آموزش پته‌ای یا تاسا؟
آموزش پته‌ای یا تاسا؟

تاسا یک طرح همه جانبه است و فقط منحصر در مباحث مالی نیست؛ باید گفت که مسئلۀ تامین اعتبار سرانۀ آموزشی به عنوان یک راه حل مستقل مطرح نیست. زمانی می­‌توان گفت که تخصیص تامین اعتبار کمک­‌کننده است که در یک پازل و نقشۀ صحیحی بنشیند. یک قسمت از سیستم را نمی‌توان عوض کرد و دلخوش به تحول بود. بلکه باید همۀ سیستم را نگاه کرد و ناظر به "کل" برنامه ریزی کرد.

این نشست در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با ارائه جناب آقای مهندس اردوان مجیدی و با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقه‌­مندان حوزۀ تعلیم و تربیت برگزار شد.

 

 

مسئله صرفا اقتصادی نیست!

مهندس مجیدی در ابتدای بحث خود از اهمیت سند انتظارات دولت از وزارت آموزش و پرورش سخن گفتند: این روزها بند ششم سند انتظارات دولت از وزارت آموزش و پرورش در حوزه برنامه‌­ریزی آموزشی یکی از داغ‌­ترین بحث هاست. این ماجرا صرفا یک بحث اقتصادی نیست، بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید بررسی شود. اگر صرفا با نگاه اقتصادی، اداری و سازمانی به این ماجرا نظر کنیم قطعا ضربه بزرگی به تعلیم و تربیت کشور خواهد زد.  

در ادامه به این موضوع پرداختند که با اجرای طرح تاسا (تخصیص اعتبار سرانۀ آموزشی) بی عدالتی محقق نخواهد شد؛ مسئله فقط مشارکت خانواده نیست. مشارکت جامعه مطرح است نه فقط مشارکت خانواده! اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم باید به دنبال این مشارکت برویم. عده­ای اعتراض می­‌کنند که با تخصیص اعتبار عدالت آموزشی زیر سوال می­‌رود اما باید گفت که اتفاقا عین عدالت آموزشی است که همه آحاد جامعه حق انتخاب و طراحی داشته­ باشند. به همین خاطر مسئله دولتی و خصوصی بودن نیست. مسئله این است که ما باید مشارکت آحاد جامعه را در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشیم تا تحول از پایین به بالا اتفاق بیفتد.

سپس به این موضوع متذکر شدند که تاسا یک طرح همه جانبه است و فقط منحصر در مباحث مالی نیست؛ باید گفت که مسئلۀ تامین اعتبار سرانۀ آموزشی به عنوان یک راه حل مستقل مطرح نیست. زمانی می­‌توان گفت که تخصیص تامین اعتبار کمک­‌کننده است که در یک پازل و نقشۀ صحیحی بنشیند. یک قسمت از سیستم را نمی‌توان عوض کرد و دلخوش به تحول بود. بلکه باید همۀ سیستم را نگاه کرد و ناظر به “کل” برنامه ریزی کرد. آنچه که مهم است تربیت است و این تربیت زمانی محقق می‌­شود که به تنوعات دانش‌­آموزان توجه کنیم.

 

مدارس متنوع، مقدمۀ تخصیص اعتبار

در ادامه آقای اردوان مجیدی برای اجرایی سازی “تاسا” بیان کردند: همان‌طور که ذکر شد اگر ما صرفا نگاه اداری و سازمانی به سیستم نداشته­ باشیم بلکه تربیت محور باشیم آنچه که مهم است رشد دانش­‌آموزان است و درنظر گرفتن این نگاه، توجه به استعدادهای مختلف و متنوع آن­‌هاست. برای رشد این ابعاد مختلف استعدادها نیازمند مدارس متنوعی هستیم که با رویکرد های مختلفی که ذیل اصول ثابتی که حکومت اسلامی طراحی می­کند، مشغول به امر تربیت هستند.  زمانی که این مدارس با برنامه درسی های متنوع ناظر به نیازهای جامعه شکل گرفت، خانواده حق انتخاب دارند. در این زمان است که مدرسه می­‌تواند با تصویب برنامه درسی خود ذیل برنامه درسی راهبردی ملی، سرانۀ آموزشی دریافت کند تا بتواند معلمانی که نیاز دارد را بگیرد و کارهای فوق‌­برنامۀ مخصوص خود را انجام دهد. به همین جهت است که این اعتبار را لزوما به صورت کوپن یا پتۀ مشترک، عرضه نمی­‌کنیم بلکه ناظر به شرایط مختلف دانش­‌آموزان (دهک‌­بندی­‌ها و …) به آن­ها تخصیص می­‌دهیم.

 

حکمرانی نوین

مدیر مدارس حکمت در نهایت بحث خود را این‌گونه جمع‌­بندی کرد: ما نیازمند یک معماری و طراحی کلان هستیم تا بتوانیم تخصیص اعتبار را انجام دهیم. پس تاسا فراتر از پتۀ آموزشی است. این معماری کلان نیازمند یک بسترها و ساختارهایی است که نیازمند حکمرانی نوین است. یعنی حکومت باید جنس حکمرانی خود را تغییر دهد و یاد بگیرد در تمدن جدید چگونه حکمرانی باید اتفاق بیفتد. به همین جهت به صورت دفعی، بخش‌نامه‌­ای، ابلاغی و از بالا به پایین رخ نمی­‌دهد بلکه باید به صورت تدریجی و از پایین به بالا محقق شود.

لازم به ذکر است که جناب آقای مجیدی طرح تاسا را به صورت مفصل­‌تر در صفحه پنجره تربیت خبرگزاری فارس در قالب سه یادداشت پیوسته مطرح کرده­‌اند که علاقه‌مندان می­‌توانند مراجعه کنند.