کارکرد خود را از دست داده و تولید و توزیع به شدت مختل می‌شود.

در ادامه جلسه، تاریخچه تورم در دنیا و روند تورم در چند کشور به تفصیل بررسی شد. جهش‌های تورمی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ و پس از آن مختصات دوره آرامش بزرگ (The Great Moderation) تبیین شد. بحران مالی ۲۰۰۸ را به عنوان نقطه پایان این دوره مدنظر قرار گرفت و این سؤال مطرح شد که آیا کاهش تورم به معنای ثبات بیشتر است؟ روند سیاستگذاری در دنیا نشان از این دارد که ثبات اقتصادی به ثبات قیمتی تقلیل یافته است، درحالی‌که در دوره ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ حدود ۳۰ درصد کشورهای دنیا با بحران بانکی مواجه بودند و اقتصاد حباب در کشورها گسترش یافته و در تمام کشورهایی که در ۱۵ سال گذشته شاهد حباب مالی بوده‌اند، تورم مطلقاً یا نسبت به گذشته پایین بوده است.

دکتر درودیان در انتهای جلسه به انتظارات تورمی، عدم اطمینان قیمتی و بی‌ثباتی قیمت‌های نسبی پرداخت.