استاد کیست؟ استاد در معنای دانشگاهی مراد است؛ دانشگاهی که متکفل توسعه مرزهای دانش است. مراد ما استادان شاخص است؛ آنان که در مرزهای دانش هستند و قلمروهای جدید را کشف میکنند.
…هم موضوع جلسه علمی بود و هم ارائه دکتر درخشان. بنابراین مناسبتر قالب این بود که بدون دخل و تصرف و اضافه کردن گفتههای راوی، صحبتهای آقای دکتر درخشان نقل شود. از این رو، برای فهم مناسبتر ابتدا نقشه و خلاصهای از بحث ارائه شده است و سپس تا حد امکان همه مطالب طرح شده در جلسه نقل شده است. تنها سعی شده است که تا حد امکان شکل محاوره به زبان رسمیتر تبدیل شود. همچنین در برخی موارد صحبتها به پاورقی منتقل شده است و گاه توضیحاتی تکمیلی به آن اضافه شده است که منابع آن نیز نقل شده است. در این موارد صحبتهای آقای دکتر درخشان در کروشه آمده است.صحبتها
آقای دکتر درخشان به اندازه کافی شورانگیز، مبین اهمیت مساله و مبعث دغدغه بود. مشغله، پرکاری و زحمت شبانه ایشان برای آماده کردن بحث به اندازه کافی شرمساری را رخسارمان نشاند. صحبتهای پایانی نیز به نوعی اتمام حجت بود. به امید آن که شاکر نعمت وجود و درک محضر و استفاده از اینچنین اساتید باشیم…
بنا به سنت همیشگی آقای دکتر، بحث را با سوال آغاز کردند…
خلاصه جلسه
- مقدمه
- استاد کیست؟ استاد در معنای دانشگاهی مراد است؛ دانشگاهی که متکفل توسعه مرزهای دانش است. مراد ما استادان شاخص است؛ آنان که در مرزهای دانش هستند و قلمروهای جدید را کشف میکنند.
- ویژگیهای شخصی
- استعداد، حافظه، توان جسمی و روحی، پرکاری
- اعتماد به نفس، انگیزه، بلندپروازی
- تلاش فرد بدون کمک استاد
- تربیت دوره کودکی: قوی تربیت شدن، تقویت منطق و درک کودک
- ویژگیهای محیطی: تشویق، …
- سیاستگذاریهای علمی کشور
سوال: کسی که می خواهد در مقام معلم و مربی قرار بگیرد چه فرایندی باید طی کند؟
پاسخ این سوال را در چهار قسمت بیان میکنم:
- تعریف و کلیاتی از مسأله
- ویژگیهای شخصی لازم در فرد
- شرایط محیطی مناسب
- سیاستگذاریهای لازم برای تحقق هدف فوق کدام است؟ به بیان دیگر چه سیاستهایی از سوی مسؤولین نظام از نظر آموزشی و پژوهشی و نهادسازی برای تحقق این هدف باید تعقیب شود؟