تاسا یک طرح همه جانبه است و فقط منحصر در مباحث مالی نیست؛ باید گفت که مسئلۀ تامین اعتبار سرانۀ آموزشی به عنوان یک راه حل مستقل مطرح نیست. زمانی میتوان گفت که تخصیص تامین اعتبار کمککننده است که در یک پازل و نقشۀ صحیحی بنشیند. یک قسمت از سیستم را نمیتوان عوض کرد و دلخوش به تحول بود. بلکه باید همۀ سیستم را نگاه کرد و ناظر به "کل" برنامه ریزی کرد.
این نشست در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با ارائه جناب آقای مهندس اردوان مجیدی و با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقهمندان حوزۀ تعلیم و تربیت برگزار شد.
مسئله صرفا اقتصادی نیست!
مهندس مجیدی در ابتدای بحث خود از اهمیت سند انتظارات دولت از وزارت آموزش و پرورش سخن گفتند: این روزها بند ششم سند انتظارات دولت از وزارت آموزش و پرورش در حوزه برنامهریزی آموزشی یکی از داغترین بحث هاست. این ماجرا صرفا یک بحث اقتصادی نیست، بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید بررسی شود. اگر صرفا با نگاه اقتصادی، اداری و سازمانی به این ماجرا نظر کنیم قطعا ضربه بزرگی به تعلیم و تربیت کشور خواهد زد.
در ادامه به این موضوع پرداختند که با اجرای طرح تاسا (تخصیص اعتبار سرانۀ آموزشی) بی عدالتی محقق نخواهد شد؛ مسئله فقط مشارکت خانواده نیست. مشارکت جامعه مطرح است نه فقط مشارکت خانواده! اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم باید به دنبال این مشارکت برویم. عدهای اعتراض میکنند که با تخصیص اعتبار عدالت آموزشی زیر سوال میرود اما باید گفت که اتفاقا عین عدالت آموزشی است که همه آحاد جامعه حق انتخاب و طراحی داشته باشند. به همین خاطر مسئله دولتی و خصوصی بودن نیست. مسئله این است که ما باید مشارکت آحاد جامعه را در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشیم تا تحول از پایین به بالا اتفاق بیفتد.
سپس به این موضوع متذکر شدند که تاسا یک طرح همه جانبه است و فقط منحصر در مباحث مالی نیست؛ باید گفت که مسئلۀ تامین اعتبار سرانۀ آموزشی به عنوان یک راه حل مستقل مطرح نیست. زمانی میتوان گفت که تخصیص تامین اعتبار کمککننده است که در یک پازل و نقشۀ صحیحی بنشیند. یک قسمت از سیستم را نمیتوان عوض کرد و دلخوش به تحول بود. بلکه باید همۀ سیستم را نگاه کرد و ناظر به “کل” برنامه ریزی کرد. آنچه که مهم است تربیت است و این تربیت زمانی محقق میشود که به تنوعات دانشآموزان توجه کنیم.
مدارس متنوع، مقدمۀ تخصیص اعتبار
در ادامه آقای اردوان مجیدی برای اجرایی سازی “تاسا” بیان کردند: همانطور که ذکر شد اگر ما صرفا نگاه اداری و سازمانی به سیستم نداشته باشیم بلکه تربیت محور باشیم آنچه که مهم است رشد دانشآموزان است و درنظر گرفتن این نگاه، توجه به استعدادهای مختلف و متنوع آنهاست. برای رشد این ابعاد مختلف استعدادها نیازمند مدارس متنوعی هستیم که با رویکرد های مختلفی که ذیل اصول ثابتی که حکومت اسلامی طراحی میکند، مشغول به امر تربیت هستند. زمانی که این مدارس با برنامه درسی های متنوع ناظر به نیازهای جامعه شکل گرفت، خانواده حق انتخاب دارند. در این زمان است که مدرسه میتواند با تصویب برنامه درسی خود ذیل برنامه درسی راهبردی ملی، سرانۀ آموزشی دریافت کند تا بتواند معلمانی که نیاز دارد را بگیرد و کارهای فوقبرنامۀ مخصوص خود را انجام دهد. به همین جهت است که این اعتبار را لزوما به صورت کوپن یا پتۀ مشترک، عرضه نمیکنیم بلکه ناظر به شرایط مختلف دانشآموزان (دهکبندیها و …) به آنها تخصیص میدهیم.
حکمرانی نوین
مدیر مدارس حکمت در نهایت بحث خود را اینگونه جمعبندی کرد: ما نیازمند یک معماری و طراحی کلان هستیم تا بتوانیم تخصیص اعتبار را انجام دهیم. پس تاسا فراتر از پتۀ آموزشی است. این معماری کلان نیازمند یک بسترها و ساختارهایی است که نیازمند حکمرانی نوین است. یعنی حکومت باید جنس حکمرانی خود را تغییر دهد و یاد بگیرد در تمدن جدید چگونه حکمرانی باید اتفاق بیفتد. به همین جهت به صورت دفعی، بخشنامهای، ابلاغی و از بالا به پایین رخ نمیدهد بلکه باید به صورت تدریجی و از پایین به بالا محقق شود.
لازم به ذکر است که جناب آقای مجیدی طرح تاسا را به صورت مفصلتر در صفحه پنجره تربیت خبرگزاری فارس در قالب سه یادداشت پیوسته مطرح کردهاند که علاقهمندان میتوانند مراجعه کنند.