بازنده بزرگ جام‌جهانی!
بازنده بزرگ جام‌جهانی!

اگرچه در سال‌های اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و حکومت‌های خودفروخته منطقه سعی کردند با پروژه معامله قرن و عادی‌سازی روابط با اسرائیل، آرمان آزادی فلسطین را به حاشیه ببرند و برای همیشه به آن پایان بدهند، اما جام‌جهانی 2022 قطر نشان داد که فلسطین همچنان با قدرت در دل و جان ملت‌ها زنده است. به بهانه پایان این رویداد جهانی، مروری داشته‌ایم بر اخبار تعدادی از رسانه‌های دنیا درباره حاشیه‌ی مهم‌تر از متن این دوره از رقابت‌ها...

از زمانی که پروژه عادی‌سازی روابط حکومت‌های عربی با رژیم صهیونیستی یا همان «التطبیع» اتفاق افتاد و بعضی از حکومت‌های خودفروخته عربی با خیانت به فلسطین، یکی‌یکی روابط پنهان خود با رژیم صهیونیستی را آشکار کردند و او را به رسمیت شناختند، می‌شد خط خبری مشابهی را در ایران هم دید که به دنبال شکستن قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی است و با این استدلال که کشورهای عربی نیز از مواجهه بیهوده با رژیم صهیونیستی خسته شده‌اند و به قولی سر عقل آمده‌اند، این مطلب را در ذهن‌ها جا بیندازند که حتی عرب‌ها نیز از دشمنی با رژیم صهیونیستی دست کشیده‌اند و مسئله فلسطین برایشان اهمیت چندانی ندارد و ما کاسه داغ‌تر از آش شده‌ایم و الی آخر!

در اینجا نمی‌خواهم به این بپردازم که حتی اگر این نکته درست بود و واقعاً عرب‌ها از مسئله فلسطین دست کشیده بودند، باز هم آن‌قدر دلیل عقلانی و انسانی و دینی برای دفاع از فلسطین وجود دارد، بلکه می‌خواهم بگویم علی‌رغم اینکه تعدادی از حکومت‌های خودفروخته عربی برای مطامع دنیوی و چندروز بیشتر در قدرت ماندن با رژیم صهیونیستی کنار آمده و فلسطین را تنها رها کرده‌اند، اما آرمان فلسطین در میان مردم این کشورها و تمام کشورهای عربی و اسلامی همچنان زنده و به قوت خود باقی است و کینه رژیم صهیونیستی همچنان در دل‌های مردم موج می‌زند و تمام نقشه‌های عادی‌سازی را به شکست کشانده است؛ به قول رسانه اسرائیلی «دشمنی عرب‌ها ادامه دارد و عادی‌سازی شکننده است».

شاید بپرسید دلیل این مدعا چیست؟

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به‌روشنی توهم‌بودن عادی‌سازی را برملا کرد و رؤیای سران رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های عربی را به کابوس تبدیل نمود. به‌عنوان نمونه می‌توان به تحلیل خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارانوت از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر اشاره کرد که تیترِ یک بسیاری از خبرگزاری‌های بزرگ و کوچک عربی شده و همه آن‌ها را با سلیقه‌ها و نظرات و خاستگاه‌ها و احزاب مختلف و بعضاً متضاد، حول خود متحد کرده است تا یک‌صدا این مطلب را فریاد بزنند که ما مردمان عرب از رژیم صهیونیستی و ساکنانش تنفر داریم و بذر کینه آن‌ها را در دل‌های خود کاشته‌ایم تا آنکه سرزمین مقدس فلسطین را باز پس بگیریم.

اگرچه در حاشیه امن چند دوره اخیر جام‌جهانی و سکوت رسانه‌ها فلسطین تحت حملات رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفت، اما در جام‌جهانی ۲۰۲۲ این فلسطین بود که در کانون توجهات قرار گرفت تا جایی که آن را تیم سی‌وسوم جام دانستند؛ در این دوره، از تماشاگرانی که فارغ از هر رنگ و نژاد و ملیت و دین، نام فلسطین را بر زبان می‌راندند تا بازیکنان تیم ملی مراکش که پس از هر پیروزی خود با اهتزاز پرچم‌های فلسطین صعود خود را جشن می‌گرفتند، همه‌وهمه فلسطین را در کانون توجهات رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دادند.

در ادامه تنها برای شاهد مثال از میان انبوه اخبار عربی، به ۴ خبرگزاری مطرح عربی که به طور تفصیلی به این موضوع پرداخته‌اند، اشاره می‌کنیم:

  • وب‌سایت شبکه «الجزیره» با تیتر «در لباس ملیت اکوادوری… دو روزنامه‌نگار اسرائیلی در جام‌جهانی قطر: متوجه شدیم که چه مقدار در میان اعراب منفور هستیم». به این موضوع پرداخت و نوشت:

صفحه نخست روزنامه «یدیعوت آحارونوت» (بزرگ‌ترین روزنامه منتشره در اسرائیل) در شماره یکشنبه خود با عنوان «جام‌جهانی نفرت» دو صفحه از ضمیمه اصلی‌اش را به گزارش نمایندگانش درباره پوشش جام‌جهانی در قطر اختصاص داده است. این دو روزنامه‌نگار «راز ششنیک» و «اوز معلم» نام دارند.

ششنیک و معلم در مقدمه این گزارش می‌گویند: «وقتی به قطر رسیدیم انتظار داشتیم با ما به عنوان خبرنگارانی که یک رویداد بین‌المللی را پوشش می‌دهند رفتار عادی داشته باشند، اما در عوض احساس دشمنی می‌کنیم و با توهین و نگاه‌های نفرت‌انگیز طرفداران کشورهای عربی مواجه می‌شویم».

یکی از شهروندان قطری به روزنامه‌نگاران اسرائیلی گفت: «می‌خواهم به شما خوش‌آمد بگویم، اما واقعاً خوش‌ نیامدید، از اینجا بروید…».

آن‌ها افزودند: «در جام‌جهانی قطر متوجه شدیم که نفرت از اسرائیل از جانب حاکمان، رژیم‌ها و دولت‌ها نیست، بلکه از طرف ملت‌ها، مردم و توده‌های در خیابان است…».

این دو روزنامه‌نگار اسرائیلی، جام‌جهانی قطر را با تجربه پوشش خود از مسابقات مشابه در اروپا، چه جام‌جهانی و چه بازی‌های المپیک مقایسه می‌کنند و می‌گویند: «ما در جام‌جهانی قطر تفریح ​​نمی‌کنیم و اوقات خوشی را نمی‌گذرانیم، زیرا ما اهل اسرائیل هستیم».

ششنیک و معلم افزودند: در خیابان و در همه‌جا و جلوی استادیوم‌ها فلسطینی‌ها، ایرانی‌ها، قطری‌ها، مراکشی‌ها، اردنی‌ها، سوری‌ها، مصری‌ها و لبنانی‌ها با نگاه‌های پر از نفرت ما را همراهی می‌کنند.

این دو روزنامه‌نگار می‌گویند: «در روزهای ابتدایی جام‌جهانی می‌توانستیم با هم احوال‌پرسی کنیم، سلام کنیم و دست‌هایمان را برای دست دادن دراز کنیم. ما خودمان را اسرائیلی معرفی می‌کردیم، اما وقتی دیدیم که این کار همیشه به رویارویی سخت، درگیری و اصطکاک با عرب‌ها و توهین‌های آشکار به زبانی که قابل فهم بود منجر می‌شود، تصمیم گرفتیم خود را به‌عنوان روزنامه‌نگاران اهل اکوادور معرفی کنیم».

دو خبرنگار می‌گویند: در صحنه جام‌جهانی، هواداران تونسی در میان بازی با استرالیا بنر بزرگی را که روی آن نوشته شده بود «Free Palestine» را تکان دادند و آن را در دقیقه ۴۸ با اشاره به فاجعه فلسطین در سال ۱۹۴۸ بلند کردند.

ششنیک، روزنامه‌نگار روزنامه یدیعوت آحارانوت، در انتها گفت: «من همیشه فکر می‌کردم مشکل از ناحیه دولت‌های عربی و همچنین دولت‌های اسرائیل است، اما در قطر فهمیدم که میزان نفرت از اسرائیلی‌ها و اسرائیل در بین مردمی که در خیابان هستند چقدر است، و چه مقدار می‌خواهند ما را از روی زمین محو کنند و تا چه حد هر چیزی که مربوط به اسرائیل است، کینه شدیدی را در درون آن‌ها برمی‌انگیزد». (۱)

همچنین این پایگاه خبری در گزارشی دیگر به واکنش تماشاچی‌های لبنانی نسبت به خبرنگاران رژیم صهیونیستی پرداخته است که در ادامه بدان اشاره می‌کنیم:

بر اساس تصاویری که در فضای مجازی پخش شده، دو جوان لبنانی در مقابل یکی از ورزشگاه‌های جام‌جهانی بودند که یک خبرنگار اسرائیلی بدون آنکه هویتش معلوم باشد به آن‌ها نزدیک شد و به آن‌ها گفت: «سلام، چه خبر؟ شما اهل لبنان هستید؟» و پس از آنکه جوان لبنانی در مورد ملیت خبرنگار سؤال کرد، او پاسخ داد: «برادرم من اهل اسرائیل هستم». ناگهان این دو جوان لبنانی به طور ناخودآگاه از جلوی دوربین خارج شدند و یکی از جوانان لبنانی به او گفت: «تو از اسرائیل هستی، اسرائیل وجود ندارد؛ نام آن فلسطین است نه اسرائیل. اسرائیل وجود ندارد». (۲)

در گزارشی دیگر از این پایگاه خبری به یادداشت یک روزنامه‌نگار اسرائیلی اشاره شده است:

«این‌ها همان مردم واقعی هستند (با اشاره به عموم عرب)… آن‌ها اسرائیل را دوست ندارند و با برادران فلسطینی خود در کرانه باختری اعلام همبستگی می‌کنند و هیچ توافقی، هرچقدر هم که موفقیت‌آمیز باشد، باعث نمی‌شود آن‌ها واقعیت جنگ را فراموش کنند».

او در ادامه با اشاره به روایت یک خبرنگار اسرائیلی می‌گوید یک راننده تاکسی در دوحه از الی اوهانا بازیکن سابق تیم ملی اسرائیل خواسته از تاکسی پیاده شود و از بردن او امتناع کرده است. پاسخ این بازیکن آن بود که: «چرا؟!». و راننده بدون تردید و با تندی پاسخ داد: «چون من فلسطینی هستم». (۳)

  • وب‌سایت شبکه خبری «المیادین» با تیتر «مقامات اشغالگر رژیم صهیونیستی به اسرائیلی‌هایی که در قطر حضور دارند، توصیه می‌کنند که «هویت» خود را پنهان کنند و به غیر از آن‌هایی که در قطر هستند، اسرائیلیِ دیگری برای جام‌جهانی به قطر سفر نکند» به این موضوع ورود کرد و نوشت:

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند: «مقامات اسرائیل نگران اتفاقاتی هستند که در قطر برای اسرائیلی‌ها رخ می‌دهد» و به آن‌ها پیامی مبنی بر «صحبت نکردن به عبری در خیابان‌ها و نشان ندادن هیچ نشانه‌ای از هویت اسرائیلی خود» فرستاده‌اند.

نیر دفوری، تحلیلگر نظامی، در کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «تا عصر امروز تصمیم گرفته شد که شدت درجه هشدار که در حال حاضر در درجه سوم و تقریباً بالاترین درجه است، تغییر نکند و به موازات آن تصمیم گرفته شد به اسرائیلی‌ها توصیه شود تا به قطر سفر نکنند، زیرا برای آن‌ها خطر ایجاد می‌کند».

این تحلیلگر نظامی خاطرنشان کرد: «این تصمیم به کسانی که در قطر هستند، این اجازه را می‌دهد که مشخصات خود را کاهش دهند و هرگونه نشانه‌ای که نشان‌دهنده هویت اسرائیلی آن‌ها باشد را پنهان کنند؛ این به معنای عدم صحبت به عبری در خیابان‌ها است و بالتبع نشان‌ندادن هر نشانه‌ای مبنی بر اسرائیلی بودن آن‌ها برای جلوگیری از هرگونه اصطکاک و درگیری جدید، مانند صحنه‌هایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده، می‌باشد».

این شبکه به نقل از خبرنگار اسرائیلی در قطر گفت: «با وجود عادی‌سازی، ملت‌های عرب موجودیت ما را نمی‌پذیرند».

و یا در اظهارنظر دیگری از قول رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد: «سیلی دردناک در جام‌جهانی قطر؛ دشمنی عرب‌ها ادامه دارد و عادی‌سازی شکننده است». (۴)

در گزارشی دیگر، این شبکه به یادداشت روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» با عنوان «جام‌جهانی قطر آیینه‌ای برای اسرائیلی‌ها است: آن‌ها ما را دوست ندارند و همچنین ما را نمی‌خواهند» اشاره کرده و در ادامه به آن پرداخته است: «جام‌جهانی قطر، اسرائیل را در مقابل واقعیت قرار داده است؛ حقیقتی بسیار دردناک برای اسرائیلی‌ها».

در این یادداشت آمده است که اسرائیلی‌ها «برای اولین‌بار تجربه طرد، بی‌اعتنایی، نفرت و عدم پذیرش خودشان را در یک کشور مسلمانِ عربی دیدند».

و در ادامه گفته: «هرکسی که گمان می‌کند ساکنان کشورهای خلیج فارس هیچ خصومتی با اسرائیل ندارند، متوجه شده است که فریب خورده‌ و در عمل شاهد واقعیت دیگری بوده‌اند».

او این‌چنین حال‌وروز خبرنگاران اعزامی از اسرائیل را شرح می‌دهد: «خبرنگاران اسرائیلی با شوروشوق به قطر سفر کردند، دوربین‌ها را برپا کرده و منتظر ماندند تا تعدادی از عرب‌های ساکن خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی بیایند و اسرائیل را ستایش کنند، اما خیلی زود خود را در مقابل تحقیر و اهانت و تمسخر و کناره‌گیری از سوی عرب‌ها یافتند».

در یادداشت دیگری در همین گزارش، یکی از رسانه‌های اسرائیلی، نکات دردناکی را برای اسرائیلی‌ها بیان می‌کند:

«به‌راستی، این یک سیلی کوبنده برای کسانی است که فکر می‌کنند عادی‌سازی در دسترس است و عادی‌سازی با کشورهای عربی، چیزی جز یک مسئله برای زمان حاضر نیست».

وی گفت: «رفتار شهروندان عادی عربی در قبال اسرائیل، حکایت از خصومتی دارد که بیش از ۷۰ سال از عمرش می‌گذرد و نشان می‌دهد که ریشه مشکل هنوز زنده است و لگد و سیلی محکمی به ما می‌زند».

این یادداشت تأکید می‌کند که «این، واقعیت و حقیقت است و کسانی که نمی‌خواهند آن را ببینند باید چشمان خود را ببندند، اما واقعیت تلخ و سخت است؛ و به نظر من نقطه دردناک این است که اگر مسئله فلسطین به‌گونه‌ای که برای همه طرف‌ها قابل قبول باشد حل نشود، ما در کشورهای عربی، حتی در کشورهایی که قراردادهای عادی‌سازی با آن‌ها منعقد شده است، مورد استقبال قرار نمی‌گیریم و نخواهیم گرفت».(۵)

  • پایگاه خبری النهارآنلاین با تیتر «روزنامه‌نگاران اسرائیلی در قطر: مردمان عرب ما را طرد می‌کنند» به این خبر پرداخت و این‌چنین نوشت:

یک شبکه تلویزیونی عبری‌زبان گزارش داد که «رسانه‌های اسرائیلی هر روز با طرد و خشم مردمان عرب در جام‌جهانی قطر مواجه می‌شوند».

همان‌طور که سایت تلویزیونی «i24NEWS» اشاره کرده، تجمع عرب‌ها خالی از پرچم فلسطین نیست، «که هواداران در همبستگی با آرمان فلسطینی آن را بلند می‌کنند» و در ادامه به این حرکت تونسی‌ها اشاره کرد که شعار «نه به عادی‌سازی روابط با اسرائیل» را بر دستان خود گرفتند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی عبری اظهار داشت که با برخی از هواداران عرب در کافه‌های بازار واقف صحبت کرده است. وی به نقل از آن‌ها گفت که «مسئله فلسطین در اولویت مردم است نه دولت‌ها» و در ادامه این گفتگوها، گروهی از جوانان تونسی که تعدادی از آن‌ها در کانادا زندگی و تعدادی دیگر در فرانسه کار می‌کنند، به او اطمینان دادند که تونس عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد می‌کند.

در ویدئویی که به طور گسترده در توییتر پخش شده، یک خبرنگار اسرائیلی را می‌بینیم که میکروفون را به سمت جمعیت گرفته، اما مردم به او بی‌اعتنایی می‌کنند. آن‌ها حتی قبل از هر اظهارنظری شروع به پرسش از نام خبرگزاری‌ها می‌کردند.

همان‌طور که یکی از هواداران گفت: «وقتی متوجه شدیم که روزنامه‌نگار، اسرائیلی است، ناخواسته و غیرارادی از آنجا دور شدیم، زیرا فرهنگ و تربیت ما اجازه نمی‌دهد که با یک اشغالگر صحبت کنیم». (۶)

  • روزنامه رأی‌الیوم نیز در یادداشتی این‌چنین به این موضوع پرداخت: «روزنامه‌نگاران اسرائیلی با شوک شدیدی در قطر مواجه شدند: «ما میزان نفرت از اسرائیل در جهان عرب را فهمیدیم و به همین دلیل هویت اسرائیلی‌مان را انکار کردیم»».

تعامل توده‌ مردمان عرب با خبرنگاران اسرائیلی، همان‌طور که آن‌ها ادعا می‌کنند، «حجم نفرت» از دولت اشغالگر در جهان عرب را به آن‌ها ثابت کرد.

آن‌ها می‌گویند: «بعد از گذشت ده روز از حضورمان در قطر، ما در اینجا این موضوع را که منفور و ناخواسته هستیم را احساس می‌کنیم».

به گزارش پایگاه اینترنتی «القدس»، یک خبرنگار اسرائیلی این‌چنین نقل می‌کند که یک شهروند قطری پس از اطلاع از اسرائیلی بودن آن‌ها به آن‌ها گفت: «هر چه سریع‌تر از اینجا بروید، به اینجا خوش‌نیامدید!»

روزنامه‌نگار اسرائیلی، یوری، می‌گوید: فلسطینی‌ها، ایرانی‌ها، قطری‌ها، اردنی‌ها، مراکشی‌ها، سوری‌ها، لبنانی‌ها و مصری‌ها با نگاه‌های پر از نفرت ما را تعقیب می‌کنند. او می‌گوید در ابتدا خودشان را این‌گونه معرفی می‌کردند که از اسرائیل هستیم اما پس از این نحوه تعامل از جانب توده مردمان عرب با آن‌ها، آن‌ها ادعا کردند که اهل اکوادور هستند. (۷)

در انتها باید گفت، این رسوایی کار را به جایی رسانده است که خبرگزاری گاردین با چنین تیتری به استقبال این موضوع رفته است: «فلسطین با قدرت در جام‌جهانی قطر حضور دارد، درحالی‌که اسرائیل رانده شده است».

و سی‌ان‌ان عربی نیز در گزارشی به نقل از خبرنگاران اسرائیلی به این موضوع پرداخته عرب‌ها با رسانه‌های اسرائیلی همکاری نمی‌کنند و حین مصاحبه زمانی که متوجه ملیت آن‌ها می‌شوند، دیگر آن صمیمیت و محبت قبلی از بین می‌رود؛ یا عرب‌ها به آن‌ها می‌گویند از اینجا بروید و چیزی به نام اسرائیل نداریم و فقط فلسطین وجود دارد و… .

اینها تنها بخشی از اخبار خبرگزاری‌های معروف عربی است که در این روزها این موضوع را پوشش داده‌اند؛ وگرنه خبر اقرار صهیونیست‌ها به نفرت جهان عرب از آن‌ها به شیوه‌های گوناگون، نقل محافل خبری کوچک و بزرگ جهان عرب از هر کشور و ملیتی و با هر تعلق فکری شده است و خبرگزاری‌های مختلف و بسیار زیادی از جمله «عربی۲۱»، «لبنانon»، «الخلیج الجدید»، «البوصله»، «قدس الإخباریه»، «عربی بوست»، «فلسطین أونلاین»، «الوطنیه»، «المجتمع»، «المدینه»، «سیریا ستار تایمز»، «شوفی نیوز»، «عن وکاله الأنباء الیمنیه (سبأ)»، «المخبر نیوز»، «الجزائر ۴۸» و دیگر خبرگزاری‌ها به این موضوع پرداخته‌اند.

ان‌شاالله در سایه وحدت مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان، در آینده‌ای نزدیک شاهد آزادی فلسطین عزیز و نابودی رژیم جعلی صهیونیستی باشیم.

  1. https://b2n.ir/tHYPERLINK “https://b2n.ir/t49472″49472
  2. https://b2n.HYPERLINK “https://b2n.ir/s03176″ir/s03176
  3. https://b2n.ir/f65047
  4. https://b2n.ir/w76864
  5. https://b2n.ir/n92452
  6. https://b2n.ir/n51664
  7. https://b2n.ir/b58492