گزارش رصد مناطق سیل‌زده خوزستان + فایل
گزارش رصد مناطق سیل‌زده خوزستان + فایل

گزارش رصد مناطق سیل‌زده خوزستان توسط هسته سلامت مرکز رشد منتشر شد.

در ایّام عید نوروز ۱۳۹۸ که همه مردم ایران سرشار از شادی‌اند، شاهد بروز بحران سیل در برخی از شهرهای کشورمان بودیم. به موجب این سیل خسارات فراوانی به آن شهرها وارد شد و در پی آن قلب بسیاری از مردم ایران و مسلمین جهان را که شاهد غم و مصیب هم‌میهنان و هم‌کیشان خود بودند، آزرد.

در پی آن، همگان از دولت و مردم، توانشان را به عرصه آورند و تلاش کردند کمی از آلام و مصیبت‌های آنان بکاهند که حقا و انصافا نیز شاهد حماسه‌ای عظیم بودیم. با وجود اینکه در این بین برخی از نهادها و مسئولین کم‌کاری‌ها و کاستی‌هایی را نشان دادند که مشاهدات میدانی ما به خوبی آن را نشان می‌داد، اما با توجه به وسعت بحران به خصوص در استان خوزستان می‌توان از این کاستی‌ها چشم‌پوشی کرد هرچند باید در مراجع ذی‌ربط بررسی منصفانه‌ای صورت گیرد.

هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز وظیفه انسانی و دینی خود می‌دانست تا به قدر ظرفیت و توان خود به کمک ایشان بشتابد تا با ارائه گوشه‌ای از مشکلات و آلام ایشان بستر ارائه خدمات بهتر در شرایط فعلی و بحران‌های محتمل آتی را فراهم کند. بدین‌منظور تیمی چهار نفره با انتخاب استان خوزستان به عنوان هدف رصد و ارزیابی به سمت مناطق سیل‌زده راهی شدند.

با توجه به ماهیت هسته سلامت، هدف این سفر رصد و ارزیابی مسائل بهداشتی و درمانی مناطق سیل‌زده قرار گرفت. با این وجود، بررسی‌ها خود را محدود به صرف مسائل بهداشتی و درمانی نکردیم و سعی شد با اتخاذ رویکردی جامع‌نگر به سلامت که امروزه با رویکردهایی مثل عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و یا در طب سنتی از ابعاد مختلف آن نام برده می‌شود، به بررسی موشکافانه عرصه بپردازیم.

ادعای این رصد آن نبوده که تمام مسائل به نحو وافی و کافی مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است و یا ادعا ندارد که شناختی پیشینی کامل و دقیقی از منطقه داشته است؛ اما با اتخاذ رویکردی مدقّانه و انتخاب بسترهای متنوع آسیب‌دیده و همچنین ثبت نسبتا دقیق داده‌ها و همراه شدن چهار پژوهشگر که در حوزه‌های نسبتا مختلفی به پژوهش و مطالعه می‌پردازند و با تکیه به سفر رصد و ارزیابی دیگری که قبل از عید نوروز ۱۳۹۸ به حوالی این مناطق انجام شده بود، سعی کردیم گزارش نسبتا خوبی را فراهم کنیم که قطعا بایستی با مطالعات و پژوهش‌های دیگر تکمیل و اصلاح شود.

در این سفر مناطقی از سیل انتخاب شدند که از تنوع مسائل برخوردار باشند به صورتی که هم به مشاهده مناطقی پرداختیم  که آب در آن‌ها فروکش کرده و مردم مدتی بود که در منازل ساکن شده بودند، هم محل‌هایی که مردم به تازگی به سمت خانه‌هایشان در حرکت بودند و یا تازه مستقر شده بودند، مناطقی که هنوز بحران در آن‌ها ادامه داشت و خانه‌ها مملو از آب بودند، روستاهایی که با آب محاصره شده بودند و به کلی راه آن‌ها بسته شده بود، کمپ‌های مختلف اعم از کمپ‌های معمول و کمپ‌های پراکنده و کمپ‌هایی که در جنگل برقرار شده بودند.

همچنین در این رصد سعی کردیم با همراه کردن افراد محلی و خودداری از اتخاد حالت خبرنگاری به مردم نزدیک‌تر شده و مانند یک فرد عادی در عرصه حاضر شویم تا آن‌ها مسائلشان را به صورت شفاف با ما در میان بگذارند. شاهد بودیم که مردم از حضور نیروهایی که دائم در عرصه حاضر می‌شوند و عکس می‌گیرند و می‌روند ناراضی بودند و در یکی از کمپ‌ها نیز به چنین موردی برخوردیم که با ماشین‌هایی لوکس با دوربین‌هایی حرفه‌ای، با کت‌وشلواری اتوکشیده به میان مردمی می‌آیند که پر از داغ و درهای حاصل از مصیبت‌اند.

در نهایت از جانب خود از تمامی نهادهای مسئول و مردمی که به داد مردم مصیبت‌دیده شتافتند قدردانی می‌کنیم و در این گزارش سعی کرده‌ایم مسائل و مشکلاتی که با وجود همه خدمات بر جان و مال مردم وارد آمده به تصویر بکشیم تا نواقص موجود اصلاح شود و یا در اتفاقات بعدی از شدت آن‌ها کاسته شود.

این گزارش را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

  • منبع خبر : هسته سلامت مرکز رشد