گزارش «کرونا و فرصت تکرار نشدنی جهش آموزش» منتشر شد
گزارش «کرونا و فرصت تکرار نشدنی جهش آموزش» منتشر شد

گزارش«کرونا و فرصت تکرار نشدنی جهش آموزش» به همت حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ناگزیر و طولانی مدت دانشگاه ها، نظام آموزش عالی با چالش ها و مسائل عدیده ای مواجه شده است. یکی از اصلی ترین چالش ها در پی تعطیلی دانشگاه ها عدم امکان برگزرای کلاس های حضوری است. دانشگاه و دانشگاهیانی که حضور فیزیکی در کلاس های درس را راه اصلی آموزش و انتقال دانش می دانستند، با توجه به محدودیت های ناگزیر اعمال شده امکان استفاده از این نحوه کلاسیک آموزش را نداشتند. به ناچار آموزش مجازی و کلاس های برخط جایگزین کلاس های حضوری شد. لکین با برگزاری کلاس های مجازی و نزدیک شدن به پایان ترم تحصیلی، رفته رفته دغدغه دیگری به وجود آمد و آن نحوه ارزشیابی دانشجویان بود.

با توجه به چالش فعلی ارزشیابی دانشجویان، گزارش «کرونا و فرصت تکرار نشدنی جهش آموزش» با تمرکز بر موضوع ارزشیابی آموزشی و با دغدغه ارتقا کیفیت نظام آموزشی منتشر شده است.  غالبا دو نوع نگاه به نحوه مواجهه با این چالش وجود دارد. در نگاه اول تلاش ها بر حفظ وضعیت آموزش آن چنان که بود متمرکز شده است. درحالی نگاه دوم به دنبال استفاده از فرصت پیش رو برای انقطاع و شالوده شکنی است تا با تامل در تحولات ناگزیر پیش رو زمینه را برای ارتقاء کیفیت نظام آموزشی مهیا کند.

بنابراین مسئله ارزشیابی در آموزش مجازی را نیز می‌توان در دو سطح بررسی کرد: سطح اول تلاش برای اجرای ارزشیابی آموزشی سنتی یعنی همان امتحان، در بستر فضای مجازی و سطح دوم، تلاش برای همراهی با تحول به نحوی که با حفظ اصالت‌ها، هدف ارتقاء کیفیت آموزش حاصل شود. هرچند در این گزارش به معرفی روش‌هایی پرداخته‌ایم که بتوان ارزشیابی فعلی را از راه دور و در خانه تکرار کرد اما گرانیگاه گزارش حاضر آنجاست که به سطح دوم می‌پردازد. بدیل‌های ارزشیابی سنتی که از تنوع بی‌شماری برخوردارند نوعاً در یک چیز مشترک‌اند، در عین حال که دانشجو را با دقت و کیفیت می‌آزمایند خود موضوعیت دارند و رشد آفرینند و ظرفیت بالایی در حل چالش‌های دیرپای نظام آموزشی دارند. چالش‌هایی مانند جدایی آموزش از پژوهش، آموختن برای امتحان، یکسان‌انگاری استعدادها و ویژگی‌های دانشجویان و غیره.

با توجه به شرایط کرونایی و عدم دسترسی آسان به نسخه کاغذی گزارش و همچنین به جهت استفاده بیشتر پژوهشگران و خط مشی گذاران این حوزه ،نسخه مجازی این گزارش از طریق این لینک به صورت رایگان قابل دانلود است.