فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌مدّظله‌العالی در عرصه عدالت
فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌مدّظله‌العالی در عرصه عدالت

گفتمان عدالت، يک گفتمان اساسي است و همه چيز ماست. منهاي آن، جمهوري اسلامي هيچ حرفي براي گفتن نخواهد داشت؛ بايد آن را داشته باشيم. اين گفتمان را بايد همه گير کنيد؛ به گونه‌اي که هر جرياني، هر شخصي، هر حزبي و هر جناحي سر کار بيايد، خودش را ناگزير ببيند که تسليم اين گفتمان شود؛ يعني براي عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگيرد؛ اين را شما بايد نگه داريد و حفظ کنيد؛ اين مهم است. (بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی 10/08/1384)

نگاهی به عدالت و عدالت‌پژوهی

عدالت از جمله مفاهیم فطری و مطلوب بشری در طول اعصار مختلف بوده و هست؛ بگونه­‌ای که قدمت آن را می­توان به تشکیل جوامع انسانی بازگشت داد. با وجود چنین قدمتی، پژوهش در این حوزه-عدالت اجتماعی- هنوز تازگی خویش را حفظ نموده است. اندیشمندان و محققان نیز در سطحی بالاتر و چارچوبی نظری، تلاش­‌های وافری بمنظور تبیین معرفتی و علمی این مفهوم مهم انجام داد­ه‌­اند. همچنین ورود عدالت به ساحت­­های گوناگون معرفتی مانند فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی، معرفت‌شناسی، فلسفه حقوق و علومی چون اقتصاد، مدیریت، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و… خود بر پیچیدگیِ شناخت و تبیین این مفهوم افزوده است. در واقع تلفیق عدالت با این دسته از علوم را می­‌توان ناشی از اهمیت عملی عدالت و خواست عمومی برای جلوه‌­گری آن در عرصه اجتماعی و بطور خاص حکومت­‌ها و دولت‌­ها دانست.

ذات ذوابعاد و پیچیده عدالت،‌ دایره وسیع ترابط با سایر حوزه­های بشری،‌ هنجاری بودن ماهیت آن و‌ پایه و مبنا بودن عدالت برای سایر عرصه‌های اجتماعی و… همگی باعث شده است که حکما و حاکمان در زمینه تبیین نظری و اقدام عملی پیرامون آن، مشکلات و مسائل زیادی را پیش روی خود داشته باشند.

انقلاب اسلامی ایران بعنوان یکی از زنجیره‌های حرکت حق در طول تاریخ قابل معرفی است. نتیجه‌ای که از دل گنجینه عظیم دینی و حاصل آرمان‌ها، اعتقادات و جهاد طاقت‌ فرسای عالمان و صالحان بوده است. بی‌شک این بنای عظیم در دل خود واجد عناصر محوری است که شناخت و تقویت آن‌ها باعث قوام نظام شکل گرفته خواهد شد.

به نظر می‌رسد اقامه عدالت را بتوان بعنوان یکی از اجزای هویت‌بخش و بقا آفرین برای انقلاب اسلامی معرفی نمود. چرا که به تصریح قرآن کریم، ارسال رسل وانزال کتب نیز با هدف گسترش قسط و عدل انجام گرفته است. بنابراین پایبندی و تلاش برای اقامه این ارزش اصلی و اساسی، جزو اولویت‌های حیاتی نظام اسلامی است. بگونه‌ای که به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی، «گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسی است و همه چیز ماست. منهای آن جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت»(۱۰/۰۸/۱۳۸۳)[۱]. از این‌رو یکی از ماموریت‌های اصلی نظام علمی و اجرایی کشور، جهاد بمنظور اقامه عدالت در شکل نظری و عملی خویش است.

[۱] . بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان

برای خرید کتاب وارد سایت فروشگاه مرکز رشد شوید.