پایش هندسه معرفتی عدالت در جمهوری اسلامی ایران  ۱۳۸۹-۱۳۷۰
پایش هندسه معرفتی عدالت در جمهوری اسلامی ایران  ۱۳۸۹-۱۳۷۰

بدیهی است اولین و مهترین قدم در راه تحقق هر هدفی؛ ارزیابی و برآورد دقیق توان دانشی و تئوریک جامعه علمی در مورد آن مقصود است. در واقع بدون اطلاع از مشخصات و ظرفیت¬های نظری جامعه در حوزه¬های گوناگون، امکان برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای نیل به مقاصد مختلف فراهم نخواهد شد.

مقدمه

عدالت یکی از مفاهیم پیچیده و گسترده اجتماعی است به­گون‌ه­ای که دخالت و اهمیت آن در عرصه­‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی امری غیرقابل تردید است. از این‌رو پرداختن به این مقوله جزو اولویت­‌های دانشی جوامع علمی در سرتاسر جهان بوده و هست. وجود ادبیات وسیع و غنی در این حوزه اگرچه به تولید محتواهای قوی­تر کمک شایانی کرده، لکن بر سردرگمی و پیچیدگی فعالیت‌ها و اقدامات جدید در این عرصه دامن زده است.

از طرف دیگر عنصر عدالت نقشی بی­بدیل در دستگاه ارزشی نظام جمهوری اسلامی داشته و دارد. ارزشی که می­‌توان آن را در بالاترین سند قانونی کشور یعنی قانون اساسی مشاهده نمود. در بندهای مختلفی از جمله بند ۹، ۱۲ و ۱۴ از اصل سوم قانون اساسی بر اهدافی چون ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه­‌های مادی و معنوی، پی­ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای مرد و زن تأکید و تصریح شده است.

به شکل اساسی نیز فلسفه تشکیل حکومت اسلامی بنابر آیات قرآن کریم و سیره معصومانعلیهم السلام اقامه قسط و عدل در جامعه است. ارزشی که تحقق آن باعث قوام و بسط سایر ارزش‌های مورد نیاز جامعه بشری خواهد شد.

سیاست­‌های کلان در هر اجتماعی توسط رهبران آن تعیین شده و همه دلسوزان و اندیشمندان آن جامعه سعی در تحقق سریع­تر و بهتر اهداف و آرمان­‌های تعیین شده دارند. مجموعه شرایط و ویژگی‌­های نظری و عملی کشور در سال‌های گذشته باعث شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ دهه­ چهارم انقلاب اسلامی را «دهه­ پیشرفت و عدالت» نام­گذاری نموده و خط سیر دانشی و اجرایی کشور را در این مقطع زمانی جهت­دهی کنند.

برای خرید کتاب وارد سایت فروشگاه مرکز رشد شوید.